Monday, October 20, 2008

«Ας συμφιλιωθούμε πριν χαθούμε»

Της Έλενας Δ. Χατζηιωάννου, ΤΑ ΝΕΑ: Δευτέρα 20 Οκτωβρίου 2008

Η Σοφία Χιλλ, με το  μαύρο φόρεμα που  βγάζει από την τρύπα  θάνατο, θα  ερμηνεύσει και φέτος  τη «Μademoiselle  Julie», παράσταση  που ανοίγει την  αυλαία του θεάτρου  «Άττις»

Έργα Στρίντμπεργκ, Μίλερ, Άρεντ και Κοντραφούρη θα ανεβάσει ο Θόδωρος Τερζόπουλος στο θέατρο «Άττις»
Για πρώτη φορά έπειτα από 25 χρόνια περιοδείας στον κόσμο ο Θόδωρος Τερζόπουλος και η ομάδα του θα παραμείνουν στην εστία τους, στο θέατρο «Άττις», στο Μεταξουργείο. Γι΄ αυτό και το ρεπερτόριο της φετινής σεζόν είναι πλούσιο (μία επανάληψη και τρεις νέες παραγωγές) και ενδιαφέρον (άπαιχτα έργα σε πανελλήνιες πρεμιέρες).

«Η αγωνιώδης προσπάθειά μου είναι να τεκμηριώσω τη δουλειά που κάνω με εμμονή πολλά χρόνια πάνω στους κώδικες μιας αυστηρής, συγκεκριμένης, ενεργειακής φόρμας και πως αυτή η φόρμα μπορεί να αποδεικνύει την ουσία του περιεχομένου. Ακόμα κι όταν δεν πρόκειται για αρχαία τραγωδία, αλλά για σύγχρονα κείμενα, όπως αυτά που ετοιμάζουμε φέτος. Έργα κοινωνικά, πολιτικά, ποιητικά, φέρνουν στην επιφάνεια το μεγάλο ερώτημα «περί τίνος πρόκειται». Για να υπηρετήσουμε την ουσία των κειμένων σήμερα, πρέπει να δούμε πως τα δεδομένα στον κόσμο άλλαξαν. Ο πλανήτης βρίσκεται σε άσχημη ώρα. Κάποια στιγμή, όλοι μαζί, εχθροί και φίλοι, θα χαθούμε.
ΙΝFΟ
Θέατρο Άττις:
Λεωνίδου 7, Μεταξουργείο, τηλ.: 210-5226.260. Έναρξη παραστάσεων Σάββατο, 1 Νοεμβρίου (τιμές εισιτηρίων 20 και 15 ευρώ).
Ας συμφιλιωθούμε πριν χαθούμε ηθικά και ψυχικά» λέει ο Θόδωρος Τερζόπουλος που κάνει πράξη την κοσμοθεωρία του ανεβάζοντας ένα ρεπερτόριο άπαιχτων έργων τονίζοντας την οντολογική και πολιτική τους διάσταση.

Για δεύτερη χρονιά θα επαναληφθεί το μονόπρακτο του Στρίντμπεργκ που μετέφρασε, σκηνοθέτησε και σκηνογράφησε ο Θόδωρος Τερζόπουλος «Μademoiselle Julie», με τη Σοφία Χιλλ στον ομώνυμο ρόλο. Μετά δύο μήνες, στις 10 Ιανουαρίου, θα ανέβει σε παγκόσμια πρώτη το κείμενο του Έριχ Άρεντ «Ο χορευτής», εμπνευσμένο από τη μινωική τοιχογραφία με την ταυρομαχία. Στο μεταίχμιο της ποίησης και του θεατρικού λόγου, το κείμενο του Άρεντ, στη μετάφραση του Τόρστερν Ίσραελ, αναφέρεται στη σύγκρουση δύο δυνάμεων, που ενώ αλληλοσυμπληρώνονται, καταστρέφονται. Παίζουν ο σκηνοθέτης και ο Τάσος Δήμας.

Στη συνέχεια, σε πανελλήνια πρώτη, θα παρουσιαστεί ο «Μάουζερ» του Χάινερ Μίλερ με αφορμή τα 80 χρόνια από τη γέννηση του συγγραφέα. Το έργο, στη μετάφραση της Ελένης Βαροπούλου, είναι εμπνευσμένο από το διδακτικό δράμα «Το μέτρο» του Μπρεχτ, αλλά και από την αισθητική του ιαπωνικού θεάτρου Νο, ενώ χρονικά είναι τοποθετημένο στην εποχή του ρωσικού εμφύλιου πολέμου μεταξύ μπολσεβίκων και υπερασπιστών του τσαρικού κατεστημένου. Στη διανομή οι: Σοφία Μιχοπούλου, Σοφία Χιλλ, Σάββας Στρούμπος, Θανάσης Αλευράς, Στάθης Γράψας, Αντώνης Μυριαγκός. Τέλος, στις 15 Απριλίου, ο Θόδωρος Τερζόπουλος θα παρουσιάσει το άγνωστο έργο του Γιάννη Κοντραφούρη «Ιοκάστη». Ένα χρόνο μετά τον πρόωρο θάνατο του ταλαντούχου σκηνοθέτη και συγγραφέα, ο Τερζόπουλος τιμά την μνήμη του με ένα κείμενο που έγραψε ο Γιάννης Κοντραφούρης κατά τη νοσηλεία του στο νοσοκομείο (καλοκαίρι 2007).

Το κλασικό κείμενο, δίπλα στο πολιτικό, στο ποιητικό, στον σύγχρονο ελληνικό λόγο, δημιουργεί μια παρτιτούρα θεμάτων: από τον έρωτα στον θάνατο, από τη συνύπαρξη του ορθολογισμού και του ενστίκτου ώς τη σύγκρουση, από τη βία ως επαναστατικό μέσο και την αμφίβολη αναγκαιότητά της ώς το τραγικά βιωμένο παραλήρημα του καταδικασμένου καλλιτέχνη. Τέσσερα έργα με άξονα τον έρωτα και τον θάνατο, τη σύγκρουση και την καταστροφή, τον διάλογο που βαθαίνει προς την οντολογική ερμηνεία.
  • Η τραγωδία του σύγχρονου ανθρώπου
«Παλαιότερα εστίαζα στην τελετουργική εκδοχή, προσπαθώντας να προσεγγίζω κάποια αρχέτυπα», λέει ο Θόδωρος Τερζόπουλος. «Ήμουν πιο κοντά στο θρησκευτικό δρώμενο.

Τελευταία, με τα μονόπρακτα του Μπέκετ, την “Έρημο” του Κάρλο Μιλκεστέτερ, τον Στρίντμπεργκ, βλέπω περισσότερο τα σύγχρονα ζητήματα: την αποκοπή του ανθρώπου από τη Φύση- Θεό και τον εγκλωβισμό του στην πόλη, που δημιουργεί όλα τα δεινά. Εφόσον παίρνεις υπόψη όλες τις σύγχρονες καταστροφές, η προσέγγιση και η κατανόηση της τραγωδίας του σύγχρονου ανθρώπου έχει πολιτικές διαστάσεις».

No comments: