Tuesday, March 22, 2011

Μαρία Ζορμπά: «Η τέχνη λειτουργεί θεραπευτικά»

 Λίγο πριν υποδυθεί την Πλαθ επί σκηνής, μιλάει για την καινούργια της δουλειά και το θέατρο
Μ. Ζορμπά: «Η τέχνη  λειτουργεί θεραπευτικά»
Η ηθοποιός Μαρία Ζορμπά πρωταγωνιστεί στο έργο «Σύλβια & Τεντ»
  • TO BHMA: 20/03/2011, της Μυρτώς Λοβέρδου
«Οι καιροί μας μοιάζουν πολύ σκοτεινοί» λέει η Μαρία Ζορμπά καθώς ετοιμάζεται να έρθει αντιμέτωπη με την αμερικανίδα ποιήτρια Σύλβια Πλαθ, μέσα από τη σχέση της με τον αμερικανό ποιητή Τεντ Χιουζ στην παράσταση «Σύλβια & Τεντ» της Ασπας Τομπούλη. Μέσα σε αυτούς τους «σκοτεινούς» λοιπόν καιρούς, όπου η ποίηση και η λογοτεχνία δεν αγγίζουν την καθημερινότητά μας, εκείνη βυθίζεται σε έναν κόσμο πολύ διαφορετικό, γυρίζοντας τον χρόνο πίσω.

Παράλληλα δηλώνει έτοιμη να αντιμετωπίσει την πραγματικότητα, όπως συνηθίζει να κάνει όποτε βρίσκεται ενώπιον των προβλημάτων. Νιώθει όμως ότι ήδη καλείται να αντεπεξέλθει σε κάτι για το οποίο δεν ευθύνεται: «Δεν είμαι κομμάτι αυτού του λάθους» ομολογεί, αναφερόμενη στην κρίση που διαπερνά την καθημερινότητά της. «Ούτε ξεγέλασα κανέναν, ούτε τίποτε. Εγώ πλήρωνα τους φόρους μου»

Με μια μικρή ή μεγάλη επανάσταση στο ενεργητικό της, αφού έφυγε από το πατρικό σπίτι της στις Σέρρες για να κάνει θέατρο, η Μαρία Ζορμπά πήγε μετά στη Θεσσαλονίκη και τελικά κατέβηκε στην Αθήνα. Oλοκλήρωσε τις σπουδές της στις σχολές Κατσέλη και Βεάκη και έκτοτε συνεχίζει την πορεία της, άλλοτε στο θέατρο, άλλοτε στον κινηματογράφο ή στην τηλεόραση, αποφεύγοντας να κάνει πράγματα συγχρόνως. «Συνεχίζω να κάνω αυτή τη δουλειά συνειδητά και νιώθω ότι με το θέατρο προσφέρω σε αυτή την εποχή. Είναι τόσο σημαντικό να λειτουργεί η τέχνη θεραπευτικά, να μας ξυπνάει... Τελικά είναι και κοινωνικό το στίγμα που δίνουμε» λέει και εξηγεί: «Δεν με έχει απογοητεύσει τίποτε όλα αυτά τα χρόνια. Μπορεί κάποια πράγματα να άργησαν, αλλά ανήκω στους ανθρώπους που είναι πολύ αυστηροί με τον εαυτό τους και τη δουλειά τους. Κάποτε πίστευα ότι ως ηθοποιός θα συναντούσα τον Γκροτόφσκι. Τώρα με ενδιαφέρει να συνεργάζομαι με τους κατάλληλους».

Παράλληλα με τη δουλειά ήρθε και η αναγνώριση - στις αρχές του 2000 με το κινηματογραφικό «Σώσε με» του Στράτου Τζίτζη. Ακολούθησαν οι ταινίες «Ολο το βάρος του κόσμου», «Μαραθώνιος», η βραβευμένη «Ακαδημία Πλάτωνος», «Η καντίνα» και το «Ταξίδι στη Μυτιλήνη».Στο θέατρο ξεχώρισε στον «Φορτουνάτο» και στο «Τρίτο Στεφάνι», στο τηλεοπτικό «10» του Καραγάτση έδωσε μια εξαιρετική ερμηνεία, ενώ εφέτος ήταν μια από τις «Κούκλες» της σειράς του Μega. «Το θέατρο είναι πιο μεγάλο, πιο φοβιστικό, αλλά και πιο λυτρωτικό. Φοβάμαι λιγότερο το σινεμά. Σημασία όμως έχει να επικοινωνήσεις, να είσαι “ακριβώς” και όχι “περίπου”». Με αυτό το «ακριβώς» ως ζητούμενο ετοιμάζεται και για τη Σύλβια Πλαθ στο «Σύλβια & Τεντ»: «Εισπράττω ένα κλίμα δωματίου στις πρόβες και ελπίζω αυτή η ατμόσφαιρα να βγει και στην παράσταση» λέει και αναφέρεται στη Σύλβια Πλαθ. Αν και ήξερε τα ποιήματά της, τώρα που διάβασε πολύ περισσότερα ομολογεί ότι ορισμένα από αυτά τη συγκλόνισαν. «Δεν τη μιμούμαι, ούτε την αναπαριστώ. Φτιάχνω μια σκηνική μορφή και βασίζομαι στη σχέση της με τον Χιουζ, γιατί εκεί βρίσκεται το κλειδί. Αυτά τα δύο πλάσματα συναντήθηκαν, ενώθηκαν μοιραία και έσπρωξαν ο ένας τον άλλον στον δρόμο της ποίησης. Απ΄ ό,τι λέει ο Χιουζ εκ των υστέρων, η σχέση τους είχε οικογένεια, παιδιά, καθημερινότητα, νοικοκυριό, αλλά κυρίως γραφή, δημιουργία και προσπάθεια να γίνουν καλύτεροι. Παράλληλα όμως μοιράζονταν και μια σχέση ανταγωνιστική. Ο ένας βοηθούσε τον άλλον».

Στην παράσταση παρακολουθούμε «με τρόπο λιτό» όλα τα στάδια, από τη γνωριμία και τον έρωτα ως τη συμβίωση και τον χωρισμό. «Δεν σκέφτομαι», λέει η ηθοποιός, «ότι ερμηνεύω ένα πρόσωπο που υπήρξε. Αν σταθώ σε αυτό, τότε θα ακινητοποιηθώ. Και εγώ θέλω να είμαι ελεύθερη για να την πλησιάσω. Με ενδιαφέρει η ψυχή της και όχι η μορφή της».

Ποια είναι τα κοινά στοιχεία που συνδέουν τη Σύλβια Πλαθ με όλους εμάς; «Η αναμέτρηση με τα όριά μας, με την αλήθεια και την ψυχή μας, η αναμέτρηση με την οικογένεια, τον πατέρα ή τη μητέρα... Ολα αυτά είναι υλικά αναγνωρίσιμα απ΄ όλους μας. Η μεγάλη ποίηση άλλωστε μας αγγίζει όλους και μας αφορά. Επειτα είναι ο έρωτας, ο ισχυρός έρωτας και τι κάνεις μαζί του» λέει. «Εκτός από δημιουργικοί, η Πλαθ και ο Χιουζ ήταν πολύ ζωντανοί, κινούνταν μέσα στην κοινωνία, έπαιρναν θέση στα πράγματα. Και αυτό είναι μια υπενθύμιση ότι η ποίηση είναι ένα στήριγμα και ένα κλειδί, σε μια εποχή όπου είμαστε κάπως κοιμισμένοι» καταλήγει.  «Η Σύλβια σε αγαπούσε πολύ» είπε η μητέρα της Πλαθ στον Χιουζ, όταν πια εκείνη είχε πεθάνει - αυτοκτόνησε το 1963. «Ήταν πολύ διαφορετικό το πνεύμα της σχέσης μας» της απάντησε εκείνος.
  • Το «Σύλβια & Τεντ», σε σύλληψη και σκηνοθεσία της Ασπας Τομπούλη, θα κάνει πρεμιέρα το Σάββατο 26 Μαρτίου στο θέατρο Οlvio (Φαλαισίας 3, Γκάζι) 
  • Παίζουν: Μαρία Ζορμπά, Νέστορας Κοψιδάς.
  • Παραστάσεις (ως τις 17/4), από Πέμπτη ως Σάββατο στις 21.15 και κάθε Κυριακή στις 20.30.
  • Τιμές εισιτηρίων: 15 - 20 ευρώ.

No comments: