Wednesday, May 21, 2008

Γ. Χουβαρδάς: Δεύτερη χρονιά στο Εθνικό Θέατρο


Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ. Ελευθεροτυπία, 21/5/2008

«Κι αν είναι τρέλα, έχει τη μέθοδό της», λέει ο Πολώνιος στον Αμλετ. Μια φράση που υιοθετεί για την ερχόμενη περίοδο το Εθνικό Θέατρο, απευθυνόμενο προφανώς και στον εαυτό του και στο κοινό του. Το νέο μότο της πρώτης κρατικής σκηνής δεν αποδίδει όμως πράγματι την ταυτότητα του νέου της προγράμματος. Γιατί το διακρίνει ίσως μεμονωμένη... τρέλα, αλλά το χαρακτηρίζει η αυστηρή μέθοδος.

Σύσσωμη η «εθνική» ομάδα της πρώτης κρατικής σκηνής
Ο Γιάννης Χουβαρδάς στη δεύτερη χρονιά του στο «τιμόνι» του Εθνικού Θεάτρου έχτισε ένα εξισορροπητικό, πλουραλιστικό ρεπερτόριο που χαρακτηρίζεται από μεθοδικό κεντρικό σχεδιασμό του: εμπεριέχει από το ακραία πειραματικό μέχρι το εμπορικό θέαμα, που μάλλον πέρσι εξέλιπε, συμπεριλαμβανομένων όλων των ενδιάμεσων διακυμάνσεων. Μεγάλη η γκάμα και των σκηνοθετικών υπογραφών: από το Γερμανό Γιόσι Βίλερ μέχρι τον Γιάννη Κακλέα.

«Πιστεύουμε, η περίοδος που έρχεται, να αποτελέσει σταθμό», είπε χωρίς περιστροφές ο Γιάννης Χουβαρδάς ανακοινώνοντας τις 17 παραστάσεις τού 2008-2009 (πέρσι ήταν 18). Θα ξεκινήσει στη Νέα Σκηνή του Τσίλερ (24 Οκτωβρίου) με τον «Ρομπέρτο Τσούκο» και θα εξακτινωθεί σε συνολικά έξι σκηνές: τις δύο (Κεντρική και Νέα) του Τσίλερ, το Κοτοπούλη-Ρεξ, το Παιδικό Στέκι και τις δύο σκηνές του Σύγχρονου Θεάτρου Αθηνών. «Η περσινή περίοδος έδωσε το στίγμα της καλλιτεχνικής διεύθυνσης και της νέας εποχής. Είμαστε σε ασφαλή, χαμηλή πτήση που θα παίρνει σταδιακά ολοένα και περισσότερο ύψος. Με τη βοήθεια όλων θα απογειωθούμε», είπε ο Χουβαρδάς. Θα βοηθήσουν και τα θυρανοίξια του ανακαινισμένου κι εκσυγχρονισμένου κτηρίου Τσίλερ στην Αγ. Κωνσταντίνου με τις δύο σκηνές.

Η αναπληρώτρια καλλιτεχνική διευθύντρια του Εθνικού, Εφη Θεοδώρου, και ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Γ. Χουβαρδάς, στην ανακοίνωση του ρεπερτορίου για το 2008-2009
«Δεν εξαρτάται από εμάς το αν θα ξεκινήσουμε στην Κεντρική Σκηνή την ημερομηνία στην οποία δεσμευτήκαμε (24 Οκτωβρίου για τη Νέα Σκηνή και 28 Νοεμβρίου για την Κεντρική), αλλά από τον εργολάβο και τις εκάστοτε συγκυρίες», επισήμανε ο Χουβαρδάς. «Το μεγάλο στοίχημα παραμένει η Κεντρική Σκηνή, αφού η Νέα δεν έχει μεγάλες απαιτήσεις και θα είναι έτοιμη στην ώρα της. Εχει, όμως, πολύ μεγάλη σημασία για το Εθνικό, για το ΥΠΠΟ αλλά και για το κοινό το Εθνικό να ανοίξει στην ώρα του», προσέθεσε.

Ως προς το ύφος των σκηνών, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού ξεκαθαρίζει: «Θέλαμε να είναι σε κάθε σκηνή ενιαίο, αλλά συγχρόνως να γίνεται ένα παιχνίδι. Σχεδόν παντού παίζουμε με τον κανόνα και την εξαίρεση».

Ετσι θα δούμε:

* Στην Κεντρική Σκηνή (Τσίλερ) τον «κανόνα» του κλασικού ρεπερτορίου με την «εξαίρεση» της ανατρεπτικής δουλειάς του Κωνσταντίνου Ρήγου.

* Στη Νέα Σκηνή (Τσίλερ) ξένο σύγχρονο ρεπερτόριο μέσα από παραστάσεις ερευνητικές, με την «εξαίρεση» ενός ελληνικού έργου («Φορτουνάτος»).

* Στο «Κοτοπούλη-Ρεξ» παραστάσεις «μεγάλων κειμένων ευρύτερης αποδοχής», ενώ η Β' σκηνή του Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας θα είναι αφιερωμένη εξ ολοκλήρου στο νέο ελληνικό έργο.

Στο χειμερινό ρεπερτόριο διαπιστώνεται επίσης ότι:

* Δημιουργείται από πέρσι ένας σχεδόν μόνιμος «πυρήνας» σκηνοθετών: Εφη Θεοδώρου, Δ. Λιγνάδης, Κ. Ρήγος, Ακ. Καραζήσης, Μάρθα Φριντζήλα, Κατερίνα Ευαγγελάτου και Β. Μαυρογεωργίου -παραμένει και στο Παιδικό Στέκι.

* Δημιουργείται, επίσης από πέρσι, ένας πυρήνας από την Α' εθνική των ηθοποιών (Ν. Κουρής, Γ. Περλέγκας, Στεφανία Γουλιώτη, Θέμις Μπαζάκα, Μαρία Ναυπλιώτου, Μαρία Σκουλά κ.ά.).

* Εγκαινιάζεται για πρώτη φορά στη νεότερη ιστορία της πρώτης κρατικής σκηνής το εναλλασσόμενο ρεπερτόριο. Η αρχή θα γίνει στη Νέα Σκηνή. Ενδεχομένως να επεκταθεί και στην Κεντρική.

* Καταργείται η Πειραματική Σκηνή. «Την αντικαθιστά η έννοια του πειράματος και της έρευνας που διαχέεται αδιακρίτως σε όλες τις σκηνές του Εθνικού», δικαιολογεί την απόφαση ο Γ. Χουβαρδάς. «Δεν είμαι της άποψης ενός "γκέτο" παρουσίασης των πειραματικών παραστάσεων».

* Δίνεται έμφαση στο νέο ελληνικό κείμενο. Θα παρουσιαστούν τέσσερα, τα περισσότερα από τα οποία είναι παραγγελίες του Εθνικού: των Α. Καραζήση, Γ. Μαυριτσάκη, Κ. Ρήγου και Λ. Κιτσοπούλου.

* Συνεχίζονται οι νέες δράσεις και τα «ανοίγματα» προς άλλες τέχνες, που εγκαινιάστηκαν το 2007-08 («Κοινή Θέα», φεστιβάλ Αναγνώσεων, θεματικές προβολές σε συνεργασία με το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου κ.ά.).

Θετικός ο απολογισμός της πρώτης χρονιάς του Γ. Χουβαρδά στο τιμόνι του Εθνικού. Πρώτη στις εισπράξεις η «Ωραιότερη ιστορία του κόσμου», πρώτο σε πληρότητα το «Bossa Nova»

«Υπήρξαν πολλά σκαμπανεβάσματα την πρώτη χρονιά», παραδέχεται ο Γ. Χουβαρδάς.

«Μετά τους δυο-τρεις πρώτους μήνες τα πράγματα πήραν την πάνω βόλτα. Κι ενώ, όταν ξεκινήσαμε, υπολειπόμασταν πολύ από την τελευταία περίοδο του Νίκου Κούρκουλου, φτάσαμε να την πλησιάζουμε. Στο φίνις τα πράγματα δείχνουν ισορροπημένα και με θετικό αποτέλεσμα. Γνωρίζω ότι όλα τα πυρά ήταν συγκεντρωμένα κατά του "Εμπόρου του Λας Βέγκας" και ότι θα ήταν πολύ διαφορετικά τα πράγματα αν είχαμε στην αρχή της σεζόν και όχι στο τέλος τον Βογιατζή, στη μέση τον Ρήγο και στο τέλος τον "Εμπορο"».

Τη χειμερινή περίοδο 2007-2008 το κατώφλι του Εθνικού πέρασαν 134.000 θεατές και το σύνολο των εισπράξεων ανήλθε στα 1.640.000 ευρώ.

Ο μέσος όρος πληρότητας των σκηνών άγγιξε το 71%. «Πρωταθλητές» αναδείχθηκαν οι: «Bossa Nova» (118%), «Rainbow» (105%), «Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ» (95%), «Ο άσχημος» (94%), «Ο Ηλίθιος» (88%), «Λιωμένο βούτυρο» (87%), «Η ωραιότερη ιστορία του κόσμου» (79%), «Πλαστελίνη» (78%), «Στο βυθό» (76%). Πρώτοι στις εισπράξεις: «Η ωραιότερη ιστορία του κόσμου» του Μαυρογεωργίου, η «Bossa Nova» και «Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ».


Κτήριο Τσίλερ-Κεντρική Σκηνή

* «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» του Χόρβατ. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς (28 Νοεμβρίου).

* «Ο κλήρος του μεσημεριού» του Κλοντέλ. Διασκευή - σκηνοθεσία: Γιόσι Βίλερ (13 Φεβρουαρίου).

* «Ο Τιτανικός» σε σύλληψη - σκηνοθεσία - χορογραφία Κωνσταντίνου Ρήγου (13 Μαρτίου).

Νέα Σκηνή - «Νίκος Κούρκουλος»

* «Ρομπέρτο Τσούκο» του Μπερνάρ Μαρί Κολτές. Σκηνοθεσία: Εφη Θεοδώρου (24 Οκτωβρίου).

* «Μακμπέθ επί δύο» του Σέξπιρ. Διασκευή -σκηνοθεσία: Δημήτρης Λιγνάδης (21 Νοεμβρίου).

* «Φάουστ» του Γκέτε. Διασκευή - σκηνοθεσία: Γιώργος Γάλλος, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Αργύρης Ξάφης, Ομάδα «Blitz», Ηρώ Χιώτη (30 Ιανουαρίου).

* «Φορτουνάτος» του Μάρκου Αντώνιου Φώσκολου. Σκηνοθεσία: Μάρθα Φριντζήλα (27 Φεβρουαρίου).

Θέατρο «Rex»-Σκηνή Κοτοπούλη

* «Το ημέρωμα της στρίγγλας» του Σέξπιρ. Μετάφραση - σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης (31 Οκτωβρίου).

* «Το ημερολόγιο ενός απατεώνα» του Οστρόφσκι. Σκηνοθεσία: Γιάννης Κακλέας (6 Φεβρουαρίου).

* «Ο εφιάλτης της ευτυχίας» της Ζιστίν ντελ Κορτ. Σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς (29 Απριλίου).

Σκηνή Παξινού-Παιδικό Στέκι

* «Η Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων» του Λούις Κάρολ. Διασκευή - σκηνοθεσία: Βασίλης Μαυρογεωργίου-Αστερόπη Λαζαρίδου (18 Οκτωβρίου).

Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας - Α' Σκηνή

* «Το ξύπνημα της άνοιξης» του Βέντεκιντ. Σκηνοθεσία: Νίκος Μαστοράκης (14 Νοεμβρίου).

* Ατιτλο ακόμη νέο έργο του Ακύλλα Καραζήση. Σκηνοθεσία: Α. Καραζήσης (20 Φεβρουαρίου).

Σύγχρονο Θέατρο Αθήνας - Β' Σκηνή

**«Βόλφγκανγκ» του Γιάννη Μαυριτσάκη. Σκηνοθεσία: Κατερίνα Ευαγγελάτου (7 Νοεμβρίου).

*«Μαιρούλα» της Λένας Κιτσοπούλου. Σκηνοθεσία: Λένα Κιτσοπούλου - Μαρία Πρωτόπαπα (6 Μαρτίου).

* «Η σονάτα του σεληνόφωτος» του Γιάννη Ρίτσου. Σκηνοθεσία: Ηλίας Γιαννακάκης (27 Μαρτίου).

No comments: