Monday, September 19, 2011

Πλουραλισμός στο νέο πρόγραμμα του Θεάτρου Τέχνης, που εβδομηνταρίζει


Με το «Περιμένοντας τον Γκοντό», ερμηνευμένο αποκλειστικά από γυναίκες, τη «μετεγγραφή» του Γιώργου Κιμούλη, που σκηνοθετεί πρωταγωνιστώντας άπαιχτο στην Ελλάδα Μπέρνχαρντ και τον άκρως πολιτικό μονόλογο μιας πόρνης «Περί Ζώων», της νομπελίστα Γέλινεκ, το Θέατρο Τέχνης βγαίνει δυναμικά κατά τη νέα σεζόν, συστρατεύοντας και μια πλειάδα πρωταγωνιστών όλων των γενεών.
Και η Λένα Κιτσοπούλου θα κατεβεί τα σκαλιά του «υπογείου» για έναν άγνωστο Ξενόπουλο (TSAKIRIS)Και η Λένα Κιτσοπούλου θα κατεβεί τα σκαλιά του «υπογείου» για έναν άγνωστο Ξενόπουλο (TSAKIRIS)Ιδανικός εορτασμός για τα 70 χρόνια λειτουργίας που συμπληρώνει το 2012.
Το πλουραλιστικό ρεπερτόριό του «ενισχύεται» από άγνωστο Ξενόπουλο («Χαίρε Νύμφη»), αγέραστο Ζολά («Τερέζ Ρακέν»), ερωτικό Αλεσάντρο Μπαρίκο («Μετάξι»), αλλά και το «Ο Δρόμος που περνά από μέσα» του Καμπανέλλη. «Πιστεύω πρέπει να είμαστε πιο επιθετικοί στην κρίση, αντί να μειώνουμε τις παραγωγές μας», σχολιάζει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Διαγόρας Χρονόπουλος.

Δεν μπορεί να δηλώσει αισιόδοξος γι' αυτό που βλέπει να καταφθάνει και στο χώρο του θεάτρου. «Είμαι φοβισμένος», παραδέχεται. «Αλλά από την αρχή πίστεψα ότι δεν μπορούμε να πούμε "τελειώσαμε" με δύο έργα». Εφτασε, μάλιστα, στο σημείο να «ενισχύσει» με «πρωτοκλασάτες» αυτόνομες επιλογές, ακόμη και τα Δευτερότριτα -με τον Κιμούλη, τη Γέλινεκ, τον «πειραγμένο» από τη Λένα Κιτσοπούλου Ξενόπουλο- και, συγχρόνως, να μετακαλέσει παραγωγές, που ήδη παίχτηκαν, κατέβηκαν, αλλά «λόγω αιχμής, πρέπει να συνεχιστούν», όπως το αιχμηρό πολιτικό σκηνικό σχόλιο για την ελληνική κρίση της ομάδας «Κανιγούντα», με τίτλο «Πόλη-Κράτος» (Οκτώβριος, Φρυνίχου).
* Ο ίδιος επέλεξε να σκηνοθετήσει το «Ο δρόμος περνά από μέσα», του Ιάκωβου Καμπανέλλη, με πρωταγωνιστές τον Αγγελο Αντωνόπουλο, τη Μαρίνα Ασλάνογλου και την Αλίκη Αλεξανδράκη (τον Νοέμβριο στο Υπόγειο). «Είναι ένα από τα πιο σημαντικά έργα, για να μην πω το πιο σημαντικό του Καμπανέλλη», υποστηρίζει. «Κι εδώ έχουμε ένα παλιό νεοκλασικό που κινδυνεύει να γκρεμιστεί από δύο πλευρές, από τη συγγενική (του ανιψιού) και από "εξωτερικές" πιέσεις. Ο Καμπανέλλης αποτυπώνει με μοναδικό τρόπο την αρπαχτική διάθεση των λαϊκών ανθρώπων. Εχουν καταφέρει να βγάλουν κάποια χρήματα, αλλά επιτίθενται να κατασπαράξουν τον κεντρικό 70χρονο ήρωα».
Θέατρο Τέχνης - Υπόγειο
* Τα «Απλά περίπλοκα» του Μπέρνχαρντ, είναι ένα hommage στον ηθοποιό και την τέχνη του, γραμμένο ειδικά για τον παλαίμαχο ηθοποιό Μινέτι. Ο ήρωας εμφανίζεται την ώρα που καταβάλλει προσπάθειες για να συγκεντρωθεί για το ρόλο του Ριχάρδου Γ'.
* Στις υπόλοιπες παραγωγές του Υπογείου, το Φεβρουάριο θα ανεβεί το διήγημα «Το Μετάξι», του Αλεσάντρο Μπαρίκο, ένα ερωτικό διήγημα-οδοιπορικό στο δρόμο του μεταξιού, μεταξύ Γαλλίας και Ιαπωνίας το 19ο αιώνα, σε σκηνοθεσία Μαριάννας Κάλμπαρη και με συμπρωταγωνίστριες τις Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου και Μαρίνα Καλογήρου.
«Δεν είναι μόνο ερωτική η ιστορία», λέει η σκηνοθέτιδα, που υπογράφει και τη διασκευή. «Υπάρχει μια νοσταλγία στο κείμενο που είναι σαν μουσική. Μια νοσταλγία, που, όμως, δεν έχουμε όνομα να της δώσουμε». Η θεατρική μεταφορά έχει έντονο το αφηγηματικό στοιχείο. «Ανοίγει το ένα κουτάκι μετά το άλλο, σαν σε όνειρο». Ετσι παρακολουθούμε την κινηματογραφική ζωή του κεντρικού χαρακτήρα μέσα από τα μάτια τριών γυναικών.
* «Τερέζ Ρακέν» του Εμίλ Ζολά, θα είναι η Πέγκυ Σταθακοπούλου, δίπλα στον Λάζαρο Γεωργακόπουλο. Η σκηνοθεσία της Αθανασίας Καραγιαννοπούλου (Απρίλιος).
* Το απαιτητικό «Περί Ζώων», της Ελφρίντε Γέλινεκ, με ηρωίδα μια πόρνη, που μιλά για τη βία που υφίσταται, σκηνοθετεί ο Αλέξης Αλάτσης. Ερμηνεύει η Βίκυ Βολιώτη (Απρίλιος, Δευτέρα-Τρίτη).
* Τον προγραμματισμό του «Υπογείου» συμπληρώνει η επανάληψη της «Μεθόδου Γκρόνχολμ», του Γκαλθεράν, σε σκηνοθεσία Διαγόρα Χρονόπουλου, με τον Γιώργο Καραμίχο (από τον Ιανουάριο).
Θέατρο Τέχνης Κάρολος Κουν - Φρυνίχου
* Είναι η πρώτη φορά που το «Περιμένοντας τον Γκοντό», του Σάμουελ Μπέκετ, θα ανεβεί αποκλειστικά από γυναίκες. Ο σκηνοθέτης Κωστής Καπελώνης το αποτολμά, έχοντας Βλαντιμίρ και Εστραγκόν τις Κάτια Γέρου και Δήμητρα Χατούπη. Δυνατό «δίδυμο», που ενιχύεται από τη Μυρτώ Αλικάκη και τη Λουκία Πιστιόλα (Νοέμβριος).
* Η Λένα Κιτσοπούλου και η Μαρία Πρωτόπαππα έχουν αφήσει εποχή με τη θεατρική «Μαιρούλα». Τώρα συμπράττουν στο παντελώς άγνωστο «Χαίρε Νύμφη», του Γρηγορίου Ξενόπουλου, που, πάντως, η Κιτσοπούλου διασκευάζει, φέρνοντάς το στα καθ' ημάς. Παρτενέρ τής Πρωτόπαππα θα είναι ο Γιάννος Περλέγκας. Το έργο, μια ηθογραφία της μικροαστικής Αθήνας της εποχής του Ξενόπουλου, εστιάζει στο άλυτο ζήτημα των σχέσεων. (Φεβρουάριος, Δευτέρα-Τρίτη).
* Τις θύρες της Φρυνίχου θα ανοίξει τον Οκτώβριο η επανάληψη της «Κυρίας Κούλας», του Ακη Δήμου, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη, με τη Λυδία Κονιόρδου, αγνώριστη στον ομώνυμο ρόλο, που αγάπησε ιδιαιτέρως.
* Ο κλασικός «Πινόκιο» είναι η πρόταση της Παιδικής Σκηνής, που θα σκηνοθετήσει ο Δημήτρης Δεγαΐτης.
* Το Θέατρο Τέχνης θα επαναλάβει ως συμπαραγωγή, εκτός από το «Πόλη-κράτος», και το «Ο γνωστός μας άγνωστος κ. Γκάτσος», σε σκηνοθεσία Μάνιας Παπαδημητρίου.

No comments: