Saturday, July 7, 2012

Πανδαισία χορού στην Καλαμάτα


Στις 12 Ιούλη ξεκινά το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας
«Panorama» από τον Φιλίπ Ντεκουφλέ

www.christianberthelot.com
Εδώ και δεκαοκτώ χρόνια, με επιμονή και γνώση, συνεχίζει να καταγράφει και να παρουσιάζει τάσεις και περιπέτειες της σύγχρονης χορευτικής δημιουργίας. Ο λόγος για το 18ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που χρονικά συρρικνωμένο φέτος, πραγματοποιείται από τις 12 έως 19 Ιούλη. Συρρικνωμένο είναι όμως όχι μόνο χρονικά, αλλά και οικονομικά, καθώς το κόστος του δε θα ξεπεράσει φέτος τις 500 χιλιάδες ευρώ. Θυμίζουμε, ότι ο προϋπολογισμός του Φεστιβάλ πέρσι ήταν 700.000 ευρώ και πρόπερσι 900.000... Μέσα σ' αυτά τα πλαίσια το Φεστιβάλ, που διοργανώνεται από το Διεθνές Κέντρο Χορού (με καλλιτεχνική διευθύντρια την Βίκυ Μαραγκοπούλου), αγωνίζεται να προσφέρει εκδηλώσεις υψηλής καλλιτεχνικής ποιότητας. Το φετινό πρόγραμμα περιλαμβάνει δέκα συνολικά παραγωγές προερχόμενες από τρεις ηπείρους: Ευρώπη (Γαλλία, Κύπρος, Ελλάδα), Αφρική (Νότια Αφρική) και Αμερική, που θα δοθούν στο αμφιθέατρο του Κάστρου της Καλαμάτας και στο Δημοτικό θέατρο.
Γαλλικό «χρώμα»
Η αυλαία ανοίγει στις 12 Ιούλη με τη νέα παράσταση του Φιλίπ Ντεκουφλέ, με τίτλο «Panorama» (12-13/7). Ο γνώριμος στο κοινό της Καλαμάτας, ευρηματικός Γάλλος χορογράφος επανέρχεται με μια παράσταση - ανασκόπηση του τριαντάχρονου έργου του. Με χιούμορ, αυτοσαρκασμό και την τόσο οικεία αγάπη του για τον κόσμο του θεάματος αναδιφεί στις καλύτερες στιγμές του. Το σύμπαν του διάσημου καλλιτέχνη, γεμάτο παράξενα πλάσματα που ξεφυτρώνουν στη σκηνή ή ίπτανται, γεμάτο με τον ενθουσιασμό του δημιουργού για τις παλιές αναζητήσεις της κινούμενης εικόνας, για τις πρώτες μέρες του κινηματογράφου, για το τσίρκο των ακροβατών και των κλόουν, θα πλημμυρίσει τη σκηνή του Κάστρου με θεαματικές εικόνες.
«Tune in» από την Λία Χαράκη

(C)2012 Pavlos Vrionides, all
Παραμένοντας στο γαλλικό περιβάλλον του σύγχρονου χορού, το Φεστιβάλ παρουσιάζει (14-15/7) για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό τον Πιερ Ριγκάλ, ένα χορογράφο που έχει αναδειχθεί τα τελευταία χρόνια χάρη στο ευφυές κινησιολογικό του λεξιλόγιο, την ευρηματική χρήση της τεχνολογίας και το σουρεαλιστικό του χιούμορ. Η παράσταση «Press» βασίζεται σε μια έξυπνη μεταφορά: Ο σύγχρονος άνθρωπος που βλέπουμε στη σκηνή «πιέζεται» από τις καταστάσεις, μεταφορικά αλλά και κυριολεκτικά, αφού βρίσκεται στην «πρέσα» ενός χώρου που διαρκώς μικραίνει! Διερευνώντας τη σχέση της κοινωνίας μας με την «πίεση», ή αλλιώς με τη «σύνθλιψη», ο Ριγκάλ δημιουργεί μια παράσταση γεμάτη έξυπνες εικόνες και νόημα.
Τη σκυτάλη (15/7) παίρνει ο Νοτιοαφρικανός Γκρέγκορι Μακόμα, επίσης γνώριμος του κοινού της Καλαμάτας. Ο Μακόμα, με το διεισδυτικό και ποιητικό του βλέμμα, επανέρχεται με τη νέα του παραγωγή «Exit/ Exist», μια παράσταση για ένα χορευτή, έξι μουσικούς και το πνεύμα ενός προγόνου. Συνδυάζοντας τη δυτική εκπαίδευσή του με την αφρικανική μνήμη του, ο Μακόμα δημιουργεί μια παράσταση για τη μνήμη και την Ιστορία, που μας ζητά να σταματήσουμε για μια στιγμή και να κοιτάξουμε πίσω, να παρατηρήσουμε τη γενναία στάση ενός προγόνου για να μπορέσουμε ν' ατενίσουμε το μέλλον με άλλο βλέμμα. Για να μας οδηγήσει εκεί, ο Μακόμα επανεφευρίσκει τη μαγεία που έχει η γλώσσα των ποιητικών εικόνων και της μουσικής.
Μνήμη, συναίσθημα, συλλογική κίνηση
«Press» του Πιερ Ριγκάλ
Η Κύπρια Λία Χαράκη, χορογράφος με έντονο καλλιτεχνικό στίγμα και χαρισματική ερμηνεύτρια, είναι από τους καλλιτέχνες που την εξέλιξή τους το Φεστιβάλ έχει παρακολουθήσει στενά. Ξαναγυρίζει στην Καλαμάτα (16/7) με το σόλο της «Tune in», σπουδή πάνω στο πώς μια μινιμαλιστική, επαναληπτική κίνηση μπορεί να γεννήσει συναίσθημα στον ερμηνευτή και κατ' επέκταση στο θεατή.
Την ίδια βραδιά το κοινό θα παρακολουθήσει τη νέα δουλειά της Σοφίας Μαυραγάνη «Autogoal#05», που καταπιάνεται με αυτοσαρκασμό και σπιρτάδα με το θέμα της σχέσης αθλητή - προπονητή. Ποιος έχει το πάνω χέρι; Μέσα από την έννοια του παιχνιδιού, κινητήριας δύναμης του πολιτισμού, η θεατρική σύμβαση πότε επικυρώνεται και πότε ακυρώνεται, το σοβαρό επικαλύπτει το αστείο και τούμπαλιν, και εντέλει το ίδιο το παιχνίδι αυτο-βραβεύεται ως νικητής.
H «Yelp dance co», με χορογράφο την Μαριέλα Νέστορα, είναι μια από τις ελληνικές ομάδες που αναδείχθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 2000 και δραστηριοποιείται από τότε με ιδιαίτερο καλλιτεχνικό στίγμα. Η παράσταση «A-M I» (18/7) έχει ως θέμα το πώς «διαβάζει» ο θεατής την κίνηση των χορευτών στη σκηνή, από την απλή κατανόησή της μέχρι τη δημιουργία εικόνων από τον ίδιο με αφορμή αυτό που βλέπει. Η ποιητική του λόγου, της εικόνας που παράγεται μέσα από τη σχέση της με την κίνηση, το φορτίο που φέρει στη σκηνή ένας χορευτής ή ένας σχολιαστής, είναι μερικές από τις πτυχές αυτού του έργου.
«Exit/ Exist» του Γκρ. Μακόμα

John Hogg
Μια από τις πιο σημαντικές στιγμές του φετινού προγράμματος είναι η παράσταση (19/7) της Αμερικανίδας χορεύτριας και χορογράφου Πατ Κάτερσον (Pat Catterson), που θα ερμηνεύσει το «Trio A» (1966) της Υβόν Ράινερ, έργο που έχει σημαδέψει την ιστορία του σύγχρονου χορού. Στην παράσταση της Πατ Κάτερσον θα παρουσιαστούν τρεις παλαιότερες εκδοχές: «Forward» (1966), «Facing» (1999) με τη συμμετοχή της Σάνιας Στριμπάκου και «Retrograde» (1970). Την ίδια βραδιά (19/7) θα παρουσιαστεί με δώδεκα συμμετέχοντες του Εργαστηρίου η χορογραφία της Υβόν Ράινερ «We shall run» (1963) - μια σύνθεση που θέτει ερωτήματα πάνω στη συλλογική κίνηση, καθώς οι ερμηνευτές τρέχουν σε διάφορες κατευθύνσεις πάνω σε διαφορετικά αλλά προκαθορισμένα μοτίβα υπό τους ήχους του Ρέκβιεμ του Μπερλιόζ.
Το φετινό φεστιβάλ θα κλείσει με μια ελληνική παράσταση: «Era poVera» της Πατρίσιας Απέργη, που μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα εξέλιξε τη δουλειά της από πρωτόλεια σε ώριμη καλλιτεχνική γραφή. Η νέα δημιουργία της ομάδας της «Αερίτες» ερευνά το πώς λειτουργούν οι άνθρωποι μέσα στον αστικό λαβύρινθο των δρόμων. Η πόλη, το σώμα και οι μνήμες της, οι κατοικήσεις και τα φαντάσματά της, ο αγώνας επιβίωσης γίνονται το πρωτογενές υλικό της ομάδας. Οι μονάδες γίνονται σύνολο και η νέα ομάδα, καθρέφτης ενός κοινωνικού συνόλου, αναζητά τη φωνή της. Οι χοροί του δρόμου συναντούν το σύγχρονο χορό, η απορία γίνεται οργή και η οργή βρίσκει το δρόμο της για να εκφραστεί: μια δυναμική παράσταση με καλλιτεχνική, αλλά και πολιτική άποψη.
Οι ομάδες «Amorphy» και «Fingersix» θα πραγματοποιήσουν βραδιά ομαδικού αυτοσχεδιασμού DOBEDOBEDO. Φέτος δίνεται ιδιαίτερη βαρύτητα στις ελληνικές ομάδες αλλά και στο ιδιαίτερα υψηλού επιπέδου εκπαιδευτικό πρόγραμμα. Θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και σεμινάρια και εργαστήρια, που απευθύνονται κυρίως σε επαγγελματίες χορευτές. Ο Ισπανός Ινιάκι Αζπιγιάκα, που έχει συνδέσει τα τελευταία 15 χρόνια το όνομά του με την ομάδα του Βιμ Βαντεκέιμπους, επισκέπτεται για δεύτερη φορά την Καλαμάτα για να διδάξει σεμινάριο σύγχρονου χορού (11-19/7), για επαγγελματίες και προχωρημένους σπουδαστές χορού. Επίσης, θα διεξαχθεί εργαστήρι δραματουργίας (12-15/7), κυρίως για χορογράφους και δραματουργούς, με την Λου Κόουπ, δραματουργό, συγγραφέα και καθηγήτρια. Στις 13-18 Ιούλη σε εργαστήρι χορογραφίας θα διδάξει η Πατ Κάτερσον. Εκτός από τις κεντρικές θα υπάρχουν και παράλληλες εκδηλώσεις, που περιλαμβάνουν παραστάσεις, συναυλίες, προβολές, αφηγήσεις, μαθήματα χιπ χοπ και συζητήσεις με τους καλλιτέχνες.

Ρ. Σ., ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ, Κυριακή 8 Ιούλη 2012.

No comments: