Saturday, April 30, 2011

Μπέμπε, η εκρηκτική Iσπανίδα Αντιγόνη


Η τραγουδίστρια, που το 2004 έγινε γνωστή με το «Malo», έχει διδαχθεί αρχαία ελληνικά και θα πρωταγωνιστήσει στο έργο του Σοφοκλή

  • Συνέντευξη στη Μαριλια Παπαθανασιου, Η Καθημερινή, Σάββατο, 30 Aπριλίου 2011
Το φθινόπωρο του 2004, το σάουντρακ στους δρόμους της Βαρκελώνης -και της υπόλοιπης Ισπανίας- ήταν το «Malo», ένα τραγούδι που μιλούσε για κακοποιημένες γυναίκες, σε ρυθμό γρήγορο, χορευτικό και που το ερμήνευε μια φωνή μεταξύ έφηβης και γυναίκας. Eνα ποπ τραγούδι, με μια ιδέα φλαμένκο, με στίχους που παρέπεμπαν σε «στρατευμένο» καλλιτέχνη και το οποίο ακουγόταν παντού, από τα καφενεία και τα κουρεία μέχρι τα εμπορικά κέντρα. Ποια ήταν, επιτέλους, η τραγουδίστρια, ρώτησα σε ένα δισκοπωλείο. Η Μπέμπε, μου απάντησαν. Και ποια είναι η Μπέμπε; Το φαινόμενο του 2004, μου είπαν τότε, μια άγνωστη νεαρή, 24 ετών, που κυκλοφόρησε ένα δίσκο με δικά της τραγούδια -στίχους και μουσική-, που πουλάει σαν ζεστό ψωμί.
Κάπως έτσι πληροφορήθηκα την ύπαρξη της Μπέμπε, μιας όμορφης κοντοκουρεμένης, τότε, κοπέλας, ελαφρώς πανκ. Αγόρασα τον δίσκο της, σκεπτόμενη ότι αργά ή γρήγορα θα έχει επιτυχία και στην Ελλάδα. Ακολούθησε μια περίοδος σιωπής από πλευράς της Μπέμπε, που ήθελε να γλιτώσει από την επιτυχία που την χτύπησε κατακέφαλα. Το 2009, μετά την εκούσια απομάκρυνσή της από τη δημοσιότητα, η Μπέμπε κυκλοφόρησε τον δεύτερο δίσκο της, εντελώς διαφορετικό από τον προηγούμενο. Το 2010 η Μπέμπε απέκτησε την κόρη της, την Καντέλα, μάρτυρας της συνέντευξης που έδωσε στην «Κ» η μαμά της και την οποία διέκοπτε, ενίοτε, διεκδικώντας τη μητρική στοργή...

- Το 2004, όταν κυκλοφόρησε ο πρώτος δίσκος σας, το «Pa' fuera telaranas», η επιτυχία ήταν άμεση και μεγάλη. Την περιμένατε;
- Oχι, καθόλου. Ηταν μια τρέλα επειδή κυρίως συνέβη σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Ευτυχώς πέρασε, τα πράγματα ηρέμησαν και επανήλθα στη φυσιολογική μου ζωή.
- Θεωρείτε, δηλαδή, ότι τώρα ζείτε μια κανονική ζωή; Εξακολουθείτε να είστε πολύ διάσημη στην Ισπανία.
- Ναι, αλλά δεν με προβάλλουν τόσο τα Mέσα Eνημέρωσης, όπως συνέβη με τον πρώτο δίσκο όπου υπήρχε το «Μalo», ένα τραγούδι πολύ έντονο. Κι εγώ επίσης δεν θέλω να εμφανίζομαι συχνά στα Mέσα Eνημέρωσης. Κινούμαι σε διαφορετικούς ρυθμούς.
- Eχετε πει ότι έχετε αλλεργία στα Mέσα Eνημέρωσης και στους δημοσιογράφους.
- Ναι, δεν μου πολυαρέσουν. Να διευκρινίσω ότι έχω αλλεργία με τους δημοσιογράφους που προκαλούν αλλεργία και όχι με αυτούς που μπορείς να μιλήσεις κανονικά και να έχεις μία ενδιαφέρουσα συζήτηση.
- Είναι αλήθεια ότι θα υποδυθείτε την Αντιγόνη του Σοφοκλή φέτος το καλοκαίρι;
- Ναι. Κατάγομαι από την περιοχή της Εστρεμαδούρας -περιοχή στη νότια Ισπανία, κοντά στην Πορτογαλία- και εκεί, στο ρωμαϊκό θέατρο της Μέριδα, κάθε χρόνο οργανώνεται ένα πολύ σημαντικό φεστιβάλ αρχαίου δράματος. Εφέτος το φεστιβάλ, που θα είναι αφιερωμένο στη γυναίκα, διευθύνει μια καταπληκτική Iσπανίδα σκηνοθέτις, η Μπλάνκα Πορτίγιο. Θα ανεβούν τρεις διαφορετικές παραστάσεις της Αντιγόνης και σε μία από αυτές θα εμφανιστώ κι εγώ. Είναι καταπληκτικό!
- Είναι δύσκολος ρόλος...
- Το ξέρω, αλλά γνωρίζω καλά το έργο. Εχω σπουδάσει και θέατρο εκτός από μουσική στη Μαδρίτη και έχω συμμετάσχει και σε άλλη παράσταση στο θέατρο της Μέριδα, αλλά ποτέ με ένα τόσο σημαντικό ρόλο. Εχω, επίσης, διδαχθεί αρχαία ελληνικά στο σχολείο, που μου άρεσαν πολύ.
- Το «Υ», o τελευταίος σας δίσκος, είναι μελαγχολικός.
- Η αλήθεια είναι ότι είμαι αρκετά μελαγχολικός άνθρωπος.
- Αλήθεια;
- Ναι, αλλά η μελαγχολία αυτή δεν είναι μαζοχιστική, είναι απελευθερωτική, με ανακουφίζει.
- Το σεξ και οι προσωπικές σχέσεις είναι θέματα που απασχολούν τη γενιά σας;
- Υποθέτω ότι ναι, αλλά εγώ γράφω τραγούδια γι' αυτά τα θέματα επειδή μου κάνει κέφι και όχι επειδή είναι ίσως σημαντικά για τη γενιά μου. Το σεξ, εξάλλου, είναι σημαντικό για όλες τις γενιές, τους νέους, τους μεσήλικες και τους γέρους. Το σεξ είναι το ήμισυ του καθενός μας, είναι το ήμισυ μιας σχέσης και αν λείπει, τα υπόλοιπα πάνε κατά διαόλου. Το σεξ είναι άλλο ιδίωμα, το ιδίωμα των φιλιών, των χαδιών, είναι μια άλλη γλώσσα που διαθέτουμε, πιο ζωώδης.
- Την αγάπη για τη μουσική και τον εναλλακτικό τρόπο ζωής σάς τα εμφύσησαν οι γονείς σας;
- Ναι, είναι κομμάτι της ανατροφής μου. Οι γονείς μου λάτρευαν τη μουσική, ήταν ερασιτέχνες μουσικοί. Ταξιδεύαμε πολύ με την οικογένειά μου και τα αδέλφια μου. Φτάσαμε μέχρι την Ιταλία, ταξιδεύαμε με αυτοκίνητα, με λεωφορεία, μέναμε σε μοτέλ, κατασκηνώναμε σε κάμπινγκ, διασκεδάζαμε πολύ.
- Ποιες είναι οι μουσικές επιρροές σας;
- Ακούω κυρίως φλαμένκο. Λατρεύω τη Γαλλίδα Φρανσουάζ Αρντί, μου αρέσει η μουσική της Λατινικής Αμερικής, της Βραζιλίας. Ακούω και αγγλοσαξονικό ροκ, αλλά δεν θα έλεγα ότι με επηρεάζει και τόσο.
- Για την πειρατεία στη μουσική τι γνώμη έχετε;
- Νομίζω ότι πρέπει να δημιουργηθεί ένας νέος τύπος αγοράς των προϊόντων, ότι δεν μπορούμε να βάζουμε στη φυλακή ανθρώπους που πουλούν παράνομα CD για να επιβιώσουν. Η ζωή αλλάζει, η μουσική είναι τρόπος έκφρασης, αλλά οι συνθήκες αλλάζουν, εμφανίζεται το Ιντερνετ και τα αλλάζει όλα κι εμείς πρέπει να προσαρμοστούμε. Αλλά να έχουμε συνείδηση ότι αν οι άνθρωποι μπορούν να έχουν κάτι δωρεάν, θα το προτιμήσουν.
- Αυτό σημαίνει ότι κατανοείτε τη θέση των πειρατών της μουσικής;
- Θα ήμουν ανόητη αν δεν την καταλάβαινα. Επαναλαμβάνω ότι εκτός από την εκπαίδευση που πρέπει να λάβουν οι άνθρωποι σχετικά με την πειρατεία, θα πρέπει να υπάρξει άλλος τρόπος αγοράς και προώθησης των προϊόντων. Μόνο που αυτό δεν είναι δική μου δουλειά να το βρω. Είπαμε, γι' αυτά αρμόδιοι είναι οι πολιτικοί.
- Και οι δισκογραφικές εταιρείες...
- Και οι δισκογραφικές εταιρείες είναι υπεύθυνες. Αυτές έβγαλαν τόσα εκατομμύρια δολάρια όλα αυτά τα χρόνια. Και τώρα που πέφτουν οι πωλήσεις και κερδίζουν λιγότερα, θέλουν να πληρώσουν οι άλλοι γι' αυτούς. Ε όχι, λοιπόν! Ούτε μπορούν να στέλνουν μηνύματα εναντίον της πειρατείας, ισχυριζόμενες ότι οι καημένοι καλλιτέχνες θα μείνουν χωρίς δουλειά! Αυτή είναι σκέτη ανοησία.
- Η δισκογραφική σας εταιρεία δεν θα συμφωνεί μαζί σας...
- Το ίδιο μου κάνει. Ξέρουν πώς σκέφτομαι. Εγώ συμμετείχα σε συνέντευξη Τύπου υπέρ όσων πωλούν cd στον δρόμο. Η δισκογραφική μου εταιρεία δεν είναι ούτε ο Θεός ούτε η μάνα μου.
- Ισως λοιπόν και ο επόμενος δίσκος σας να κυκλοφορήσει κατ' ευθείαν στο Διαδίκτυο.
- Ναι, ίσως.
- Τη μουσική σας την παίρνετε πολύ σοβαρά όχι όμως και όλο αυτό που την συνοδεύει, τη φήμη.
- Αλήθεια είναι, παίρνω στα σοβαρά τη μουσική μου την προσωπική μου ζωή, την οικογένειά μου, την κόρη μου, αλλά τα υπόλοιπα όχι, γιατί είναι ανοησίες, η φήμη είναι κάτι πολύ εφήμερο.
- Αυτό σημαίνει ότι κάποτε μπορεί να πάψετε να είστε καλλιτέχνις και να ασχοληθείτε με κάτι άλλο;
- Είναι πολύ πιθανό!
  • Νιώθω ότι η Γη ξερνά τα σωθικά της
- Στην Αθήνα έρχεστε για πρώτη φορά. Ξέρετε ότι σήμερα τα πράγματα στην Ελλάδα είναι άσχημα;
- Ναι και στην Ισπανία το ίδιο. Η κρίση επηρεάζει όλο τον κόσμο. Εγώ είμαι από τους τυχερούς γιατί έχω δουλειά και είμαι ήρεμη παρ' ότι γίνονται λιγότερες συναυλίες. Υπάρχουν όμως ολόκληρες οικογένειες με παιδιά που δεν έχουν δουλειά.
- Βλέπετε λύση; Πολλοί ισχυρίζονται ότι στην Ισπανία η κυβέρνηση και κατά συνέπεια τα πράγματα θα αλλάξουν, μετά τις εκλογές του ερχόμενου έτους.
- Φαντάζομαι ότι θα αλλάξουν. Το μόνο που ξέρω είναι ότι πρέπει να αλλάξουν και ότι ώς τότε, πρέπει να έχουμε πολλή υπομονή, να περιορίσουμε τα περιττά και να προσαρμοστούμε στις νέες συνθήκες. Γιατί αλλιώς θα τρελαθούμε.
- Εκτός από την κρίση, η Ισπανία αντιμετωπίζει, όπως και όλες οι χώρες του ευρωπαϊκού Nότου, πρόβλημα με το μεταναστευτικό. Τα κύματα των μεταναστών ήδη αυξάνονται με τις εξεγέρσεις του αραβικού κόσμου. Τι λέτε για όλα αυτά;
- Τελευταία δεν ενημερώνομαι για το τι συμβαίνει στον κόσμο γιατί δεν έχω όρεξη να μάθω. Δεν βλέπω τηλεόραση ούτε διαβάζω εφημερίδες. Ο αραβικός κόσμος... δεν ξέρω, μέσα από την άγνοιά μου σας λέω ότι είμαι δύσπιστη με όσα συμβαίνουν στον αραβικό κόσμο. Δεν είμαι σίγουρη ότι είναι πράγματι οι λαοί που εξεγείρονται. Μου φαίνεται λίγο ύποπτο όλο αυτό. Μακάρι να κάνω λάθος και αυτές οι εξεγέρσεις να έχουν θετική έκβαση. Αυτό που νιώθω είναι ότι παντού οι άνθρωποι έχουν κουραστεί από τις κυβερνήσεις που δεν τους βοηθούν. Η Γη ξερνά τα σωθικά της, η Γη είναι πολύ οργισμένη και είναι λογικό που νιώθει έτσι. Αυτή είναι η εντύπωσή μου.
- Λύση, όμως, βλέπετε;
- Oχι, καλή μου, αν έβλεπα, θα ήμουν πολιτικός.
- Είστε, όμως, υπέρ της κοινωνικής αλληλεγγύης. Εχετε δώσει δωρεάν συναυλίες για τους ανέργους
- Ναι, πράγματι, κάνεις μικρά πράγματα, κάνεις ό, τι μπορείς, δεν μου αρέσει όμως να τα διαφημίζω. Αν είναι να κάνεις κάτι, το κάνεις χωρίς πολλές κουβέντες. Και χωρίς τα ΜΜΕ.
- Τα έχετε βάλει στ' αλήθεια με τα ΜΜΕ.
- Τα ΜΜΕ σε χειραγωγούν και το έχω ζήσει στο πετσί μου.

No comments: