Tuesday, June 24, 2008

Η «ΜΑΣΚΑΡΑΤΑ» ΣΥΣΤΗΝΕΤΑΙ ΣΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΙΝΟ

Πανελλήνια πρώτη για το έργο του Μιχαήλ Λέρμοντοφ σε σκηνοθεσία Στάθη Λιβαθινού

Ενα απαγορευμένο από την τσαρική λογοκρισία δράμα για τη ζήλια, με αδυσώπητη σκιαγράφηση της ρωσικής αριστοκρατίας, το οποίο διασύρει την αστική τάξη. Ενα δαιμονικό κείμενο με προκλητικό περιεχόμενο, που λογοκρίθηκε και απαγορεύθηκε οριστικά από τις θεατρικές σκηνές στις 28 Οκτωβρίου 1836. Τη «Μασκαράτα», το αρτιότερο θεατρικό έργο του Μιχαήλ Λέρμοντοφ, παρουσιάζουν από αύριο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών σε πανελλήνια πρώτη ο Στάθης Λιβαθινός, καλλιτέχνης με αποδεδειγμένη σχέση με τη ρωσική δραματουργία, και η ομάδα του, ένας αξιόλογος θίασος παλαιών και νέων συνεργατών.
«Η “Μασκαράτα” είναι η ποίηση της ζήλιας, που φανερώνει τη δύναμη του κακού. Οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τη μάσκα για να κρύψουν τις άσεμνες γεμάτες κακία και μίσος πράξεις τους. Οταν όμως το προσωπείο πέσει και αποκαλυφθεί το πρόσωπο, φανερώνεται η τρομακτική δύναμη του κακού. Είναι ένα έργο πάθους που γράφτηκε από τον ποιητή του ρεαλιστικού θεάτρου, Μιχαήλ Λέρμοντοφ», αναφέρει ο σκηνοθέτης Στάθης Λιβαθινός.
Ο «ροκ σταρ» Ρώσος ποιητής και λογοτέχνης (1814-1841) συνέγραψε εκτός από ποιητικά αριστουργήματα και πέντε θεατρικά έργα, έμμετρα και πεζά. Ολα αυτοβιογραφικά. Ενα όμως θέλησε ο ίδιος να δει στη σκηνή, τη «Μασκαράτα». Ενα έργο που έγραψε το 1835, σε ηλικία μόλις 21 ετών, παρατηρώντας τις κοσμικές συνήθειες της ρωσικής μπουρζουαζίας όταν σύχναζε στο διαβόητο Μέγαρο Εγκελγκαρντ της Αγίας Πετρούπολης. «Πρόκειται για ένα μεγαλειώδες κείμενο τόσο σε περιεχόμενο όσο και σε μορφή. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που επέλεξα να ανεβάσω τη συγκεκριμένη παράσταση, καθώς δεν υπάρχουν παρόμοια κείμενα στην παράδοση του ελληνικού θεάτρου», τονίζει ο σκηνοθέτης.
Η «Μασκαράτα» ξεδιπλώνεται αρχικά γύρω από ένα τραπέζι. Ευγενείς τζογαδόροι δοκιμάζουν την τύχη τους. Δίπλα σε μια μασκαράτα – πάρτι μεταμφιεσμένων, γυναίκες φορώντας μάσκες διαλέγουν το συνοδό τους. Κεντρικός ήρωας ο κλασικός προικισμένος νέος του Λέρμοντοφ, Αρμπένιν. Αγαπά τη γυναίκα του Νίνα και σαν το δαίμονα ζητάει μέσα από εκείνη τη λύτρωση. Ο κοσμικός όχλος όμως τον εκδικείται. Στη μασκαράτα η γυναίκα του χάνει το βραχιόλι της και οι εχθροί του Αρμπένιν κατορθώνουν μ’ ένα σατανικό τέχνασμα να τον πείσουν πως εκείνη τον απατά. Ο Αρμπένιν τρελαίνεται και τη σκοτώνει, καθώς δεν κατορθώνει να υψωθεί πάνω από τις προκαταλήψεις του κύκλου του. Στην αρχικά τρίπρακτη «Μασκαράτα», η λογοκρισία είχε προσθέσει μια τέταρτη και στη συνέχεια μια πέμπτη πράξη, που ενοχοποιούσε την ηρωίδα και αθώωνε το σύζυγο.

«Μασκαράτα»

 Απόδοση - έμμετρη μετάφραση: Στρατής Πασχάλης
 Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
Μουσική σύνθεση: Θοδωρής Αμπαζής
Χορογραφία: Σεσίλ Μικρούτσικου
 Παίζουν: Δημήτρης Παπανικολάου, Μαρία Ναυπλιώτου, Νίκος Καρδώνης, Μαρία Κίτσου, Μαρία Σαββίδου, Στέλιος Ιακωβίδης, Βασίλης Ανδρέου, Καλλιόπη Σίμου, Ιρις Μάρα, Ηλίας Κουνέλας, Δημήτρης Πασσάς, Στρατής Πανούριος, Σοφία Τσινάρη
 Πειραιώς 260: Ταύρος (Χώρος Δ)
 Παραστάσεις: 25-27 Ιουνίου στις 21.00, 26 Ιουνίου στις 18.00 και στις 21.00
 Χορηγοί επικοινωνίας: «Ελεύθερος Τύπος» και City 99,5

Δείτε το πρόγραμμα όλων των φεστιβάλ του καλοκαιριού

[ΦΑΡΑΖΗ ΧΡΙΣΤΙΝΑ, Ελεύθερος Τύπος, 24/6/2008]

No comments: