Ως «ιδιοκτήτης» του Ηρωδείου εμφανίζεται το Ελληνικό Φεστιβάλ ΑΕ, όπως προκύπτει για πολλοστή χρονιά από την «καθιερωμένη» - τυπική - συζήτηση στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο για την παραχώρηση του μνημείου για τις θερινές εκδηλώσεις.
Η συζήτηση καταλήγει τυπική, αφού κάθε χρόνο διαπιστώνονται τα προβλήματα από τη φεστιβαλική χρήση του μνημείου (ασφάλειάς του) και οικονομικά και κάθε χρόνο διαπιστώνεται ότι ουσιαστικά τίποτα δεν άλλαξε: Το Φεστιβάλ χρωστά εδώ και χρόνια τα τέλη χρήσης στο Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων (σ.σ. 2.000 ευρώ/ μέρα παράστασης και 500 ευρώ/ μέρα πρόβας) και το προσωπικό της Α' Εφορίας Αρχαιοτήτων, αναγκαστικά, συγκρούεται με τους διοργανωτές των παραστάσεων για να προστατέψει το μνημείο ή να συνεχίσει τις εργασίες συντήρησης.
Το δε ΚΑΣ εξακολουθεί τις απαγορεύσεις (τακουνιών, τσιγάρου, υγρών, τροφίμων, κλπ.), αλλά φοβάται να μιλήσει για μη συμβατότητα κάποιων παραστάσεων με το μνημείο, μήπως και κατηγορηθεί για λογοκρισία. Αντίθετα, η «συμβατότητα» αποτελεί βασικό του κριτήριο, όταν συζητά παραχωρήσεις άλλων μνημείων - και του Ηρωδείου - για εκδηλώσεις εκτός Φεστιβάλ, για τις οποίες υπάρχει σχετική επιτροπή ελέγχου των σκηνικών τους, ενώ δεν υπάρχει σχετική επιτροπή του ΥΠΠΟ για τα σκηνικά των παραστάσεων του Φεστιβάλ. Αυτό εξηγείται από το γεγονός ότι το Φεστιβάλ Αθηνών, ως φορέας και θεσμός, ταυτίζεται με την αντίληψη του αστικού «κοσμοπολιτισμού» που προωθεί και η σημερινή κυβέρνηση, αντιμετωπίζοντας τα μνημεία, ειδικά του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, ως τουριστική «βιτρίνα».
Ενα «άβατο» της εγχώριας και διεθνούς «ελίτ», όπου τον πρώτο λόγο ουσιαστικά δεν τον έχει η Αρχαιολογική Υπηρεσία, αλλά οι «επικοινωνιακές» ανάγκες των κυβερνήσεων. Γι' αυτό και ο εύλογος φόβος του προϊσταμένου της Α' ΕΠΚΑ ότι αν δε δοθεί το Ηρώδειο μια χρονιά για παραστάσεις, ώστε να υπάρξει «αγρανάπαυση» του μνημείου, «θα γίνει χαμός». Προσθέτοντας ότι «ενίοτε οξύνονται οι συνθήκες και υπάρχουν ακόμα και φραστικά επεισόδια» μεταξύ Εφορίας και διοργανωτών. [Ριζοσπάστης, 29/5/2008]
Σύγχρονες συνήθειες πληγώνουν το μνημείο και προκαλούν πονοκέφαλο στους αρχαιολόγους
Ε, λοιπόν, ναι! Οι τσίκλες βλάπτουν τα μνημεία. Και μάλιστα σε τέτοιον βαθμό ώστε να απαιτείται η επιστράτευση μεγάλου αριθμού συντηρητών, οι οποίοι επί ημέρες προσπαθούν να αποκολλήσουν- χωρίς να επιφέρουν βλάβες στην επιφάνεια των μαρμάρωντα κατάλοιπα αυτής της σύγχρονης ανθρώπινης συνήθειας που αναπτύσσεται, όπως φαίνεται, σε υπέρμετρο βαθμό εν αναμονή και κατά τη διάρκεια μιας παράστασης. Υπό διωγμόν έτσι η τσίκλα από το Ηρώδειο. Υπερβολικό; Κάθε άλλο. Διότι η αρμόδια Εφορεία Ακροπόλεως τη... βρίσκει μπροστά της να κατακλύζει τις επιφάνειες των εδωλίων του αρχαίου θεάτρου προκαλώντας μεγάλες βλάβες. Ας προνοήσουν λοιπόν και οι θεατές ώστε να μειωθεί το φαινόμενο.
Η περίπτωση της τσίκλας δεν ήταν η μόνη που συζητήθηκε την Τρίτη στο Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο, όπου εγκρίθηκε το πρόγραμμα του Ελληνικού Φεστιβάλ για το Ηρώδειο και για το Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου.
«Το Ηρώδειο έχει καταπονηθεί πολύ από τη χρήση του. Παλαιότερα είχαμε τις πρόκες στη σκηνή και τα αιχμηρά τακούνια στο κοίλο του θεάτρου που άφηναν τα σημάδια τους αλλά και τα απορρίμματα που έφραζαν τους αγωγούς απορροής των υδάτων, με αποκορύφωμα μια μεγάλη πλημμύρα. Λαμβάνουμε “αμυντικά” μέτρα αλλά πρέπει να κατανοήσουν και οι άνθρωποι τόσο της παραγωγής των εκδηλώσεων όσο και οι θεατές ότι χρειάζεται προσοχή» είπε ο προϊστάμενος της Εφορείας Ακροπόλεως
Αλέκος Μάντης. Και για αυτόν τον λόγο άλλωστε οι εργασίες στερέωσης, συντήρησης και αποκατάστασης του μνημείου θα εξακολουθήσουν όλο το καλοκαίρι κατά τις ημέρες που το Ηρώδειο θα είναι ελεύθερο. Εκτός από τις τσίκλες, οι θεατές θα πρέπει να αποφεύγουν επίσης το κάπνισμα, την κατανάλωση τροφίμων και τα ψηλά τακούνια. Και φυσικά δεν επιτρέπονται τα βαριά σκηνικά και οι κάθε είδους επεμβάσεις επί των μνημείων, το ανώτερο επιτρεπτό όριο ήχου είναι τα 100 ντεσιμπέλ, ενώ απαγορεύονται επίσης τα πυροτεχνήματα και οτιδήποτε άλλο μπορεί να προκαλέσει φωτιά.
Ιδιαίτερο πρόβλημα υπάρχει αναφορικά με τα σκηνικά του «Φιλοκτήτη» του Μίλερ στο Μικρό Θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία
Ματίας Λάνγκοφ, τα οποία θα πρέπει να τροποποιηθούν λόγω του μεγάλου ύψους τους.
Μεγάλη συζήτηση εξάλλου έγινε και για το θέμα του τέλους χρήσης του θεάτρου καθώς το Ελληνικό Φεστιβάλ οφείλει χρήματα πολλών ετών. Και εφέτος πάντως θα είναι 2.000 ευρώ για κάθε παράσταση και από 500 ευρώ για κάθε ημέρα δοκιμών.[ΤΟ ΒΗΜΑ, 29/5/2008]
No comments:
Post a Comment