Saturday, November 19, 2011

Αφιέρωμα στον πρωτοπόρο του χορού


  • ΜΕΓΑΛΗ ΑΝΑΔΡΟΜΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΣΤΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ «ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΟΣΜΟΣ»
  • §Γιάννης Μέτσης 

 Στο έργο του πρωτοπόρου του «νεοκλασικού» ιδιώματος στον ελληνικό χορό και δημιουργού του περίφημου «Πειραματικού Μπαλέτου Αθηνών» Γιάννη Μέτση (1931 - Αύγουστος του 2010), είναι αφιερωμένη η μεγάλη αναδρομική έκθεση που διοργανώνει το Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού, σε συνεργασία με το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα.
Ανάμεσα στα εκθέματα που καλύπτουν τη δημιουργική περίοδο 1965-1985, θα δούμε κοστούμια και μακέτες κοστουμιών, αξεσουάρ, προγράμματα παραστάσεων, φωτογραφικό υλικό, σημειώσεις και οπτικοακουστικά ντοκουμένταΑνάμεσα στα εκθέματα που καλύπτουν τη δημιουργική περίοδο 1965-1985, θα δούμε κοστούμια και μακέτες κοστουμιών, αξεσουάρ, προγράμματα παραστάσεων, φωτογραφικό υλικό, σημειώσεις και οπτικοακουστικά ντοκουμένταΗ έκθεση εγκαινιάζεται στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» την ερχόμενη Δευτέρα παρουσιάζοντας άγνωστο υλικό από το προσωπικό αρχείο του Μέτση, το οποίο είχε δωρίσει ο ίδιος στο Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ιδρυμα. Περιλαμβάνει όμως και υλικό που προέρχεται από προσωπικές συλλογές φίλων και συνεργατών του. Πρόκειται κυρίως για σκηνικά αντικείμενα από τις παραστάσεις της ιστορικής ομάδας «Χορευτική Ομάδα Γιάννη Μέτση» -το μετέπειτα «Πειραματικό Μπαλέτο Αθηνών», δηλαδή.
Ανάμεσα στα εκθέματα που καλύπτουν τη δημιουργική περίοδο 1965-1985, θα δούμε κοστούμια και μακέτες κοστουμιών, αξεσουάρ, προγράμματα παραστάσεων, φωτογραφικό υλικό, σημειώσεις και οπτικοακουστικά ντοκουμέντα. Ειδικά τα κοστούμια που παρουσιάζονται έχουν την υπογραφή της Λίζας Ζαΐμη, σκηνογράφου, ενδυματολόγου και στενής συνεργάτιδος του Μέτση σ' όλη τη διάρκεια της καλλιτεχνικής δράσης της ομάδας του.
Στόχος της έκθεσης να αναδείξει την αξία του έργου ενός σπουδαίου καλλιτέχνη, υπογραμμίζοντας πόσο σημαντική υπήρξε η συμβολή του:
- Στην παρουσίαση του μπαλέτου κλασικού ρεπερτορίου. Ας μην ξεχνάμε πως ήδη από το 1965 ο χορογράφος και οι στενοί του συνεργάτες Λίζα Ζαΐμη, Ανδρέας Ρικάκης, Φόνη Σαμαροπούλου, ίδρυσαν τη «Χορευτική Ομάδα Γιάννης Μέτσης» (η οποία μετονομάστηκε σε «Πειραματικό Μπαλέτο Αθηνών» το 1973), με σκοπό την παρουσίαση έργων διεθνούς ρεπερτορίου αλλά και την προβολή ή τη δημιουργία έργων ελληνοκεντρικής θεματολογίας. Ο ίδιος, βασισμένος σε κλασικές χορογραφίες (π.χ. «Πακίτα», «Κακοφυλαγμένη Κόρη», «Κοππέλια» κ.ά.), ανέβασε για πρώτη φορά στην Ελλάδα ορισμένα έργα ή και αποσπάσματά τους, μυώντας σταδιακά το κοινό στη «γλώσσα» του κλασικού μπαλέτου.
- Στη δημιουργία των, πρώτων στην ιστορία του ελληνικού έντεχνου χορού, έργων νεοκλασικού μπαλέτου με μουσικές ξένων συνθετών του 20ού αιώνα, αλλά και σύγχρονων Ελλήνων συνθετών («Επεισόδιο», «Ο Ξένος», «Χοροί», «Nomine Jesu», «Αντιγόνη», «Η Εκλογή» και πολλά άλλα).
- Στην ανάδειξη της μουσικής σπουδαίων Ελλήνων συνθετών (Σισιλιάνος, Σκαλκώτας, Θεοδωράκης, Χατζιδάκις, Ξαρχάκος, Αντωνίου, Πλέσσας, Παπαθανασίου, Μαραγκόπουλος κ.ά.), είτε μέσα από τις χορογραφίες που εμπνεύστηκε ο Μέτσης, είτε μέσω μπαλέτων που δημιουργήθηκαν κατόπιν αναθέσεων του Πειραματικού Μπαλέτου Αθηνών σε Ελληνες συνθέτες.
Χορευτής, χορογράφος και βέβαια μεγάλος δάσκαλος πολλών γενεών χορευτών, ο Μέτσης υπήρξε μια ανήσυχη και δημιουργική διάνοια του χορού. Κορυφαίος από το 1949 στο μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, χορευτής στα μπαλέτα του Ρολάν Πετί, χορογράφος και καθηγητής στα Μπαλέ Ραμπέρ, συνεργάτης της Αλίσια Μάρκοβα, της Βιολέτ Βερντί κ.ά, ο Μέτσης υπήρξε επιπλέον ο πρώτος Ελληνας που χόρεψε στη σκηνή του Κόβεντ Γκάρντεν. Κι όμως υπήρξε μέχρι τέλους ένας διακριτικός άνθρωπος που δεν προέβαλλε τις επιτυχίες του.
Η έκθεση συνοδεύεται από μια νέα έκδοση, η οποία συγκεντρώνει σπάνια γραπτά και φωτογραφικά ντοκουμέντα. Εντοπίστηκαν στη διάρκεια της έρευνας που προηγήθηκε. Η έκδοση περιλαμβάνει όμως και πρωτότυπα κείμενα συνεργατών του Μέτση. Την επιστημονική και καλλιτεχνική επίμέλεια τόσο της έκθεσης όσο και του καταλόγου έχει η σκηνογράφος Σοφία Παντουβάκη.
Η έκθεση διαρκεί μέχρι τον Μάιο του 2012. Περισσότερες πληροφορίες στο http://metsis.hellenic-cosmos.gr

No comments: