«Εν αρχή ην ο Λόγος» και ο λόγος ην ο Ποιητής. Σε εποχές κρίσεων, πολυδιάστατων και πολυεπίπεδων, όταν χάνουμε τη Γη κάτω από τα πόδια μας -κυριολεκτικά και μεταφορικά- ξαναγυρίζει η ψυχή μας πίσω, στον δοκιμασμένο λόγο ποιητών και κοσμοκαλόγερων, ανιδιοτελών δηλαδή ανώτερων υπάρξεων, που φεύγοντας από τον μάταιο τούτο κόσμο είχαν προσφέρει περισσότερα απ' όσα αποκόμισαν. Η Μίρκα Γεμεντζάκη πηγαίνοντας πολύ πέρα από το «φτωχό θέατρο» του Γιέρζι Γκροτόφσκι (εκδόσεις Κοροντζή, σ. 320, Αθήνα 1982), ανακαλύπτει τη μουσικότητα του Παπαδιαμάντη και την αποκαλύπτει στο θεατρικό κοινό της, με τη βοήθεια άξιων ηθοποιών-λειτουργών της ιεράς τέχνης του Διονύσου. Με μουσική που συνέθεσε ειδικά για την παράσταση η Μαριέττα Φαφούτη, με την Νάντια Παπανδρέου στο πιάνο και την Ελένη Μακρή στην κιθάρα, παρακολούθησα τρεις πρωτεϊκές γυναίκες ν' απαγγέλλουν υποδυόμενες τρεις διαφορετικούς άντρες, τους πρωταγωνιστές ισάριθμων διηγημάτων του μεγάλου Σκιαθίτη, που, όπως έλεγε ο θυμόσοφος Γιάννης Τσαρούχης, «με μερικά αγράμματα γραΐδια εξευτέλισε τις βαρύγδουπες θεωρίες του Φρόιντ». Η Μαρία Καστάνη ενεδύθη κι απεκδύθη μπρεχτικώς την αλλοχρονίτικη αχλύ ενός γέροντα «Από τον έρωτα στα χιόνια». Η Λένα Μακρή εξέφρασε στο μέγιστο την αισθητική συγκίνηση του νεαρού βοσκού που βλέπει μια νεράιδα, μια κοπέλα του νησιού του, να κολυμπάει στ' αλμυρά νερά και αμελεί για χάρη της -θυσιάζοντάς την έτσι άθελά του- τη συνονόματη με την κόρη κατσικούλα του. Είναι χαρακτηριστική η παπαδιαμαντική φράση που παραπέμπει ευθέως στις θεωρίες του Ζαν-Ζακ Ρουσώ: Η τελευταία χρονιά που ήμην ακόμη φυσικός άνθρωπος ήτον το θέρος εκείνο του έτους 187... Ημην ωραίος έφηβος, καστανόμαλλος βοσκός, κ' έβοσκα τας αίγας... Η Νάνα Παπαδάκη, τελετουργική-ιερατική μορφή, ψηλόλιγνη με τέλεια ορθοφωνία, απέδωσε το «Ερως-Ηρως» με θαυμαστή ακρίβεια, σαν χειρουργός που αναδεικνύει την οξύτητα του λόγου ως νυστέρι που εισχωρεί αριστοτεχνικά στο συναισθηματικό σώμα του θεατή. Τα ασκητικά κοστούμια και τ' απολύτως λιτά σκηνικά φιλοτέχνησε ο Βαγγέλης Παπαδάκης. Μια μυσταγωγία. Κάθε Τετάρτη και Πέμπτη στις 21.15 στο Θέατρο «Φούρνος», Μαυρομιχάλη 168, Νεάπολη, τηλ. 210-6460748. Διάρκεια: 70 λεπτά. Θα παίζεται έως και 19 Μαΐου 2011.
- Κωνσταντίνος Μπούρας, Βιβλιοθήκη, Σάββατο 16 Απριλίου 2011
ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ: ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΕΡΓΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΙ, ΦΩΤΙΣΤΕΣ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ, ΚΡΙΤΙΚΟΙ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ, ΒΙΒΛΙΑ, ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ...
Sunday, April 17, 2011
Για ένα θέατρο ουσίας
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment