Wednesday, June 22, 2011

Προσέβαλαν παράσταση του Φεσιβάλ Αθηνών εν ονόματι του ΙΚΑ


Ο ηθοποιός και εικαστικός Αγγελος Παπαδημητρίου (φωτογραφία) παρ' ολίγον να μη μπορέσει να αντικρίσει το είδωλό του στο καλυμμένο με νερό πάτωμα του Χώρου Ε του Φεστιβάλ Αθηνών. Λίγο πριν από την έναρξη της παράστασης, μέλη του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών μαζί με ελεγκτές του ΙΚΑ πήγαν να διαπιστώσουν πόσοι από τους συμμετέχοντες της παράστασης αμείβονται κανονικά. Γιατί επελέγη η συγκεκριμένη παράσταση; Γιατί η σκηνοθέτις Ελενα Πέγκα είχε συμπεριλάβει περίπου 20 εθελοντές που περιστοίχιζαν τον Αγγελο Παπαδημητρίου στη σκηνή. «Δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιούνται φιλικά συμμετέχοντες και εθελοντές, είναι μια επικίνδυνη τακτική», λένε από το ΣΕΗ στην «Κ». Και διεκδικούν υπογραφή συλλογικής συμβάσεως εργασίας για παραστάσεις που παρουσιάζονται δύο ή τρεις φορές στη διάρκεια ενός Φεστιβάλ. Το ΣΕΗ με την τακτική του υποστηρίζει ότι υπερασπίζεται τα δικαιώματα των μελών του, αλλά φαίνεται να αδιαφορεί για την καλλιτεχνική διαδικασία. [Η Καθημερινή, Tετάρτη, 22 Iουνίου 2011]

Εθελοντές υπό διωγμόν στην Τέχνη
Μέλη του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών επιχείρησαν να ματαιώσουν την πρεμιέρα του «Νάρκισσου»
  • Της Ολγας Σελλα
ΦΕΣΤΙΒΑΛ. Στο μπαρ του Χώρου Ε της Πειραιώς 260 ήταν τη Δευτέρα το βράδυ μερικοί διαφορετικοί θεατές. Οπως αποδείχθηκε δεν επρόκειτο να παρακολουθήσουν την παράσταση «Νάρκισσος» που εντάσσεται στο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών. Ηταν ελεγκτές του ΙΚΑ, που είχαν καλέσει τα μέλη του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ). Προς στιγμήν η πραγματοποίηση της παράστασης κινδύνευσε. Τελικά, πραγματοποιήθηκε.


Για ποιο λόγο όμως παρενέβη το ΣΕΗ σε μια παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών; Επειδή διαφωνεί με τη συμμετοχή εθελοντών σε παραστάσεις. «Κλήθηκαν οι ελεγκτές του ΙΚΑ από το ΣΕΗ για να ελέγξουν τη νομιμότητα της διαδικασίας. Δεν μπορούμε να επιτρέψουμε να μεταβληθεί η ζωή των καλλιτεχνών σε μαύρο σκοτάδι, επειδή κάποιος αποφάσισε ότι αυτό είναι τέχνη. Διαλύονται οποιαδήποτε δικαιώματα είναι κατοχυρωμένα αυτή τη στιγμή. Πού πατάει ο κ. Λούκος γι' αυτό; », λέει στην «Κ» ο γ.γ. του ΣΕΗ, Νίκος Μόσχοβος. Και συνεχίζει: «Δεν θ' αφήσουμε αυτό το ζήτημα να εξελιχθεί σε μπούμερανγκ εναντίον των καλλιτεχνών στον χώρο μας. Είμαστε αντίθετοι, γιατί πρέπει να προστατεύσουμε τα δικαιώματα των μελών μας. Δεν είναι δυνατόν να χρησιμοποιούνται φιλικά συμμετέχοντες και εθελοντές, είναι μια επικίνδυνη τακτική. Αμείβονται οι ηθοποιοί με δελτία παροχής κι όχι με συλλογικές συμβάσεις», συμπλήρωσε ο Νίκος Μόσχοβος, και άφησε ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα παρέμβασης του ΣΕΗ και στη χθεσινοβραδινή παράσταση.

Ο εθελοντισμός και οι φιλικές συμμετοχές σε μια καλλιτεχνική διαδικασία είναι υπό διωγμόν στην αντίληψη των συνδικαλιστών του ΣΕΗ! Το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα κρίνεται μόνο από την αυστηρή τήρηση των συλλογικών συμβάσεων! Και το πρώτο «μέτρο» είναι η παρεμπόδιση της παράστασης! Στο «πρόβλημα» της εθελοντικής συμμετοχής σε μια καλλιτεχνική διαδικασία, το ΣΕΗ εντάσσει και την παράσταση «Μέδουσα», που σκηνοθέτησε ο Θωμάς Μοσχόπουλος, στην οποία μετείχαν μαθητές Δραματικής Σχολής: «Ηταν μαθητές και ήταν μέρος της εκπαίδευσής τους», σχολιάζει στην «Κ» ο σκηνοθέτης της παράστασης.

Πώς σχολιάζουν άλλοι καλλιτέχνες αυτή την άποψη; «Εάν υπάρχει νομοθεσία που να απαγορεύει τον εθελοντισμό στην Τέχνη τότε θα μπορούσα να συζητήσω την άποψη του ΣΕΗ», λέει στην «Κ» η συγγραφέας Μαρία Ευσταθιάδη. «Αν υπάρχει, να μας ενημερώσουν για να προφυλάξουμε τα δικαιώματά μας. Το ΣΕΗ δεν έχει λόγο ούτε εμπλοκής ούτε παρέμβασης. Παρεμβαίνει σε κάτι που δεν το αφορά. Υπάρχει κάποια νομική υποχρέωση που να λέει ότι ο οποιοσδήποτε χρησιμοποιείται σε μια οπτικοακουστική παραγωγή πρέπει να πληρώνεται; Δεν είναι ούτε εκβιαστικός ούτε αναγκαστικός εθελοντισμός. Είναι μια συνέχεια της στοχοποίησης του Φ.Α. και του Γιώργου Λούκου από το ΣΕΗ. Αντί να είμαστε υπερήφανοι για τον θεσμό, τον υπονομεύουμε», συμπληρώνει. Ο σκηνοθέτης Βασίλης Παπαβασιλείου είναι πικρός και ειρωνικός: «Πιστεύω ότι ζούμε σε μια φάση ιστορικής νεκροφάνειας. Το καθεστώς των Βουρβόνων έχει τελειώσει με την πτώση της Βαστίλλης και ζούμε το ενδιάμεσο μέχρι την καρατόμηση της Μαρίας Αντουανέτας, εάν και όποτε έρθει, πράγμα που απεύχεται κανείς και θα ευχόταν το ισχύον σύστημα να οργανώσει τους όρους της δικής του ήπιας ευθανασίας και να μην αφήσει τη χώρα και το έθνος στους ανέμους της Ιστορίας».
Μέχρι αργά χθες το βράδυ, δεν είχε υπάρξει επίσημη τοποθέτηση από το Φεστιβάλ Αθηνών.
  • Πορεία σήμερα
Με φράσεις όπως «Τώρα αρχίζει ο πόλεμος!» και «Οχι στη μετατροπή των καλλιτεχνών σε διασκεδαστές της νέας φεουδαρχίας» ή το λυρικότερο «Ο χώρος του πολιτισμού πρέπει να σαλπίσει ένα νέο πνευματικό εμβατήριο», οι συνδικαλιστικοί φορείς διαφόρων καλλιτεχνικών επαγγελμάτων καλούν για σήμερα στις 11 το πρωί σε πορεία από το Μουσείο της Ακρόπολης μέχρι το υπουργείο Πολιτισμού, υπό τη σκέπη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Θεάματος Ακροάματος (ΠΟΘΑ). Τα αιτήματα πολλά και διαφορα: από το «να μην περάσουν τα νέα βάρβαρα μέτρα» μέχρι την ακύρωση «της συμφωνίας παραχώρησης(!) της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και της Εθνικής Βιβλιοθήκης στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος». Και την ίδια στιγμή που το ΣΕΗ διαμαρτύρεται για τη συμμετοχή εθελοντών σε παραστάσεις του Φεστιβάλ, στην ανακοίνωση των σωματείων διαβάζουμε τη φράση: «Η έρευνα, η αναζήτηση, ο πειραματισμός, στοιχεία που συντελούν στην εξελικτική πορεία μιας χώρας, στην πατρίδα μας αντιμετωπίζουν την πλήρη αδιαφορία των κρατούντων». Ναι, αλλά ο πειραματισμός υπόκειται σε συλλογικές συμβάσεις;

No comments: