Monday, April 9, 2012

Η Κέιτ Μπλάνσετ κατακτά την Ευρώπη


Επιμέλεια: Δημήτρης Πολιτάκης
ΤΑ ΝΕΑ: Σάββατο 07 Απριλίου 2012
  • Η διάσημη αυστραλή σταρ πρωταγωνιστεί στο πάντα επίκαιρο έργο του Γερμανού Μπότο Στράους «Μεγάλο και Μικρό», σε τέσσερις ευρωπαϊκές θεατρικές σκηνές 
«Πού πήγαν τα σύνορα της χώρας μου;» αναρωτιέται προφητικά κάποια στιγμή η Κέιτ Μπλάνσετ στον ρόλο της Λότε Κότα, κεντρικής ηρωίδας του έργου του Γερμανού Μπότο Στράους «Μεγάλο και Μικρό». Είκοσι πέντε χρόνια μετά το παρθενικό ανέβασμα του έργου στη (Δυτική τότε) Γερμανία σε σκηνοθεσία του Πέτερ Στάιν, η παραγωγή της Θεατρικής Εταιρείας του Σίδνεϊ, που παίζεται αυτές τις μέρες στο Παρίσι με πρωταγωνίστρια τη διάσημη αυστραλή σταρ (κάτοχο ενός Οσκαρ και υποψήφια άλλες πέντε φορές), αποτελεί ένα από τα μεγάλα θεατρικά γεγονότα της χρονιάς. Το «Μεγάλο και Μικρό», το οποίο θεωρείται από τα πιο σημαντικά έργα της σύγχρονης μεταμοντέρνας γερμανικής δραματουργίας, εστιάζει στην αγωνιώδη αλλά ενδεχομένως μάταιη διαδρομή - αναζήτηση μιας αστής σε βαθιά προσωπική κρίση, από τον εναρκτήριο μονόλογο στο μπαλκόνι ενός θερέτρου στο Μαρόκο ώς την τελευταία σκηνή σ' ένα ιατρείο, όπου ανακοινώνει ότι «είναι εντελώς καλά». Αυτό όμως κάθε άλλο παρά ξεκάθαρο μοιάζει στον θεατή, ο οποίος κατά τη διάρκεια των δέκα κεφαλαίων - ή «σταθμών», όπως τα αποκαλεί ο σκηνοθέτης της παράστασης Μπένεντικτ Αντριους - αναρωτιέται ποιος τελικά έχει παραφρονήσει: η Λότε ή η κοινωνία που την περιβάλλει; Τα κεντρικά θέματα του έργου - αποξένωση, αδυναμία επικοινωνίας, περιφρόνηση για τις αστικές αξίες - τονίζονται από μια σειρά πρωτόγονων ίσως, για τη δική μας εποχή, εργαλείων επικοινωνίας (τηλέφωνα, τηλεοπτικές οθόνες), τα οποία εντείνουν την αδυναμία της ηρωίδας να επικοινωνήσει.
Σύμφωνα με τις διθυραμβικές κριτικές, η Μπλάνσετ δίνει μια συγκλονιστική ερμηνεία στον ρόλο μιας γυναίκας που έχει εγκαταλειφθεί από τον σύζυγό της, έχει εξοστρακιστεί μακριά από τους φίλους και τον κοινωνικό περίγυρο και πιθανόν να έχει «βιαστεί» από τον Θεό, «αυτό τον άγιο κλόουν που χορεύει στην άκρη της αβύσσου της ζωής».
«Το έργο προέρχεται από μια άλλην εποχή, αλλά ήταν σημαντικό για μένα να ανακαλύψω τις σύγχρονες προεκτάσεις του», σημειώνει στο πρόγραμμα της παράστασης ο σκηνοθέτης: «Η πρόθεσή μου ήταν επίσης να αναδείξω την εμπειρία μιας ηθοποιού στη σκηνή - τους τρόπους με τους οποίους διαχειρίζεται κάποιος την ξαφνική παρουσία του σ' ένα όνειρο, σε μια άδεια σκηνή».
Η Κέιτ Μπλάνσετ μαζί με τον σύζυγό της, θεατρικό συγγραφέα, σεναριογράφο και σκηνοθέτη Αντριου Απτον είναι καλλιτεχνικοί διευθυντές της Θεατρικής Εταιρείας του Σίδνεϊ από το 2008, θέση που θα διατηρήσουν ώς τα τέλη της επόμενης χρονιάς. Μια από τις παραγωγές του οργανισμού ήταν και η παράσταση του «Λεωφορείου ο Πόθος» του Τενεσί Ουίλιαμς με πρωταγωνίστρια την ίδια, έργο που παίχτηκε με τεράστια επιτυχία στην Ακαδημία Μουσικής του Μπρούκλιν το 2009. Η Κέιτ Μπλάνσετ θα επιστρέψει στη Νέα Υόρκη (στη σκηνή του Lincoln Center) τον ερχόμενο Ιούλιο με τον «Θείο Βάνια» σε σκηνοθεσία του συζύγου της.
Προηγουμένως όμως θα συνεχίσει τις εμφανίσεις της με το έργο του Στράους, το οποίο μετά το Παρίσι θα ανέβει στο Barbican του Λονδίνου από τις 13 ώς τις 29 Απριλίου, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Ολυμπιάδας. Στη συνέχεια, η παραγωγή θα μεταφερθεί στο Φεστιβάλ της Βιέννης από τις 11 ώς τις 20 Μαΐου για να καταλήξει στη Γερμανία, στο θεατρικό φεστιβάλ της κοιλάδας του Ρουρ, από τις 25 Μαΐου ώς τις 2 Ιουνίου.

No comments: