Μπέρτολτ Μπρεχτ Αυτός που λέει ναι - Αυτός που λέει όχι. Θεατρική Ομάδα 18 Μποφώρ
Χατζιδάκις και Παξινού
Φαίνεται ότι ο Μπέρτολτ Μπρεχτ έχει επανειλημμένα ατυχήσει με τη μουσική των έργων του σ' αυτήν εδώ τη χώρα. Ακόμα και μ' εκείνη την προ πεντηκονταετίας θρυλική παράσταση του «Κύκλου με την Κιμωλία» του Καρόλου Κουν, για την οποία ο Μάνος Χατζιδάκις είχε γράψει μια αξέχαστη μουσική («Τέσσερις Στρατηγοί» κ.λπ.) υπήρξαν προβλήματα. Μόλις η σύζυγος και κληρονόμος του συγγραφέα, Ελένε Βάιγκελ, το πήρε μυρωδιά, απαγόρευσε την παράσταση. «Ο Μπρεχτ ήθελε μόνο τη μουσική του Χανς Αϊσλερ. Καμία άλλη! Ποιος είναι τώρα αυτός ο Χατζιδάκις;»
Το ζήτημα της αυτοθυσίας
Γιατί η απλή, η σχεδόν απλοϊκή, μουσική γι' αυτό το «διδακτικό» -όπως το είπαν- δίπρακτο σαραντάλεπτο κομμάτι ήταν, και παραμένει, του Κουρτ Βάιλ. Και μάλιστα από τις πλέον ευτυχείς του στιγμές. Στην παράσταση που σκηνοθέτησε (ή καλύτερα «επιμελήθηκε καλλιτεχνικά», όπως αναφέρει το πρόγραμμα) η Ολια Λαζαρίδου, με την εμφανέστατα ερασιτεχνική ομάδα των 18 Μποφώρ (εκ του θεραπευτικού κέντρου απεξάρτησης «18 Aνω»), την επίπεδη κι αδιάφορη ροκοειδή μουσική υπογράφει ο Γιώργος Μαρκόπουλος. Επίσης, στο πρόγραμμα διάβασα πως το έργο (μεταφρασμένο από τη Σωτηρία Ματζίρη) βασίζεται σ' ένα κείμενο του γιαπωνέζικου θεάτρου Νο και θέτει το ζήτημα της αυτοθυσίας για χάρη του κοινωνικού συνόλου. Θέση ιδιαίτερα προοδευτική, θα σπεύσουν να πουν μερικοί. Εμφανέστατα αντάξια ενός «αριστερού» συγγραφέα, όπως ήταν ο Μπρεχτ. Αμ δε! Η αριστερή συνείδηση του Μπ. Μπρεχτ διαμορφώθηκε κυρίως όταν βρέθηκε αυτοεξόριστος στις ΗΠΑ.
Ηθικό δίδαγμα
Από τη φεστιβαλική παράσταση των «18 Μποφώρ» προσωπικά δεν έβγαλα -ή μάλλον δεν αντιλήφθηκα- κανένα ηθικό δίδαγμα από την ιστορία του παιδιού που περνά τα ψηλά βουνά και θυσιάζεται για να φέρει ένα φάρμακο στην άρρωστη μητέρα του. Με μια θαμπή μουσική, με τις ανεξήγητα άτεχνες παύσεις στη ροή της παράστασης, μ' έναν θολό ερασιτεχνισμό και με εμφανέστατη την απουσία κάποιου χεριού που καθοδηγεί μια οποιαδήποτε παράσταση, «Αυτός που λέει ναι…» έμοιαζε με ένα πλαδαρό αποπροσανατόλιστο δημιούργημα που ξεχείλωνε απ' όπου κι αν το έπιανες. Δίχως αμφιβολία το γεγονός ότι η παράσταση αυτή ήταν κάποιων ξεχωριστών συνθηκών από τη στιγμή που τα παιδιά της ομάδας «18 Μπoφώρ» μόλις είχαν ολοκληρώσει το πρόγραμμα απεξάρτησης του θεραπευτικού κέντρου «18 Ανω», έχει τη σημασία του. Το λάθος μοιάζει να είναι της οργάνωσης του Φεστιβάλ που κυριολεκτικά ξεπέταξε μια παρόμοια παράσταση μέσα στο πρόγραμμά του, σαν ίση προς ίσες με τις άλλες εκδηλώσεις. Ασφαλώς, δεν ήταν αυτή η περίπτωση. [Σπύρος Παγιατάκης, Η Καθημερινή, 22/06/2008]
No comments:
Post a Comment