Wednesday, May 11, 2011

Για την «Οδύσσεια» που θα ανεβάσει στο Εθνικό μίλησε ο σκηνοθέτης Μπομπ Ουίλσον

Έκτακτη εμφάνιση στην Αθήνα
Ο Μπομπ Ουίλσον
Ο Μπομπ Ουίλσον   (Φωτογραφία:  Eurokinissi )
Μία εμφάνιση-έκπληξη έκανε την Τρίτη ο σκηνοθέτης του πρωτοποριακού θεάτρου, Μπομπ Ουίλσον, στη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του Εθνικού Θεάτρου για τον προγραμματισμό της επόμενης διετίας (2011-2012/2012-2013).

Ο διάσημος καλλιτέχνης έκανε μία στάση στη χώρα μας προκειμένου να μιλήσει για την «Οδύσσεια» του Ομήρου που θα σκηνοθετήσει την σεζόν 2012-2013, στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού, σε διασκευή του Βρετανού ποιητή Σάιμον Αρμιτάτζ και σε δραματουργική επεξεργασία Βόλφγκανγκ Βινς.


Στην παραγωγή του Εθνικού Θεάτρου που θα καταλάβει το μεγαλύτερο μέρους του προγράμματος της Κεντρικής Σκηνής του κτιρίου Τσίλλερ, θα συμμετέχουν γνωστοί Έλληνες ηθοποιοί, όπως ο Σταύρος Ζαλμάς και η Μαρία Ναυπλιώτου.

Η ιδέα της «Οδύσσειας» ήταν του ίδιου του Ουίλσον, ο οποίος επιθυμούσε ν' ανεβάσει ένα ελληνικό έργο στη χώρα μας.

«Είναι μεγάλη μου τιμή να συνεργαστώ με το Εθνικό θέατρο. Είναι πολύ παράξενο που βρίσκομαι στη χώρα σας και ανεβάζω αυτήν την παράσταση» ανέφερε ο σκηνοθέτης.

Ο Μπομπ Ουίλσον συνηθίζει να ανεβάζει παραστάσεις σε Εθνικά Θέατρα ανά τον κόσμο, όπως το «Ονειρόδραμα» του Στρίντμπεργκ στο Εθνικό θέατρο του Όσλο και τους «Μύθους» του Λαφονταίν στην Γαλλία, και τόνισε ότι θεωρεί την «Οδύσσεια» ως συνέχεια όλων αυτών των σταθμών της καριέρας του.

Για την παράσταση, η οποία θα κάνει πρεμιέρα στις 26 Οκτωβρίου του 2012, ανέφερε ότι και ο ίδιος είναι περίεργος όπως και το κοινό. Την προσεγγίζει όπως συνηθίζει με οποιοδήποτε έργο στο θέατρο.

«Συνήθως δουλεύω πάνω σε ένα κείμενο για μία μεγάλη περίοδο, ζώντας μαζί με το έργο για να καταλάβω καλύτερα τι γίνεται» πρόσθεσε.

«Δουλεύω κυρίως διαισθητικά. Στην αρχή, ανεβάζω το έργο με τους ηθοποιούς σιωπηλά, χωρίς κείμενο, μέχρι το σημείο που αρχίζω να καταλαβαίνω πως περίπου θα είναι η παράσταση. Αφήνω το φως να δημιουργήσει το χώρο και την ατμόσφαιρα. Δουλεύω πολύ με την έννοια της συλλογικότητας, ότι όλοι είμαστε μία ομάδα. Ασχολούμαι με σχέδια αντικειμένων, σχέδια κοστουμιών, χειρονομίες, με τον τρόπο που πέφτει το φως, ακόμα και με το πώς περπατάει ένας ηθοποιός πάνω στη σκηνή» αναφέρει.

«Αφήνω τους ηθοποιούς να δουλέψουν ελεύθερα, τους δίνω μόνο απλές και τυπικές οδηγίες, και τους παροτρύνω ν’ αδειάσουν τη σκέψη τους και να βιώσουν αυτό που κάνουν» λέει.

Το πρώτο στάδιο προετοιμασίας περιλαμβάνει την ολοκλήρωση του «οπτικού βιβλίου» και μετά από ενάμιση χρόνο που θα είναι έτοιμα τα σκηνικά, τα κοστούμια και οι φωτισμοί, στη συνέχεια προχωράει σε αυτό που αποκαλεί «ηχητικό».

Ο ίδιος λέει ότι το κενό ανάμεσα στα δύο στάδια, τον βοηθά να σκέφτεται, να ονειρεύεται και μετά του είναι πιο εύκολο να ασχοληθεί από την αρχή με φρέσκια ματιά.

«Γενικά μπορώ να δω και να ακούσω καλύτερα αν δεν με παρασύρει το οπτικό κομμάτι. Με κλειστά τα μάτια, λειτουργεί πολύ καλύτερα η φαντασία μου στο να δημιουργήσω εικόνες. Αντιμετωπίζω την παράσταση σαν εργαστηριακό αποτέλεσμα» σημειώνει.

Σε ό,τι αφορά την χώρα μας δήλωσε πως δεν έχει καταφέρει να δει πολλά πράγματα γιατί έρχεται για πολύ λίγο διάστημα και πάντα για δουλειά.

Αυτό όμως που του έκανε εντύπωση ήταν η μεγάλη αλλαγή του τρόπου συμπεριφοράς των ηθοποιών με τους οποίους συνεργάζεται. «Στην αρχή είχαν μεγάλη αγωνία γι’ αυτό που πρόκειται να συμβεί, τώρα βλέπω πως αρχίζουν να συμπεριφέρονται σαν σύνολο. Έχουν αρχίσει να βλέπουν την δουλειά τους ομαδικά, να ακούνε τη σιωπή και να είναι παρατηρητές του ήχου και της εικόνας».

Σχετικά με το καστ και τις οντισιόν ανέφερε πως δεν ακολουθεί τα παραδοσιακά κριτήρια για την επιλογή των ηθοποιών. «Οι ακροάσεις μου είναι πάρα πολύ απλές. Συνήθως βάζω τους ηθοποιούς να περπατήσουν και να σταθούν πάνω στη σκηνή. Μέσα σε 30 δευτερόλεπτα μπορώ να καταλάβω αν μου κάνουν. Αυτό θεωρώ ότι είναι και το πιο δύσκολο πράγμα για έναν ηθοποιό: ο τρόπος που θα σταθεί πάνω στη σκηνή».

Σε ό,τι αφορά τον προϋπολογισμό της παράστασης, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, Γιάννης Χουβαρδάς τόνισε πως ειδικά για την Οδύσσεια, επειδή είναι μεγάλη παραγωγή, θα απευθυνθεί σε δύο μεγάλους χορηγούς.

Στην Οδύσσεια θα παίξουν η Λυδία Κονιόρδου, Νικήτας Τσακίρογλου, Ζέτα Δούκα, Αποστόλης Τότσικας, Βίκυ Παπαδοπούλου, Τάσος Νούσιας, Λένα Παπαληγούρα, Ακης Σακελλαρίου, Αλέξανδρος Μυλωνάς και άλλοι.

Ο Μπομπ Ουίλσον έχει εμφανιστεί στην Ελλάδα έξι φορές, με πρώτη την επική «Περσεφόνη» στο Φεστιβάλ Δελφών του 1996, που παίχτηκε στο Αρχαίο Στάδιο.

Την Οδύσσεια θα διαδεχθεί στην Κεντρική Σκηνή του Εθνικού, τη σεζόν 2012-2013, η «Μικρά Ασία», ένα project του Νίκου Μαστοράκη με θέμα τον ελληνισμό της Μικράς Ασίας και την καταστροφή του '22.

Πριν την Οδύσσεια, όμως, το ελληνικό κοινό θα έχει την ευκαιρία να απολαύσει την «Λούλου» του Φραντς Βέντεκιντ σε σκηνοθεσία Μπομπ Ουίλσον, στα πλαίσια του Φεστιβάλ Αθηνών.
Newsroom ΔΟΛ, με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

No comments: