Tuesday, May 13, 2008

ΟΙ ΘΕΑΤΡΟΛΟΓΟΙ ΑΠΑΙΤΟΥΝ

Δικαίωμα στην εργασία - Δικαίωμα στην αξιοπρεπή διαβίωση

Ο Πανελλήνιος Επιστημονικός Σύλλογος Θεατρολόγων ιδρύθηκε το 1995 με κύριο στόχο, μεταξύ άλλων, την απορρόφηση και την ένταξη θεατρολόγων σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Είκοσι σχεδόν χρόνια μετά την ίδρυση του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου της Αθήνας και τη σταδιακή λειτουργία αντίστοιχων Τμημάτων σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ναύπλιο, η κατάσταση των αποφοίτων θεατρολόγων παραμένει απογοητευτική. Η μόνη διέξοδος για ορισμένους από εμάς είναι η υποαπασχόλησή μας ως ωρομισθίων σε Ολοήμερα Σχολεία, χωρίς καμία διασφάλιση για τη μόνιμη παρουσία μας στην εκπαίδευση. Από το 1994 που αποφοίτησαν οι πρώτοι θεατρολόγοι του Πανεπιστημιακού Τμήματος της Αθήνας, πάγιο αίτημα και διεκδίκηση του κλάδου μας είναι οι μαζικοί διορισμοί στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση: τουλάχιστον ένας θεατρολόγος ανά σχολική μονάδα.

Μετά από αλλεπάλληλες ενέργειες του Συλλόγου μας τα τελευταία 14 χρόνια, συνεχείς επικοινωνίες και επαφές με τους εκάστοτε επικεφαλής του Υπουργείου Παιδείας, δημιουργήθηκε ο κλάδος ΠΕ 32 Θεατρικών Σπουδών, στον οποίον εντάχθηκαν οι θεατρολόγοι, προκειμένου να στελεχώσουν την Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, καθώς η παιδαγωγική δύναμη του θεάτρου είναι καθολικά αναγνωρισμένη.

Παρά τις συνεχείς διαβεβαιώσεις και τις σχετικές ανακοινώσεις από το Υπουργείο Παιδείας για την ανάγκη καλλιέργειας των θεατρικών σπουδών και την ένταξη της θεατρικής παιδείας στη σύγχρονη ελληνική εκπαίδευση, 14 χρόνια μετά οι θεατρολόγοι αντιμετωπίζουν έντονα το φάσμα της ανεργίας, της ετεροαπασχόλησης και, στην καλύτερη περίπτωση, της υποαπασχόλησης στον εκπαιδευτικό τομέα.

Σήμερα, οι θεατρολόγοι κατά κύριο λόγο υποαπασχολούνται ως ωρομίσθιοι στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση, στο πλαίσιο του θεσμού του Ολοήμερου Σχολείου. Στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, το επιλεγόμενο μάθημα «Στοιχεία Θεατρολογίας» της Α΄ Γενικού Λυκείου συνήθως δεν ενεργοποιείται καθόλου ή διδάσκεται από μη ειδικούς.

Το Σεπτέμβριο του 2007, με το υπ’ αριθμ. 1782/5.9.2007, τ.Β΄, ΦΕΚ, συστάθηκαν οι πρώτες 20 οργανικές θέσεις για τον κλάδο ΠΕ 32 Θεατρικών Σπουδών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, μετά από σχεδόν ισάριθμα έτη λειτουργίας του πρώτου Τμήματος Θεατρικών Σπουδών ελληνικού Α.Ε.Ι.· μια κίνηση που, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίστηκε με επιφύλαξη και ερμηνεύτηκε ως προεκλογικό «πυροτέχνημα» από την πλειοψηφία των μελών του Συλλόγου μας και σαφώς δεν ικανοποιεί τις πάγιες και δίκαιες διεκδικήσεις των θεατρολόγων ούτε λύνει τα εργασιακά μας προβλήματα, θεωρήθηκε ως η έναρξη μιας διαδικασίας για την ουσιαστική και μόνιμη ένταξή μας στην εκπαίδευση.

Παρ’ όλα αυτά, ακόμη και σήμερα, κι ενώ σε λίγο καιρό λήγει το σχολικό έτος στην έναρξη του οποίου έγινε η σύσταση των 20 οργανικών θέσεων, δεν υπάρχει κανένας σχεδιασμός και προγραμματισμός από το Υπουργείο Παιδείας για την πλήρωση έστω και αυτών των ελάχιστων θέσεων και δε διαφαίνεται καμία διάθεση για την άμεση ικανοποίηση των πάγιων αιτημάτων μας.

Παράλληλα, το Υπουργείο Παιδείας προωθεί νομοθετική ρύθμιση για μονιμοποίηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών με προϋπηρεσία, που τη συνδέει όμως άρρηκτα και αποκλειστικά με την προϋπόθεση επιτυχίας στο διαγωνισμό του Α.Σ.Ε.Π., μια ρύθμιση που έχει ξεσηκώσει ήδη ένα κύμα αντιδράσεων, καθώς αποκλείει εκ των προτέρων κλάδους που δεν έχουν ενταχθεί ποτέ στον Α.Σ.Ε.Π. όπως είναι και ο κλάδος ΠΕ 32 των θεατρολόγων.

Απέναντι στην πολιτική βούληση που καταδικάζει έναν ολόκληρο κλάδο σε μαρασμό και αχρηστία, διεκδικούμε και απαιτούμε άμεσα:

  1. Ουσιαστική ένταξη του μαθήματος του θεάτρου σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης,
  2. Μαζικούς Διορισμούς Θεατρολόγων: τουλάχιστον ένας θεατρολόγος ανά σχολική μονάδα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, με μόνη προϋπόθεση το πτυχίο και βάσει προϋπηρεσίας,
  3. Ανάθεση σε εκπαιδευτικούς του κλάδου ΠΕ 32 Θεατρικών Σπουδών της σύνταξης των σχετικών Αναλυτικών Προγραμμάτων και της δημιουργίας του απαραίτητου εκπαιδευτικού υλικού,
  4. Διαβεβαίωση για την άμεση εξασφάλιση των απαραίτητων κονδυλίων,
  5. Έγκαιρη και αξιοπρεπή πληρωμή των ωρομισθίων εκπαιδευτικών.

No comments: