Wednesday, May 20, 2015

Η όπερα κάνει... πασαρέλα


«ΤΟ ΟΝΕΙΡΟ»
Το ραντεβού της όπερας και της μόδας είναι μουσικό, πολύχρωμο και δημιουργικό.

Η σοπράνο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μυρσίνη Μαργαρίτη θα είναι παρούσα στο ραντεβού του κόσμου της όπερας με αυτόν της μόδας
Η σοπράνο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μυρσίνη Μαργαρίτη θα είναι παρούσα στο ραντεβού του κόσμου της όπερας με αυτόν της μόδας

Εχει ήδη κλειστεί για την Πέμπτη, στο Ωδείο Αθηνών, στη Ρηγίλλης, στο κέντρο της Αθήνας, με τίτλο «Το όνειρο» (Il sogno), μια θεματική που συναντούμε συχνά στις κορυφαίες όπερες του ρεπερτορίου, αλλά ταυτόχρονα και μια διάσταση που αναμφισβήτητα έχει το προσωπικό στίγμα της σχεδιάστριας Λουκίας, η οποία είναι η φετινή προσκεκλημένη από τον χώρο της μόδας.
Ο μέχρι πρότινος εκθεσιακός χώρος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης στο ιστορικό Ωδείο Αθηνών, το κτίριο-σύμβολο του ελληνικού μοντερνισμού του Ιωάννη Δεσποτόπουλου, θα φιλοξενήσει τη νέα συνάντηση των δύο γοητευτικών κόσμων.

Η μεγάλη κυρία της ελληνικής μόδας, Λουκία, εμπνέεται από άριες και αποσπάσματα των Ντβόρζακ, Μπερλιόζ, Μασνέ, Ραχμάνινοφ, Λέχαρ, Οφενμπαχ, Πουτσίνι, Ντονιτσέτι κ.ά. και αποτυπώνει την προσωπική της σφραγίδα στη βραδιά. Στο πιάνο και στη μουσική επιμέλεια της βραδιάς ο Δημήτρης Γιάκας, ενώ τη σκηνοθεσία και την κίνηση υπογράφει ο Κωνσταντίνος Ρήγος.
Η όπερα κάνει... πασαρέλα
Πρωταγωνιστούν οι μονωδοί της ΕΛΣ Βασιλική Καραγιάννη (σοπράνο), Μαρία Κόκκα (σοπράνο), Μυρσίνη Μαργαρίτη (σοπράνο), Αρτεμις Μπόγρη (μέτζο σοπράνο), Νίκος Στεφάνου (τενόρος) και Τάσος Αποστόλου (βαθύφωνος).
Συμπράττουν επίσης Χορευτές του Μπαλέτου αλλά και σπουδαστές της Σχολής Χορού της ΕΛΣ.
Ο make-up artist Αχιλλέας Χαρίτος επιμελείται τις αναπάντεχες μεταμορφώσεις των πρωταγωνιστών, ενώ στο εικαστικό αποτέλεσμα δίνει το προσωπικό του στίγμα και ο hair stylist Σταμάτης Καραϊσκος, σε συνεργασία με το Τμήμα Μακιγιάζ, κομμώσεων και περουκών της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.
Το project γεννήθηκε επάνω στη βάση της ολοένα μεγαλύτερης σύγκλισης των δύο κόσμων τις τελευταίες 2-3 δεκαετίες.
  • Κοστούμια
Το γεγονός ότι ο ένας μετά τον άλλο οι κορυφαίοι σχεδιαστές (Αρμάνι, Μισόνι, Γκαλιάνο, Πράντα, Λάγκερφελντ, Ουνγκαρό, Αλάια κ.ά.) γοητεύονται από τη θεατρικότερη απ' όλες τις τέχνες υπογράφοντας τα κοστούμια μερικών από τις πλέον αναμενόμενες παραστάσεις των δύο τελευταίων δεκαετιών στις μεγαλύτερες όπερες του κόσμου (Σκάλα του Μιλάνου, Μετροπόλιταν της Νέας Υόρκης, Κόβεντ Γκάρντεν του Λονδίνου κ.ά.) είναι μία μόνο, η πιο προφανής, ίσως, παράμετρος.
Από την άλλη, η μόδα προσεγγίζει όλο και περισσότερο τη θεατρική και σκηνική πράξη, αφού τα τελευταία χρόνια μετακινείται όλο και περισσότερο προς το «σόου» από πλευράς παρουσίασης (αντί της κλασικής πασαρέλας) και προς το «κοστούμι» από πλευράς έμπνευσης (αφήνοντας πίσω το δόγμα «κανονικά ρούχα και κανονικές γυναίκες»).
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι η πάλαι ποτέ άποψη των ακαδημαϊκών κύκλων ότι η μόδα είναι πολύ «ασήμαντη» για να αποτελέσει θέμα σοβαρής εξέτασης έχει αλλάξει άρδην, η δραματική διαφοροποίηση του τοπίου είναι φανερή. Και όχι μόνο αυτό: καθώς στην εποχή μας η πρόσβαση στο παρασκήνιο της μόδας είναι πιο εύκολη από ποτέ, ολοένα και περισσότεροι συμφωνούν με την αναγκαιότητα να «αναβαπτιστεί» στην Τέχνη προκειμένου να ανακτήσει το μυστήριο και τη λάμψη της...
  • Ο ΣΤΟΧΟΣ ΤΟΥ «ΠΕΙΡΑΜΑΤΟΣ»
Το project «Οπερα και Μόδα» βασίζεται σε μια ιδέα της δημοσιογράφου Ισμας Τουλάτου η οποία έχει και τη γενική επιμέλεια, ενώ η υλοποίησή του από την Εθνική Λυρική Σκηνή εγγυάται τη διαφύλαξη του υβριδικού και πειραματικού χαρακτήρα του. Συγκεκριμένα, επιχειρεί να συνδυάσει το λυρικό θέατρο με την υψηλή ραπτική με τρόπο ισότιμο και δημιουργικό προχωρώντας πέρα από τα προφανή, προκειμένου να υπογραμμίσει τον σύγχρονο χαρακτήρα και τις πολλές δυνατότητες σύγκλισης των δύο κόσμων.
  • «Νέο» κοινό
Μέσα από το δρώμενο, επιχειρείται να καταδειχθεί περαιτέρω ο «συνολικός» (total), σύγχρονος και διαχρονικός χαρακτήρας της όπερας και οι πολλές, άγνωστες, ίσως, ακόμη, δυνατότητες προσέγγισης με άλλους χώρους έτσι ώστε να ανοιχτεί σε νέα πεδία και να προσελκύσει νέο, αντίστοιχα, κοινό, χωρίς «εκπτώσεις» στο αισθητικό επίπεδο. Η είσοδος είναι ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας, τα οποία θα διανέμονται μία ώρα πριν από την έναρξη της εκδήλωσης στην είσοδο του Ωδείου Αθηνών. Παράλληλα θα υπάρχει και ζωντανή μετάδοση της βραδιάς, στον προαύλιο χώρο του Ωδείου.
  • ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 19/05/2015

No comments: