Εξαιρετικά έστησε ο Γρέιαμ Βικ την «Καβαλερία ρουστικάνα» και τους «Παλιάτσους», τα δύο μονόπρακτα που επέλεξε η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) ως πρώτη από τις δύο παραγωγές της στο Ηρώδειο. Μετά τη νεανική «Μποέμ» (2007) και τον θαυμάσιο «Τανχόιζερ» (2009), ο Βικ αντιμετώπισε φέτος τα λαϊκότερα των λαϊκών με καθαρό βλέμμα, αφαιρώντας όλο το φολκλόρ. Αναπόφευκτα έρχεται στο νου ο Στέφανος Λαζαρίδης, που σύστησε τον άξιο Βρετανό σκηνοθέτη στο ελληνικό κοινό.
Το εμπνευσμένο σκηνικό του Γιώργου Σουγλίδη, μια μεσογειακή πλαγιά με ελιές, έθεσε τον τόνο και όρισε τον τόπο και στα δύο έργα.
Ο Βικ διατήρησε τη ρεαλιστική αφήγηση σε πρώτο επίπεδο, ώστε να παραμείνει κατανοητός στο παραδοσιακό κοινό και μετέθεσε ελαφρά το χρονικό πλαίσιο στις πρώτες δεκαετίες του εικοστού αιώνα («Καβαλερία») και στη μεταπολεμική Ιταλία («Παλιάτσοι»).
Επιπλέον, εμπλούτισε τη δράση με ευανάγνωστες αναφορές και σύμβολα του δυτικού πολιτισμού, από το μήλο του Αδάμ και της Εύας έως τον Ελβις και τη Μέριλιν. Κυρίως όμως, η σκηνοθεσία του, ακόμα και στις λεπτομέρειές της, άντλησε τις κινήσεις της από τη μουσική. Εξυπνα αντιμετωπίστηκε επίσης το παρουσιαστικό κάθε πρωταγωνιστή, που εντάχθηκε στη δραματουργία και αξιοποιήθηκε χάρη στα επιτυχημένα θεατρικά κοστούμια του Σουγλίδη.
- Ισορροπημένες διανομές
Η μεσόφωνος Χαρίκλεια Μαυροπούλου δόθηκε με πάθος στον ρόλο της ατιμασμένης χωρικής, τόσο που έφτασε μάλλον κουρασμένη στη δεύτερή της άρια.
Είχε προηγηθεί το εξαντλητικό ντουέτο με τον Κορεάτη τενόρο Ρούντι Παρκ, που διέθετε το σκούρο ηχόχρωμα και τις νότες για τον Τουρίντου. Η Ειρήνη Καράγιαννη ήταν ερωτική ως Λόλα, η Μαρία Βλαχοπούλου πειστική ως μητέρα.
Κοινός στα δύο έργα, Αλφιο και Τόνιο, ήταν ο βαρύτονος Δημήτρης Πλατανιάς, ο οποίος τραγούδησε με άνετη, υγιή φωνή. Ρωμαλέος αλλά επίσης με εκλεπτύνσεις ήταν ο τενόρος Στούαρτ Νιλ ως απατημένος Κάνιο, πολύ καλοί ο τενόρος Αντώνης Κορωναίος ως Μπέππε και ο βαρύτονος Διονύσης Σούρμπης ως Σίλβιο.
Ωστόσο, την παράσταση έκλεψε η Ελενα Κελεσίδη με δροσερή φωνή και εξαιρετική σκηνική παρουσία ως Νέντα αλλά και ως «Μέριλιν» στο ευρηματικό σκετς του β΄ μέρους. Ορχήστρα και χορωδία διηύθυνε ο Λουκάς Καρυτινός, κρατώντας τον ρυθμό της παράστασης και στηρίζοντας τους τραγουδιστές.
Είναι γνωστό ότι η «Καβαλερία» πρωτοπαρουσιάστηκε από την ΕΛΣ τον Μάιο του 1942, ενώ οι «Παλιάτσοι» τον Μάρτιο του 1947, όχι τις χρονιές που αναφέρονται στο έντυπο πρόγραμμα της παράστασης.
Μάλιστα, το 1944 στην «Καβαλερία» πρωταγωνιστούσε η Μαρία Κάλλας: Οφείλουμε να τη θυμόμαστε.
No comments:
Post a Comment