Monday, March 19, 2012

ΣΤΟ ΘΕΑΤΡΟ «ΤΖΕΝΗ ΚΑΡΕΖΗ» «Πικροδάφνες» για τέσσερις

Καζάκος, Μόρτζος, Καρατζογιάννης και Καληώρας επιστρέφουν έπειτα από δέκα χρόνια στην πολιτική κωμωδία των Κεχαΐδη - Χαβιαρά


Οι «Δάφνες και πικροδάφνες» των Δημήτρη Κεχαΐδη - Ελένης Χαβιαρά επιστρέφουν την Πέμπτη, μετά μια δεκαετία, στη σκηνή του θεάτρου «Τζένη Καρέζη» ακριβώς με τους ίδιους ηθοποιούς
Οι «Δάφνες και πικροδάφνες» των Δημήτρη Κεχαΐδη - Ελένης Χαβιαρά επιστρέφουν την Πέμπτη, μετά μια δεκαετία, στη σκηνή του θεάτρου «Τζένη Καρέζη» ακριβώς με τους ίδιους ηθοποιούς 
Μία «πολιτική κωμωδία σπαρταριστής επικαιρότητας» και «από τα σημαντικότερα της νεοελληνικής δραματουργίας», το «Δάφνες και πικροδάφνες» των Δημήτρη Κεχαΐδη - Ελένης Χαβιαρά, επιστρέφει, μετά μια δεκαετία, στη σκηνή του θεάτρου «Τζένη Καρέζη» ακριβώς με τους ίδιους ηθοποιούς: Κώστα Καζάκο, Γιάννη Μόρτζο, Γιάννη Καρατζογιάννη και Θάνο Καληώρα.

Η «διαχρονικότητα» του έργου είναι αυτή που το ξαναφέρνει στο προσκήνιο, σύμφωνα με τον Γιάννη Μόρτζο, σκηνοθέτη της παράστασης, που κάνει πρεμιέρα την Πέμπτη. «Στην Ελλάδα του 2012, στην Ελλάδα της κρίσης, των πολιτικών ανακατατάξεων και αναταραχών, οι ''Δάφνες και πικροδάφνες'' παραμένουν πάντα ένα έργο ζωντανό και επίκαιρο».
Οι «Δάφνες και πικροδάφνες» καταγράφουν πτυχές της πραγματικότητας του τόπου μας με τρόπο ώστε να παραμένουν ακόμα και σήμερα τραγικά επίκαιρες. Το κείμενο ισορροπεί ανάμεσα στην τραγωδία της αποκάλυψης της λειτουργίας των κομματικών μηχανισμών με γνώμονα το προσωπικό συμφέρον και όχι την ιδεολογία και στην κωμωδία των προσώπων που εμπλέκονται στους μηχανισμούς αυτούς.
Χειμωνιάτικη νύχτα
Τέσσερις τοπικοί στυλοβάτες υποψήφιων βουλευτών μαζεύονται μια χειμωνιάτικη νύχτα για να συζητήσουν για τις επερχόμενες εκλογές. Ο Κώστας πατριώτης και ιδεαλιστής, προσηλωμένος στον γερο-Στρατηγό. Ο Βασίλης οπορτουνιστής, μηχανορράφος και ύπουλος. Ο Τάσος ευέλικτος ψευτοπαλληκαράς, που υπερασπίζεται με πείσμα τα συμφέροντά του. Ο Αλέκος ουραγός, που ακολουθεί τις εξελίξεις χωρίς να παίρνει πρωτοβουλίες, λιγότερο εύστροφος και ραδιούργος. Οι ίδιοι πιστεύουν ότι είναι σπουδαία πολιτικά μυαλά και «στηρίγματα του κοινοβουλευτισμού». Είναι όμως καταδικασμένοι να παραμείνουν πάντα στη σκιά του βουλευτή τους κι έτσι η «αξία» τους δεν θα λάμψει ποτέ. Δολοπλόκοι, κουτοπόνηροι και συγχρόνως αφελείς και αιχμάλωτοι του συστήματος, αποδεικνύονται αδίστακτοι όταν θίγεται το προσωπικό τους συμφέρον. Μεγάλα λόγια, η κομπορρημοσύνη, οι ίντριγκες, οι πλεκτάνες, οι εκβιασμοί, οι επιθέσεις και οι υποχωρήσεις συνθέτουν την τακτική τους.
Ο καθένας κρατά κρυμμένα μυστικά που θ' αποκαλύψει την κατάλληλη στιγμή για να πλήξει τη σιγουριά των άλλων. Σε αυτήν την εκρηκτική συνάντηση, οι τέσσερις αυτοί ισχυροί άντρες θα χρησιμοποιήσουν κάθε μέσο και θα αξιοποιήσουν κάθε πληροφορία, προκειμένου να ενεργήσουν με στόχο το προσωπικό τους συμφέρον. Και, βέβαια, μεγάλη πρωταγωνίστρια, μια γυναίκα, που αν και μονίμως απούσα, δρομολογεί τις εξελίξεις. Το κείμενο καταφέρνει, σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, με «εξαιρετική δραματουργική μαεστρία, περνώντας συνεχώς από το ειδικό στο γενικό, να πραγματοποιήσει μια ανάγλυφη χαρτογράφηση της εξουσίας απομυθοποιώντας συγχρόνως την ελληνική πολιτική πραγματικότητα».
Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιάννης Μόρτζος, τα σκηνικά-κοστούμια ο Φαίδωνας Πατρικαλάκης και τη μουσική επιμέλεια ο Φροίξος Μόρτζος. Παίζουν: Κώστας Καζάκος, Γιάννης Καρατζογιάννης, Θάνος Καληώρας, Γιάννης Μόρτζος.
Το «αρχηγείο» της Τρίπολης
Το έργο διαδραματίζεται στο «αρχηγείο» των τεσσάρων μικροκομματαρχών, μέσης ηλικίας, στην Τρίπολη. Το μικροπολιτικό παρασκήνιο, ο παραγοντισμός, η κοτσαμπασίδικη νοοτροπία, οι πελατειακές σχέσεις, οι «λίστες», όλες οι άρρωστες πλευρές του κοινοβουλευτικού πολιτεύματος, καταγράφονται διαχρονικά και ανάγλυφα, όχι μέσα από ιστορικά γεγονότα, αλλά μέσα από τους τέσσερις αυτούς μικροπαράγοντες της ελληνικής επαρχίας. Πρόκειται για «μία ''ιστορική'' παρτίδα πρέφας, παιγμένη από τέσσερις κλασικούς καφενόβιους πρεφαδόρους, που με μοναδικό πάθος, μαστοριά, πονηριά και καπατσοσύνη πετάνε στο τραπέζι τα ατού και τις μπλόφες τους, ανατρέποντας κάθε λίγο και λιγάκι όλα τα δεδομένα του παιχνιδιού. Οι εθνικοί αγώνες, η αξιοπρέπεια, η τιμή, η φιλία, η εμπιστοσύνη, ο έρωτας μετατρέπονται σε καπίκια και διακυβεύονται».
  • Το 1979 
    Οι «Δάφνες και πικροδάφνες» των Δημήτρη Κεχαΐδη - Ελένης Χαβιαρά γράφτηκαν από τους συγγραφείς για το «Θέατρο Τέχνης». Εκαναν πρεμιέρα στο «Υπόγειο» του «Θεάτρου Τέχνης» με την καθοδήγηση του Καρόλου Κουν, τον Οκτώβριο του 1979.
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 19/3/2012

No comments: