Διαβάζω ότι δεν υπάρχει εισιτήριο ούτε για δείγμα, για τις τέσσερις, συνολικά, παραστάσεις της «Ιταλίδας στο Αλγέρι», την όπερα του Ροσίνι που αναβιώνει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με πρωταγωνίστρια την Αγνή Μπάλτσα. Συνεπώς, πληροφοριακό είναι το σημείωμα. Εγώ ως τυχερός, θα πάω, ωστόσο, απόψε να παρακολουθήσω (θα έχει ελληνικούς υπέρτιτλους) την πρόβα τζενεράλε και θα σας γράψω κατόπιν εορτής τις εντυπώσεις μου. Ιδού και κάποια στοιχεία με τους συντελεστές:
Dramma giocoso Λιμπρέτο: Angelo Anelli. Η ιστορική σκηνοθεσία του Jean-Pierre Ponnelle στην Κρατική Όπερα της Βιέννης. Σκηνικά, κοστούμια, φωτισμοί: Jean-Pierre Ponnelle. Αναβίωση σκηνοθεσίας: Diana Kienast. Αγνή Μπάλτσα (Ιζαμπέλλα), Lorenzo Regazzo (Μουσταφά), Mario Zeffiri (Λιντόρο), Βασιλική Καραγιάννη (Ελβίρα), Renato Girolami (Ταντέο), Andrea Patucelli (Αλί). Χορωδία Fons Musicalis. Διεύθυνση χορωδίας: Κωστής Κωνσταντάρας. Κρατική Ορχήστρα Αθηνών. Μουσική διεύθυνση: Antonello Allemandi. Πρώτη παραγωγή: Wiener Staatsoper, 1987 σε σκηνοθεσία του Jean-Pierre Ponnelle. Κατασκευή σκηνικών και κοστουμιών: ART FOR ART. Theaterservice GmbH, Vienna www.wiener-staatsoper.at
ΒΛΕΠΕ ΚΑΙ ΣΤΟΝ ΤΥΠΟ:
«Η Ιταλίδα στο Αλγέρι» με το κύρος του κλασικού. [...] Σε κάθε περίπτωση το επικείμενο ανέβασμα (14, 17, 19, 21 Μαρτίου) στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του δίπρακτου παιγνιώδους ή χιουμοριστικού δράματος (dramma gioccoso) του Ροσίνι σηματοδοτεί μία από τις πλέον αναμενόμενες «στιγμές» της εφετινής καλλιτεχνικής περιόδου. Η λογική και η φιλοσοφία του ανεβάσματος παρουσιάστηκε χθες σε συνέντευξη Τύπου στο Μέγαρο. Παίρνοντας στη συνέχεια τον λόγο ο διευθυντής καλλιτεχνικού προγραμματισμού του Μεγάρου κ.
Νίκος Τσούχλος αναφέρθηκε στον ιστορικό χαρακτήρα της παραγωγής χαρακτηρίζοντάς την
«ένα πραγματικό σχολείο». Την ικανοποίησή του για τη νέα εμφάνισή του στην Αθήνα εξέφρασε από την πλευρά του ο αρχιμουσικός
Αντονέλο Αλεμάντι, ο οποίος στην προκειμένη περίπτωση διευθύνει την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών.
«Έχω συμμετάσχει ξανά σε αναβίωση της συγκεκριμένης παραγωγής πριν από μερικά χρόνια στο Μόναχο και γενικότερα ασχολούμαι πολύ με τον Ροσίνι» πρόσθεσε ο ίδιος.
Η Αυστριακή Ντιάνα Κίναστ, η οποία υπογράφει τη σκηνοθετική αναβίωση, επεσήμανε ότι «παρά τα χρόνια που έχουν περάσει, παραμένει μια παραγωγή φρέσκια και δροσερή, την οποία αγαπά ο κόσμος οπουδήποτε και αν παίζεται», προσθέτοντας πως ελπίζει ότι το αθηναϊκό κοινό θα ανταποκριθεί με τον ίδιο ενθουσιώδη τρόπο, όπως συμβαίνει και αλλού. Την πολύ μεγάλη χαρά της για τη συμμετοχή της στην παράσταση, όπου πρωταγωνιστεί στον ρόλο της Ιζαμπέλα, εξέφρασε παίρνοντας στη συνέχεια τον λόγο η Αγνή Μπάλτσα. «Όλοι οι συνάδελφοι έχουν καταπληκτικές φωνές, ενώ και με τον μαέστρο έχουμε δουλέψει επανειλημμένως μαζί» είπε χαρακτηριστικά η διάσημη μεσόφωνος, για να προσθέσει την επόμενη στιγμή: «Η Ντιάνα Κίναστ έφτιαξε μια παράσταση όπως την ήθελε ο Πονέλ, τη συνεργασία μου με τον οποίο θεωρώ εξαιρετικά σημαντική στην καριέρα μου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση πάντρεψε το κείμενο με τη μουσική με καταπληκτικό τρόπο». [Το Βήμα, 12/3/2008]
«Μια Ιταλίδα...» στο Μέγαρο Μουσικής. Του Γιώργου Βαϊλάκη, Ημερησία, 12/3/2008]. Μετά είκοσι έτη από την πρώτη παρουσίασή της στη Βιέννη, η ιστορική πλέον «Ιταλίδα στο Αλγέρι» του Τζοακίνο Ροσίνι, σε σκηνοθεσία του μεγάλου Γάλλου σκηνοθέτη και σκηνογράφου Ζαν Πιέρ Ποννέλ, ανεβαίνει για τέσσερις μόνο παραστάσεις, στις 14, 17, 19 και 21 Μαρτίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.
Οσο για τον πρωταγωνιστικό ρόλο ανήκει σε ένα από τα λαμπρότερα αστέρια του παγκόσμιου λυρικού στερεώματος, τη μεσόφωνο Αγνή Μπάλτσα. «Μου δίνεται η ευκαιρία να επαναλάβω ένα ρόλο από τους μεγαλύτερους της καριέρας μου. Για μένα είναι ένα στοίχημα, γιατί ο Ροσίνι ειδικά χρειάζεται μία μεγάλη φωνητική πειθαρχία», είπε η σπουδαία ερμηνεύτρια. Η σκηνοθετική αναβίωση φέρει την υπογραφή της Αυστριακής Ντιάνα Κήναστ, μιας σκηνοθέτιδας με μακρά και διεθνή πείρα σε παρόμοια εγχειρήματα αναβιώσεων υψηλών απαιτήσεων. Το δίπρακτο παιγνιώδες ή χιουμοριστικό δράμα (dramma gioccoso) «Η Ιταλίδα στο Αλγέρι» πρωτοπαρουσιάστηκε στις 22 Μαϊου 1813, στο Θέατρο Σαν Μπενεντέτο της Βενετίας και μάλιστα ο δημιουργός της αιφνιδιάστηκε τόσο πολύ από τη μεγάλη απήχησή της στο κοινό που φέρεται να δήλωσε: «Νόμιζα ότι ακούγοντας την όπερά μου οι Βενετοί, θα πίστευαν ότι είμαι τρελός. Τελικά αποδείχτηκε ότι αυτοί είναι πιο τρελοί από μένα». Η «Ιταλίδα» βασίστηκε σε λιμπρέτο του Αντζελο Ανέλι, το οποίο είχε γραφτεί για ένα προγενέστερο έργο με τον ίδιο τίτλο που είχε ήδη ανέβει σε άλλη ιταλική πόλη πέντε χρόνια νωρίτερα.
Η Αγνή Μπάλτσα «Ιταλίδα από το Αλγέρι». [
Έθνος, 12/3/2008]. Η Αγνή Μπάλτσα υποδύεται την Ιζαμπέλλα, την «Ιταλίδα από το Αλγέρι» στην ομώνυμη όπερα του Τζοακίνο Ροσίνι, που παρουσιάζεται στην Αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του «Μεγάρου Μουσικής Αθηνών».
Είκοσι χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή της στη Βιέννη, η ιστορική πλέον «Ιταλίδα» σε σκηνοθεσία του μεγάλου σκηνοθέτη και σκηνογράφου Ζαν-Πιερ Ποννέλ ανεβαίνει για τέσσερις παραστάσεις στο πλαίσιο της σειράς Οπερα στο Μέγαρο Μουσικής. Τη σκηνοθετική αναβίωση υπογράφει η Αυστριακή Ντιάνα Κήναστ. Η Αγνή Μπάλτσα συμμετείχε, με τον ίδιο ρόλο, και στο πρώτο ανέβασμα της όπερας, ένα «δίπρακτο παιχνιώδες ή χιουμοριστικό δράμα». Πώς αισθάνεται σήμερα; «Είμαι ευγνώμων για την καριέρα μου. Δεν μου αρέσει να γυρνάω πίσω. Θέλω να ξέρω για το τώρα και το αύριο. Ισως κάποια μελαγχολία να υπάρχει για το πώς πέρασε ο καιρός. Αλλά όχι... χαρά και περιέργεια είναι τα συναισθήματα που με κυριεύουν για το πώς θα τραγουδήσω. Και μεθαύριο θα είναι σαν να είναι η πρώτη φορά που θα τραγουδήσω την "Ιταλίδα στο Αλγέρι"»...Επιστροφή της Μπάλτσα με Ροσίνι. Η «Ιταλίδα στο Αλγέρι» ανεβαίνει στο Μέγαρο Μουσικής με πρωταγωνίστρια τη διάσημη μεσόφωνο. [Του Ηλία Μαγκλίνη, Η Καθημερινή, 12/3/2008]. Η φετινή χρονιά είναι μάλλον σημαδιακή για τη διάσημη Ελληνίδα μεσόφωνο Αγνή Μπάλτσα καθώς σηματοδοτεί μια επέτειο: το 1968 έκανε την πρώτη της εμφάνιση ως Κερουμπίνο στους «Γάμους του Φίγκαρο» του Μότσαρτ, στην Όπερα της Φρανκφούρτης. Ηταν η αρχή μιας μεγάλης καριέρας και οι συνεργασίες της με τον Χέρμπερτ φον Κάραγιαν (ο οποίος την είχε χαρακτηρίσει «τη μεγαλύτερη δραματική μεσόφωνο της εποχής μας») ή οι πολλαπλές «Κάρμεν» της, κυρίως πλάι στον Χοσέ Καρέρας, αποτελούν λίγες από τις πολλές κορυφαίες της στιγμές. Η Αγνή Μπάλτσα έχει ιδιαίτερη σχέση και με την όπερα μπούφα του Τζοακίνο Ροσίνι, έχοντας ερμηνεύσει κεντρικούς ρόλους στον «Κουρέα της Σεβίλλης», τη «Σταχτοπούτα», την «Ιταλίδα στο Αλγέρι» - έργο με το οποίο επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, σε μεταφορά μιας ιστορικής παραγωγής. Συγκεκριμένα: στις 14, 17 19 και 21 Μαρτίου, θα παρουσιαστεί στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής, η «Ιταλίδα» του Ροσίνι, παράσταση που αποτελεί μεταφορά της σκηνοθεσίας του μεγάλου σκηνοθέτη και σκηνογράφου Ζαν-Πιερ Πονέλ (1932-1988). Ήταν παραγωγή του 1987, με την Αγνή Μπάλτσα και τον Ρουτζέρο Ραϊμόντι στους πρωταγωνιστικούς ρόλους (και αρχιμουσικό τον Κλάουντιο Αμπάντο), κι έφερε την υπογραφή του Πονέλ όχι μόνο στη σκηνοθεσία, αλλά και στα σκηνικά, τους φωτισμούς και τα ενδύματα, καθώς ο μεγάλος εκείνος καλλιτέχνης αντιμετώπιζε το ανέβασμα της όπερας ως ένα συνολικό έργο τέχνης. Όπως δήλωσε χθες η Α. Μπάλτσα: «Ο ρόλος της Ιζαμπέλα είναι ένας από τους μεγαλύτερους της καριέρας μου. Αλλά είναι κάθε φορά σα να είναι η πρώτη φορά. Είναι ένα στοίχημα, να δω πόσο η φωνή μου έχει αλλάξει μέσα στα χρόνια. Ο Ροσίνι απαιτεί μεγάλη φωνητική πειθαρχία»...
Μια Ιταλίδα - πρόκληση για την Μπάλτσα. [Δέσποινα Σαββοπούλου,
Ελεύθερος Τύπος, 12/3/2008]. Μ’ ένα ρόλο τον οποίο έχει ερμηνεύσει στα μεγαλύτερα λυρικά θέατρα του κόσμου επιστρέφει η Αγνή Μπάλτσα στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Πρόκειται για την «ιστορική παράσταση-μοντέλο», όπως τη χαρακτήρισε η ίδια η διάσημη μέτζο-σοπράνο, «Μια Ιταλίδα στο Αλγέρι» του Τζοακίνο Ροσίνι, που ανεβαίνει είκοσι χρόνια μετά την πρώτη παρουσίασή της στη Βιέννη στις 14, 17, 19 και 21 Μαρτίου στην Αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη», στο πλαίσιο της σειράς «Όπερα στο Μέγαρο Μουσικής». Η σκηνοθεσία φέρει την υπογραφή του μεγάλου Γάλλου σκηνοθέτη και σκηνογράφου Ζαν Πιερ Πονέλ, ενώ τη σκηνοθετική αναβίωση έχει αναλάβει η Αυστριακή Ντιάνα Κίναστ, μια σκηνοθέτις με μακρά και διεθνή εμπειρία σε παρόμοια εγχειρήματα αναβιώσεων υψηλών απαιτήσεων…
No comments:
Post a Comment