Αναμφισβήτητα ήταν η πιο πολυσυζητημένη θεατρική παράσταση του καλοκαιριού! Η «Μήδεια» του Ανατόλι Βασίλιεφ όταν παίχτηκε στην Επίδαυρο ξεσήκωσε πολλές αντιδράσεις. Το κοινό στην πλειονότητά του την αποδοκίμασε με πολλά και παρατεταμένα γιουχαΐσματα σε σχεδόν όλους τους χώρους όπου ανέβηκε... Και το ερώτημα είναι εύλογο: γιατί, άραγε, υπήρξαν τόσες πολλές αρνητικές αντιδράσεις σε ένα κλασικό έργο, το οποίο μάλιστα παρουσιάστηκε από εξαίρετους καλλιτέχνες, όπως η Λυδία Κονιόρδου, έχοντας την προσωπική σφραγίδα του σκηνοθέτη; Την εν λόγω παράσταση είδαμε πριν από λίγες μέρες στο Αττικό Αλσος και πραγματικά μείναμε με το στόμα ανοιχτό. Η γνώριμη τραγωδία του Ευριπίδη (η οποία έχει ανεβεί στη χώρα μας από ιερά τέρατα του ελληνικού θεάτρου με σεβασμό στο αρχαίο κείμενο και στο νόημά του) είχε «πειραχτεί» κατά τέτοιο τρόπο από τον Βασίλιεφ που έβγαζε... γέλιο! Από πού να αρχίσουμε και πού να τελειώσουμε...Κατ’ αρχάς, όλοι οι ηθοποιοί μιλούσαν με έναν περίεργο τρόπο που «έσπαγε» τις λέξεις και δημιουργούσε σύγχυση στο νόημα του λόγου τους. Κάποιοι άλλοι, όπως ο Νίκος Καραθάνος που υποδύεται τον Αιγέα, είχε μια εκφορά στον λόγο του που έκανε τον θεατή να υποθέτει ότι όλα αυτά τα έλεγε θέλοντας λες να κάνει πλάκα! Αλλά και τα λεγόμενά τους ήταν, αν μη τι άλλο, υπερβολικά, κάνοντας πολλές φορές τον θεατή να λυθεί στα γέλια. Για παράδειγμα, η Λυδία Κονιόρδου στον ρόλο της Μήδειας ακούγεται κάποια στιγμή εκνευρισμένη να λέει τη λέξη «κάθαρμα». Μήπως η μεταφράστρια είχε στον νου της το έργο «Μαρκησία του λιμανιού» του Νίκου Φώσκολου;
Η κυρία Κονιόρδου, που κατά τα άλλα είναι μια ηθοποιός που έχει παίξει κλασικούς ρόλους με μεγάλη επιτυχία, έκανε στη σκηνή ό,τι της είχε υποδείξει ο Ρώσος σκηνοθέτης. Το ίδιο φυσικά και οι υπόλοιποι ηθοποιοί και συντελεστέές της παράστασης. Αλλά κι εμείς τι φταίμε να τη βλέπουμε να κάθεται στη σκηνή σε στάση Βούδα ή να ρίχνει στο κεφάλι της πριονίδια και να κάνει ακροβατικά πάνω σε ένα ξύλινο τραπέζι; Οσο για τις σκηνές που κυνηγάει να δείρει τον Ιάσονα; Δεν το συζητάμε... Τύφλα να ’χει ο Αμερικανός Τζέρι Σπρίνγκερ, στις εκπομπές του οποίου υπάρχουν σκηνές απείρου κάλλους!Η ερμηνεία των παιδιών της Μήδειας ήταν επίσης μία άλλου είδους... τραγωδία. Μαντιλοδεμένα σε στιλ Σπάιντερμαν και... κακοποιημένα από κάθε άποψη, μας έδωσαν την εντύπωση ότι βρίσκονται κυριολεκτικά εκτός τόπου και χρόνου! Το αποκορύφωμα της σκηνοθετικής υστερίας ήταν τη στιγμή που εμφανίστηκαν στη σκηνή τρεις ηθοποιοί οι οποίοι υποδύονταν τον Αγγελο μιλώντας παράλληλα στα ελληνικά, τα γαλλικά και τα αγγλικά. Το απόλυτο κομφούζιο! Στη σκηνή αυτή οι περισσότεροι θεατές δεν άντεξαν και εξέφρασαν την αντίδρασή τους ποικιλοτρόπως. Δεν ήταν λίγοι κι εκείνοι που σε όλη τη διάρκεια της παράστασης αποχωρούσαν λέγοντας διάφορα...Πάντως, η Λυδία Κονιόρδου ως καλλιτεχνική διευθύντρια του ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας, που ανέβασε αυτήν την παράσταση, θεωρεί τη «Μήδεια» του Ανατόλι Βασίλιεφ «ένα ηρωικό εγχείρημα» και τον Ρώσο σκηνοθέτη «σπουδαίο δάσκαλο που ανέπτυξε τη δική του σχολή, ερεύνησε επί δεκαετίες τη θεατρική παιδεία διαμορφώνοντας μια νέα θεατρική, ποιητική γλώσσα που φωτίζει με τρόπο αποκαλυπτικό τα αρχαία κείμενα». Αβυσσος η ψυχή του σκηνοθέτη!
INFO
Τίτλος: «ΜΗΔΕΙΑ»
Συγγραφέας: ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
Μετάφραση: ΕΦΗ ΦΕΡΕΝΤΙΝΟΥ
Σκηνοθεσία: ΑNATOLI VASSILIEF
Σκηνικά: ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
Χορογραφία: CSABA HORVATH
Κοστούμια: CSAMBA ANTAL
ΔΙΑΝΟΜΗ ΜΕ ΣΕΙΡΑ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ: ΑΓΛΑΪΑ ΠΑΠΠΑ (Τροφός), ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΣ (Παιδαγωγός), ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ (Μήδεια), ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΛΛΟΣ (Κρέων), ΝΙΚΟΣ ΨΑΡΡΑΣ (Ιάσων), ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ (Αιγέας)
Τίτλος: «ΜΗΔΕΙΑ»
Συγγραφέας: ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ
Μετάφραση: ΕΦΗ ΦΕΡΕΝΤΙΝΟΥ
Σκηνοθεσία: ΑNATOLI VASSILIEF
Σκηνικά: ΔΙΟΝΥΣΗΣ ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΣ
Χορογραφία: CSABA HORVATH
Κοστούμια: CSAMBA ANTAL
ΔΙΑΝΟΜΗ ΜΕ ΣΕΙΡΑ ΕΜΦΑΝΙΣΗΣ: ΑΓΛΑΪΑ ΠΑΠΠΑ (Τροφός), ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΣ (Παιδαγωγός), ΛΥΔΙΑ ΚΟΝΙΟΡΔΟΥ (Μήδεια), ΓΙΩΡΓΟΣ ΓΑΛΛΟΣ (Κρέων), ΝΙΚΟΣ ΨΑΡΡΑΣ (Ιάσων), ΝΙΚΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ (Αιγέας)
No comments:
Post a Comment