Monday, October 27, 2008

«Ο έρωτας είναι η μεγάλη αλήθεια»

«Ο έρωτας είναι η μεγάλη αλήθεια»

Αγάλι, αγάλι γίνεται η αγουρίδα μέλι; Στον έρωτα και τον πόλεμο όλα επιτρέπονται; Γυναίκες από την Αφροδίτη και άντρες από τον Αρη; Οπως κι αν το δείτε, οι διαφορές των δύο φύλων διασφαλίζουν και τους λόγους συνεύρεσής τους. Η Κατερίνα - Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, και ο Πετρούκιο - Άκης Σακελλαρίου κάτι ξέρουν παραπάνω. Η Κατερίνα, δυναμική αλλά και ενοχλητικά ειλικρινής, αρνείται να παίξει με τους κανόνες του παιχνιδιού της κοινωνικής αποκατάστασης και της ερωτικής υποκρισίας. Οι άνδρες τη βαφτίζουν «στρίγγλα». Ο Πετρούκιο αναλαμβάνει ένα δύσκολο στόχο: να εξημερώσει τη στρίγγλα.

  • Ποιος επιτάσσει το ημέρωμα αυτής της «στρίγγλας»;

Καρυοφυλλιά Καραμπέτη: Ο έρωτας.

Ακης Σακελλαρίου: Η Κατερίνα είναι έτοιμη να εξημερωθεί αλλά μέχρι να εμφανιστεί ο Πετρούκιο δεν είχε βρεθεί το κατάλληλο άτομο να πατήσει τα κατάλληλα κουμπιά.

  • Οταν μια γυναίκα είναι δυναμική και διεκδικητική ονομάζεται «στρίγγλα» και άλλα παρεμφερή επίθετα. Ομως τι ακριβώς σημαίνει «στρίγγλα»;

Κ.Κ.: Είναι μια ετικέτα που κολλούν στην ηρωίδα οι άντρες γιατί είναι μια γυναίκα δυναμική, πανέξυπνη, πνευματώδης, με χιούμορ, που δεν θέλει να συμμορφωθεί με τις κοινωνικές επιταγές του περιβάλλοντός της.

Α.Σ.: Στη σύγχρονη κοινωνία υπό αυτή την έννοια «στρίγγλες» είναι πάρα πολλές χειραφετημένες που έχουν πάρει τη ζωή τους στα χέρια τους.
Κ.Κ.: Κι ενώ ένας άντρας με τα χαρακτηριστικά της Κατερίνας δεν ονομάζεται «στρίγγλος», οι σημερινές χειραφετημένες γυναίκες πληρώνουν το τίμημα της αυτοδυναμίας και της αυτάρκειάς τους και συχνά είναι μόνες τους. Κι αυτό γιατί κανένας άντρας δεν τολμά να τις πλησιάσει.

  • Γιατί οι άντρες φοβούνται τις δυναμικές γυναίκες;

Α.Σ.: Γιατί οι γυναίκες που βγαίνουν μπροστά και διεκδικούν τη ζωή τους κάνουν μια επανάσταση απέναντι σε έναν φαλλικό κύκλο εξουσίας και σχέσεων. Και ναι, οι άντρες φοβόμαστε το άλλο φύλο πιο πολύ από ό,τι οι γυναίκες εμάς. Οι υπαρξιακές μας αναζητήσεις είναι πολύ ρηχές, πρώτου επιπέδου, σε σχέση με αυτές των γυναικών.

Κ.Κ.: Φαντάζομαι ότι ο Ακης αναφέρεται στην ικανότητα τεκνοποίησης της γυναίκας η οποία τη φέρνει πιο κοντά σε μια ρίζα, στη φύση αυτή καθαυτή. Τώρα, όσον αφορά το φόβο των ανδρών προς τις διεκδικητικές και αυτόνομες γυναίκες, νομίζω ότι η δυναμική γυναίκα αντιπροσωπεύει για τους άντρες ένα φόβο ευνουχισμού, αμφισβήτησης της κυριαρχίας τους. Στους άντρες δεν αρέσει καθόλου να έχουν ρόλο δευτεραγωνιστή.

  • Μήπως όμως κι εμείς οι γυναίκες δεν κινηθήκαμε και τόσο ισότιμα ως προς το άλλο φύλο;

Κ.Κ.: Ναι, αυτό είναι αλήθεια. Γιατί έπειτα από χρόνια καταπίεσης, μάλλον πήγαμε στο άλλο άκρο μέχρι να βρούμε κάποια ισορροπία.

Α.Σ.: Σύμφωνα με επιστημονικές έρευνες, οι χειραφετημένες γυναίκες συχνά αντιμετωπίζουν πρόβλημα ως προς την αποδοχή των κανόνων του ερωτικού παιχνιδιού. Επίσης, η παραδοσιακή, συντηρητική αξία της ιεραρχίας έχει και αυτή την αξία της. Το μοίρασμα των ρόλων, κοινή συναινέσει, οδηγεί σε πιο ξεκάθαρες σχέσεις. Σε ένα πλοίο, εξάλλου, δεν χωρούν δύο καπετάνιοι.

  • Εσείς νιώθετε πιο άνετα στο ρόλο του κυνηγού ή του θηράματος;

Α.Σ.: Στο ρόλο του κυνηγού σαφώς, γιατί έτσι έχω μάθει. Αλλά και στου θηράματος μια χαρά νιώθω. (γέλια)

Κ.Κ.: Κι εμένα αν το «θήραμά» μου ή ο «κυνηγός» μου μού αρέσει, είμαι μια χαρά και στις δύο περιπτώσεις. Πάντως, γενικά έχω διαπιστώσει πως όταν εγώ γίνομαι κυνηγός, δεν έχει επιτυχία το θέμα. Οι άντρες δεν ανταποκρίνονται. Γι’ αυτό πια νομίζω ότι πρέπει μια γυναίκα να μάθει να ελίσσεται, να μάθει να το παίζει και λίγο «θήραμα».

  • Να ελίσσεται όπως και η Κατερίνα προς το τέλος του έργου.

Κ.Κ.: Ναι, και μέσα από τη σουρεαλιστική τρέλα του έρωτα, αυτοί οι δύο άνθρωποι δημιουργούν μια πολύ ιδιαίτερη σχέση με δικούς της κώδικες επικοινωνίας. Κι έτσι η δύναμη του έρωτα παίρνει τη ρεβάνς. Ο έρωτας είναι η μεγάλη ελπίδα –και η μεγάλη αλήθεια– μέσα σε μια κοινωνία συναλλαγής και υποκρισίας. Στην αρχή του έργου η Κατερίνα είναι δυστυχισμένη κι εγκλωβισμένη στη μοναξιά της. Ζει ένα φαύλο κύκλο.

Α.Σ.: Είναι τυχερή που θα βρεθεί ο Πετρούκιο στο δρόμο της. Συχνά κλείνει ο ένας το μάτι στον άλλον πολύ σοφά παίζοντας με τις συμβάσεις. Ανάμεσά τους υπάρχει μια όμορφη, μια ρομαντική συμμαχία συμβίωσης.

  • Ποια τα συστατικά της δικής σας συμμαχίας συμβίωσης με τον άνθρωπό σας;

Α.Σ.: Προϋπόθεση κάθε «συμμαχίας συμβίωσης» είναι η αγάπη.

Κ.Κ.: Εγώ από πολύ νέα φοβόμουν το γάμο ως μία κοινωνική σύμβαση. Η ιδέα αυτής της ισόβιας δέσμευσης με τρόμαζε. Δεν ήθελα να βρεθώ σε μια σχέση που θα μου επιβαλλόταν κοινωνικά. Και σίγουρα το ερωτικό στοιχείο στις σχέσεις μου ήθελα να είναι πολύ έντονο κι όταν αυτό με την πάροδο του χρόνου άρχιζε να εκλείπει, είχα ανάγκη να προχωράω σε κάτι άλλο που θα μου το προσέφερε αυτό. Επίσης, φοβόμουν τη μητρότητα, πράγμα που φαντάζομαι θα με έφερνε πιο κοντά σε έναν και μοναδικό άντρα. Θα ήθελα όμως να βρω τον άνθρωπο με τον οποίο θα μπορούσα να συνυπάρχω ρομαντικά ως το τέλος της ζωής μου – γιατί την έχω αυτή τη ρομαντική διάσταση μέσα μου. Ευτυχώς ή δυστυχώς, αυτό δεν μου έχει συμβεί μέχρι στιγμής. Πάντως είμαι καλά με τις επιλογές μου, έστω κι αν κάποια ενδιάμεσα στάδια τα πληρώνω με μοναξιά μέχρι να βρεθεί κάποιο άλλο πρόσωπο να με συγκινήσει.

  • Μέσα από την επαφή σας με τους σαιξπηρικούς ήρωες, τι έχει μάθει η Καρυοφυλλιά από την Κατερίνα και τι ο Ακης από τον Πετρούκιο;

Κ.Κ.: Η Κατερίνα με έμαθε την αξία να ρίχνει κανείς νερό στο κρασί του, να είναι ευέλικτος, να υποχωρεί με χιούμορ για να κερδίσει έδαφος. Πραγματικά ζηλεύω τους ανθρώπους που έχουν χιούμορ. Αγαπώ πάρα πολύ το φίλο μου Κωνσταντίνο Τζούμα που μου έχει δώσει μαθήματα επιβίωσης σε δύσκολες καταστάσεις. Συνήθως παίρνω τα πράγματα πολύ σοβαρά και στενοχωριέμαι εύκολα. Μια αλαφράδα όμως στα πράγματα μας δίνει τον απαραίτητο αέρα στη ζωή.

Α.Σ.: Πάντως αυτή την αλαφράδα τώρα τελευταία εγώ την έχω δει στην Καρυοφυλλιά. Τώρα που πλησιάζουμε στην πρεμιέρα και έχουν σφίξει οι πρόβες και τα στομάχια μας, η Καρυοφυλλιά έχει απελευθερωθεί κι εγώ έχω αγχωθεί απίστευτα. Ισως φταίει το χαοτικό το δικό μου, αλλά και το χύμα του Πετρούκιο, σε αντίθεση με το focus που έχει η Καρυοφυλλιά και ως άνθρωπος και ως επαγγελματική τεχνική. Και αυτή η ποιότητά της με κάνει να νιώθω ασφαλής.

No comments: