Friday, April 4, 2008

ΤΟ ΒΗΜΑ: ΑΠΟΚΟΜΜΑΤΑ [4 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2008]

Τιμητική εκδήλωση για τη Μαρία Χορς. Η απομάκρυνσή της από τη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου το περασμένο καλοκαίρι είχε γίνει με τρόπο κάπως επεισοδιακό. Τότε, καθώς οι περισσότεροι συνεργάτες είχαν ειδοποιηθεί μέσω επιστολών για τη διακοπή της συνεργασίας τους με το Εθνικό Θέατρο, θεωρήθηκε προσβλητικό από τον Τύπο να ανακοινωθεί και στην κυρία Μαρία Χορς (φωτογραφία) η απόφαση του καλλιτεχνικού διευθυντή του θεάτρου κ. Γιάννη Χουβαρδά με τον παραπάνω τρόπο. Ο τελευταίος έσπευσε να διορθώσει, λέγοντας ότι στην κυρία Χορς εστάλη άλλη επιστολή και ότι στα τέλη του περασμένου Σεπτεμβρίου θα γινόταν τιμητική εκδήλωση για την πολύχρονη προσφορά της... [συνέχεια]

Φωτογραφία
Στη φωτογραφία αριστερά, ο Νίκος Κουρής (στην υπόκλιση) μαζί με τους Ομηρο Πουλάκη, Εμιλυ Κολιανδρή και Δημήτρη Λιγνάδη (δεξιά). Στο στιγμιότυπο επάνω, ο Λευτέρης Βογιατζής αγκαλιάζει την Εμιλυ Κολιανδρή και τη Λυδία Φωτοπούλου (δεξιά) Χ. ΑΚΡΙΒΙΑΔΗΣ.

«Πρίγκιπας» σε χιονισμένο τοπίο. Το κοινό χειροκρότησε τους ηθοποιούς της πολυαναμενόμενης παράστασης στη σκηνή του θεάτρου Κοτοπούλη- Ρεξ. Πρεμιέρα προχθές για το Εθνικό Θέατρο με το έργο του Κλάιστ σε σκηνοθεσία Λευτέρη Βογιατζή. ΜΥΡΤΩ ΛΟΒΕΡΔΟΥ. Δεκαεννέα ηθοποιοί υποκλίθηκαν στο τέλος της πρεμιέρας του έργου «Ο πρίγκιπας του Χόμπουργκ» του Χάινριχ Φον Κλάιστ, που δόθηκε προχθές το βράδυ στη σκηνή του θεάτρου Κοτοπούλη- Ρεξ. Η πολυαναμενόμενη παράσταση του Εθνικού, που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής, έφερε σε επαφή το κοινό με ένα άγνωστο εν πολλοίς θεατρικό, το οποίο είχε ανέβει προ πενήντα ετών- πάλι στο Εθνικό (σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, με τον Αλέξη Μινωτή). Ο Κλάιστ άρχισε να γράφει τον «Πρίγκιπα του Χόμπουργκ» το 1809 για να τον ολοκληρώσει έναν χρόνο μετά. Το 1811 το έργο ξεσήκωσε κατακραυγή. Τον Νοέμβριο της ίδιας χρονιάς ο Κλάιστ, άπορος, άνεργος και απογοητευμένος, αποφάσισε να δώσει τέλος στη ζωή του, βάζοντας το όπλο στο στόμα του και πυροβολώνταςπροηγουμένως έχει σκοτώσει με μια σφαίρα στην καρδιά την αγαπημένη του Εριέτα. Των δύο θανάτων είχε προηγηθεί μια βραδιά στο Βερολίνο με τσάι, κρασί και ρούμι, όπου οι δυο τους έγραφαν επιστολές... [συνέχεια]

Φωτογραφία
Στιγμιότυπο από τις πρόβες της «Ηλέκτρας Αυτουργού» που θα κάνει πρεμιέρα στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς στις 8 Απριλίου

«Ηλέκτρα Αυτουργός» με βία και αίμα. Νέα παραγωγή του Χοροθεάτρου «Ροές» με τη σύμπραξη του συνθέτη Μάικλ Νάιμαν. ΙΣΜΑ ΤΟΥΛΑΤΟΥ. Στο πλαίσιο της μακράς ενασχόλησής της με την αρχαία τραγωδία, η Ηλέκτρα και δη στην εκδοχή του Ευριπίδη στάθηκε μία από τις πλέον αγαπημένες ηρωίδες της Σοφίας Σπυράτου. Βάσει του δεδομένου αυτού, η επιλογή του εν λόγω μύθου, προκειμένου να αποτελέσει το θέμα της νέας παραγωγής του Χοροθεάτρου «Ροές», προβάλλει, θα ΄λεγε κανείς, φυσική. Ωστόσο, η συνεργασία της με τον διεθνούς φήμης συνθέτη Μάικλ Νάιμαν στη μουσική της παράστασης δεν μπορεί παρά να προκαλεί έκπληξη. «Από τη φύση μου είμαι άνθρωπος που ονειρεύεται» εξηγεί η Σοφία Σπυράτου και συνεχίζει: «Μια μέρα, λοιπόν, ονειρεύτηκα τη συνεργασία μου με τον Νάιμαν και αποφάσισα να του στείλω ένα e-mail. “Τι έχω να χάσω;” σκέφτηκα και, για να είμαι ειλικρινής, δεν ήξερα αν θα μου απαντήσει καν.Φαντάζεστε, λοιπόν, τη χαρά μου όταν 2-3 ημέρες, μόλις, αργότερα, έλαβα κιόλας μήνυμά του. Ακολούθησαν ταξίδια και μια σπουδαία συνεργασία, η οποία αισθάνομαι πως με προχώρησε. Με γενναιοδωρία μου άνοιξε τα αρχεία του, ενώ έγραψε και τρία κομμάτια ειδικά για την παράσταση. Εχει ήδη παρευρεθεί σε πρόβες και πολύ πιθανόν να έλθει και σε κάποια παράσταση είτε στην Αθήνα είτε στο εξωτερικό...» ... [συνέχεια]

Αυλαία στη Λυρική λόγω απεργίας. Η στάση εργασίας στην οποία προχώρησαν χθες (μεταξύ των ωρών 20.00-22.00) τα σωματεία εργαζομένων της Εθνικής Λυρικής Σκηνής είχε ως αποτέλεσμα να μη δοθεί, τελικά, ούτε η προγραμματισμένη παράσταση της «Τόσκα» στο θέατρο Ολύμπιατης οποίας όλα τα εισιτήρια είχαν εξαντληθεί- αλλά ούτε και η παράσταση «Θυμήσου εκείνα τα χρόνια» στο Ακροπόλ.

Με ανακοίνωσή τους τα σωματεία εργαζομένων καταγγέλλουν «την προκλητική στάση της διοίκησης όσον αφορά τις διαπραγματεύσεις για τη σύναψη της νέας συλλογικής σύμβασης εργασίας». Στο ίδιο κείμενο οι εργαζόμενοι υπενθυμίζουν ότι οι κινητοποιήσεις ανεστάλησαν στην πρεμιέρα της «Τόσκα» (21 Μαρτίου) σε ένδειξη «καλής θέλησης», παρ΄ όλα αυτά «διαπιστώνουμε ότι η διοίκηση αδυνατεί να αντιληφθεί ότι οι πενιχροί μισθοί μας δεν συνεπάγονται και πενία αντίληψης και αξιοπρέπειας».

Στάσεις εργασίας έχουν εξαγγελθεί και για αύριο, Σάββατο, τις ίδιες ώρες, γεγονός που συνεπάγεται ότι και οι παραστάσεις για τη συγκεκριμένη ημέρα βρίσκονται πλέον στον «αέρα». Σε ό,τι αφορά τους κατόχους εισιτηρίων, μπορούν να εξαργυρώνουν το αντίτιμο των εισιτηρίων στα ταμεία της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

[πρόσωπα & παρασκήνια, Επιμέλεια: Άννα Βλαβιανού]: Το μεσαιωνικό δράμα του Σεργκέι Αϊζενστάιν «Ιβάν ο Τρομερός», από τις κορυφαίες ταινίες του παγκόσμιου κινηματογράφου, ρισκάρει ήδη στο θέατρο. Ο ρώσος σκηνοθέτης, πρωτοπόρος στη χρήση του μοντάζ, γύρισε το πρώτο μέρος από την τριλογία το 1945, το δεύτερο το 1946, ενώ το τρίτο δεν γυρίστηκε ποτέ, αφού ο Αϊζενστάιν πέθανε το 1948 από καρδιακή προσβολή σε ηλικία μόλις 50 χρόνων. Ο σκηνοθέτης, προσπαθώντας να δημιουργήσει ιστορικές αναλογίες ανάμεσα στον ήρωα και στον Στάλιν, υπό το επιπρόσθετο βάρος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, φιλοτεχνεί τον Ιβάν ως τον μοναδικό πατριώτη ανάμεσα στους παρηκμασμένους βογιάρους. Εναν άτεγκτο και φωτισμένο ηγεμόνα, πρόθυμο να προστατεύσει τον απλό λαό, έστω και αν φτάνει στα άκρα για να το πετύχει. Στην ίδια λογική κινείται και η σκηνοθεσία της παράστασης από τη Μαρία Ξενουδάκη με πρωταγωνιστές τους Μαρία Τσεκλένη, Σάββα Κοβλακά, Μαρία Ξενουδάκη, Πέτρο Ρούσσο, Γιάννη Μιχαλόπουλο κ.ά. Στο Αντιθέατρο Μαρίας Ξενουδάκη.
Σε ένα μουσικό-θεατρικό παιχνίδι από το μιούζικαλ και τον αυτοσχεδιασμό στην κλοουνερί και στο καμπαρέ θα επιδοθεί ο Κώστας Ζαχαράκης, ειρωνικός και ανατρεπτικός, πρωταγωνιστώντας στο συνθετικό θέαμα μουσικής και σκηνικής δράσης «Γεια σου», εκφράζοντας με τραγούδια και αποσπάσματα από ρόλους- συμπυκνωμένα σχόλια πάνω στην ανθρώπινη μοίρα. Εργα του Μπέκετ, του Μπρεχτ, του Δ. Δημητριάδη, ποιήματα του Καβάφη και του Γουάιλντ επιδιώκουν μαζί με τραγούδια των Βάιλ, Χολάντερ, Πάμπεν, Χατζιδάκι, Γιαννίδη, Κραουνάκη ένα γοητευτικό αποτέλεσμα. Στο πιάνο ο Κλέαρχος Καραγιαννίδης. Στο θέατρο Προσκήνιο από τις 10 Απριλίου.
Τι θα γινόταν αν κάποιος εμπιστευόταν τη ζωή του στην τύχη; Τύχη ή πεπρωμένο; Ποιοι είναι πιο ευάλωτοι; Το θέμα εξετάζει η ομάδα Ρlay-Full παρουσιάζοντας το έργο «Fortune Cookie» στο Θέατρο της Ανοιξης από τις 2 Μαΐου ως την 1η Ιουνίου. Τα «μπισκότα της τύχης», τα οποία μας προσφέρουν τα κινεζικά εστιατόρια, έρχονται να απαντήσουν στο κυρίαρχο ερώτημα. Κεντρικό πρόσωπο του έργου είναι ένας συγγραφέας ο οποίος αναζητεί απελπισμένα την έμπνευση στα μηνύματα των fortune cookies. Η παραγωγή και η σκηνοθεσία είναι του Βασίλη Σαρδελή, ενώ τους ρόλους ερμηνεύουν οι Γ. Γιαννούλης, Σπυριδούλα Κουμπούρη, Μαίρη Λούση κ.ά.

No comments: