ΘΑΥΜΑΤΑ ΚΑΙ ΑΝΘΟΛΟΓΙΕΣ. ΠΑΡΙΣΙ. Θερμά επαινείται η παράσταση του απαιτητικού Βότσεκ του Αλμπαν Μπεργκ (1885-1935) στην Οπερα της Βαστίλλης. Η σοβαρή και αυστηρή άποψη του ελβετού σκηνοθέτη Κριστόφ Μαρταλέ όχι μόνο υπηρετεί άψογα τη μουσική του Μπεργκ αλλά, φαίνεται, λαμβάνει σοβαρά υπόψη της και τις παρατηρήσεις του συνθέτη πάνω στον Βόιτσεκ, το θεατρικό έργο του Γκέοργκ Μπύχνερ (1813-37) όπου βασίζεται το λιμπρέτο. Η σκηνοθεσία αρέσει τόσο πολύ ένθεν και εκείθεν της Μάγχης ώστε ο Φράνσις Κάρλιν στους λονδρέζικους Financial Times κάνει λόγο για «το θαύμα του Μαρταλέ», ενώ ο παρισινός Monde τιτλοφορεί την κριτική του Ρενό Μασάρ «Ενας Βότσεκ για ανθολογία». Εκτός της σκηνοθεσίας τα εγκώμια περιλαμβάνουν και τους υπόλοιπους συντελεστές της παράστασης, τον μαέστρο Σιλβέν Καμπρελέν, που οδηγεί τη μουσική του Μπεργκ «άλλοτε προς τον ζωηρότερο εξπρεσιονισμό, άλλοτε προς τις λεπτότητες της μουσικής δωματίου», τη σκηνογράφο Αννα Βίμπροκ που κάνει τις γυναίκες «πλαδαρές και μοντέρνες με εκείνον τον δουλικά φτηνό τρόπο που αποτελεί το σήμα κατατεθέν της» αλλά και για το εντυπωσιακό υπόστεγό της, το μοναδικό σκηνικό, που καταλαμβάνει ολόκληρη τη σκηνή, καθώς και τους τραγουδιστές, όλους και όχι μόνο το ζεύγος των πρωταγωνιστών, την Ανγκελα Ντένοκε ως Μαρί και τον Σάιμον Κίνλισαϊντ ως Βότσεκ. Ως τις 19 Απριλίου. [Ars... Brevis, Αναστασία Ζενάκου, Το Βήμα, 13/4/2008]
Un "Wozzeck" d'anthologie
Critique: Renaud Machart. LE MONDE, 31.03.08
"Donner au théâtre ce qui appartient au théâtre, c'est-à-dire articuler la musique de telle façon qu'elle fût consciente à chaque instant de sa fonction au service du drame." Sylvain Cambreling, chef de la nouvelle production de Wozzeck (1925), d'Alban Berg (1885-1935), à l'Opéra national de Paris, rappelle, dans le programme de salle, cette réflexion du compositeur à propos de son adaptation du drame Woyzeck (1836), de Georg Büchner (1813-1837).
Une autre remarque de Berg, dans ses Indications pratiques pour l'étude de Wozzeck (1924) (Alban Berg, Ecrits, éd. Christian Bourgois, 1985), semble adressée à Marthaler même, qui la suit à la lettre : "Le travail du régisseur demande une connaissance (...) exacte de la musique. Celle-ci doit préciser les remarques, souvent vagues, de Büchner. Par exemple, pour tuer Marie, Wozzeck "lui enfonce - une seule fois - le couteau dans la gorge" (mesure 103). (...) On évitera tout carnage supplémentaire."... [συνέχεια ΕΔΩ]
- Wozzeck, d'Alban Berg, par Simon Keenlyside, Angela Denoke, Jon Villars, David Kuebler, Gerhard Siegel, Roland Bracht, Maîtrise des Hauts-de-Seine/Choeur d'enfants de l'Opéra national de Paris, Orchestre de l'Opéra national de Paris, Sylvain Cambreling (direction), Christoph Marthaler (mise en scène), Anna Viebrock (décors et costumes), Opéra-Bastille, Paris, le 29 mars. Jusqu'au 19 avril. Durée : 1 h 45 sans entracte. De 5 € à 130 €. Tél. : 08-92-89-90-90.
Diffusion sur France Musique le 19 avril, à 20 heures.
No comments:
Post a Comment