Γνήσιο νταηλίκι. Το δαιμόνιο ένστικτο της ηθοποιού, μακριά από κάθε δουλική μίμηση ή απόπειρα ταύτισης με την πρωτογενή ηρωίδα, συνέλαβε ένα πυρίκαυστο πρόσωπο, ασίγαστο ακόμη και προ του θανάτου, απελπισμένο εκ γενετής, γεμάτο συνεπείς αριστερές ιδεολογικές εμμονές, ασυμβίβαστες συμπεριφορές μέσα στην απειλητική νύχτα, με παθιασμένη ερωτική ομοφυλοφιλία και ακραίες αντιδράσεις που ξεκινούσαν από την απρόσφορη αυτοχειρία και κατέληγαν στην αυτοανάλωση κάθε είδους πάνω στο τραπέζι μιας εν γνώσει της «στημένης» μπαρμπουτιέρας. Η κυρία Πρωτοψάλτη δεν άφησε στιγμή ανεκμετάλλευτη, ανανεώνοντας υποκριτικά μάλιστα περιστάσεις οι οποίες επαναλαμβάνονταν απρόσεκτα μέσα στο κείμενο. Είχε απελπισία, πείσμα, νοσταλγία, αμφιθυμία, γνήσιο νταηλίκι, κοφτερή ματιά, απροσχημάτιστο, «φτυσμένο» λόγο.
Το κείμενο της συγγραφέως, δημοσιογράφου και ποιήτριας κυρίας Σοφίας Αδαμίδου είναι γεμάτο αγαθές προθέσεις και ισχνά αποτελέσματα. Κανείς δεν μπορεί να αμφισβητήσει την αγάπη με την οποία προσήλθε στο θέμα, την ενδελεχή της έρευνα περί το πρόσωπο, ακόμα και λίγες γνήσια δραματικές στιγμές. Ομως το όλο μοιάζει φοβισμένο, όπως είπα κατά σημεία επαναληπτικό, ευθύγραμμο χωρίς πνοή και ανέλιξη, παρατακτικό πληροφοριακών στοιχείων και δίχως την ποιητική εκείνη διάσταση του θεάτρου που απογειώνει παρόμοιου τύπου μονολόγους.
Παρά τις εγγενείς αυτές αδυναμίες και με το συγκεκριμένο υλικό στα χέρια του, ο ηθοποιός Κωνσταντίνος Κωνσταντόπουλος, που το σκηνοθέτησε, του χάρισε μια συνεπή εσωστρέφεια μέσα στη φυλακή του νοσοκομείου, η οποία παρέσχε πρόσφορο έδαφος στην πρωταγωνίστρια να κινηθεί ανάμεσα στη νεύρωση, στο κραυγαλέο ψυχικό πάθος και στη σχεδόν σωματική πνιγμονή – πνιγμονή μιας καρκινοπαθούς του λάρυγγα (τι ειρωνεία για μια τραγουδίστρια) ομοιοπαθούς ενός Καβάφη με την τόσο γοητευτική, καθώς λένε, βαθιά και αγγλίζουσα προφορά – το δικό του τραγούδι.
Θεωρώ, εξάλλου, ότι ο σκηνοθέτης θα μπορούσε, αν όχι θα έπρεπε, να διαποικίλει την παράστασή του τουλάχιστον με περισσότερα του ενός αναγνωρίσιμα τραγούδια της Μπέλλου. Το ότι δεν το έπραξε και κρατήθηκε σε μια αυστηρά θεατρική παρτιτούρα, δεν αντιλέγω, «είναι κι αυτό μια στάση, νιώθεται». Τη βιταλιστική αλλά και παρηγορητική παρουσία της νοσοκόμου υποστήριξε με ανθρωπιά και εγκυρότητα η Εύα Καμινάρη. Το «αντισηπτικό» σκηνικό και τα «ταλαιπωρημένα» νυχτικά της Μπέλλου δήλωσε με σαφήνεια η Κούλα Γαλιώνη.
No comments:
Post a Comment