Thursday, April 12, 2007

Το ΕΝΤΥΠΟ πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου...

Θα μιλήσω για το έντυπο πρόγραμμα του Εθνικού Θεάτρου στην παράσταση "Μάνα Κουράγιο" του Μπέρτολτ Μπρεχτ που παίζεται στη Σκηνή Κοτοπούλη-Ρεξ. Όχι για την παράσταση - άλλου παπά ευαγγέλιο αν η εκλεκτή Αντιγόνη Βαλάκου έπαιξε καλά ή είχε σχέση με το ρόλο της Μάνας Κουράγιο...
Το έντυπο πρόγραμμα της παράστασης που το αγόρασα με οκτώ (8) ευρώ (ενώ θα έπρεπε να διατίθεται δωρεάν), έχει μια κάποια αισθητική αρτιότητα και τίποτε περισσότερο. Πέρα από το φωτογραφικό υλικό, στο έντυπο ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΟΝΤΑΙ κείμενα από άλλα έντυπα: από ένα παλιότερο του Εθνικού, από έντυπο πρόγραμμα του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, του Θεσσαλικού Θεάτρου, από το βιβλίο του Μάριου Πλωρίτη ("Πρόσωπα του νεώτερου δράματος"), από τα Ποιήματα του Μπρεχτ (εκδ. Θεμέλιο) κ.λπ.
Καλά, αυτός ο σκηνοθέτης δεν σκέφτηκε να μας καταθέσει δυο-τρεις σκέψεις του γι' αυτό το ανέβασμα, πώς το είδε, γιατί πάλι Μπρεχτ, τέλος πάντων κάτι που να στοιχειοθετεί έναν ακόμη Μπρεχτ! Ή η διοίκηση του Εθνικού Θεάτρου δεν μπορούσε να βρει έναν θεατρολόγο, έναν κριτικό, κάποιον τέλος πάντων για να γράψει ένα καινούργιο κείμενο;
Θα πάω και κάπου αλλού, δίχως ίχνος προσωπικής εμπάθειας.
Προς το τέλος του εντύπου αναφέρονται ως υπεύθυνες του προγράμματος οι Ειρήνη Μουντράκη και η Ράνια Τριβέλλα (η οποία είναι υπεύθυνη εκδόσεων μαζί με την Τζίνη Υφαντίδου) και για την επιμέλεια κειμένων οι Χριστίνα Κωνσταντάκη και Σοφία Φιλέρη. Τόσες γυναίκες τι έκαναν; Εργάστηκαν (;) για να παραθέσουν μια σειρά κειμένων από άλλα έντυπα; Θα ήθελα να μάθω πόσα χρήματα διέθεσε το Εθνικό γι' αυτό το πρόγραμμα και πόσο πληρώθηκαν ή πληρώνονται και οι τέσσερις - και μη μου πείτε ότι είναι προσωπικά δεδομένα! Δηλαδή πληρώνουμε εμείς το Εθνικό Θέατρο για... πλάκα;
Έχω εμπιστοσύνη στις γυναίκες, αλλά διαπιστώνω ότι κάτι δεν πάει καλά στο βασίλειο της Δανιμαρκίας...
Μήπως το Εθνικό Θέατρο θα πρέπει να είναι πιο σοβαρό; Καταδέχτηκε η διοίκηση να εκδοθεί ένα τέτοιο έντυπο δίχως ένα καινούργιο, φρέσκο κείμενο; Κανείς από τους βασικούς συντελεστές δεν μπορούσε να σημειώσει δυο-τρεις σκέψεις του για την ενασχόλησή του με το έργο αυτό του Μπρεχτ. Ο Πέτρος Μάρκαρης που μετέφρασε το έργο, ο Κώστας Τσιάνος που το σκηνοθέτησε, ο Γιώργος Γαβαλάς που σχεδίασε τα σκηνικά και η Ρένα Γεωργιάδου τα κοστούμια, ο Γιώργος Χριστιανάκης που έγραψε τη μουσική, ο Φωκάς Ευαγγελινός που δημιούργησε τη χορογραφία, ο Λευτέρης Παυλόπουλος τους φωτισμούς κ.λπ. Δηλαδή, όλοι θεώρησαν ότι πήραν ένα έργο και έκαναν μια διεκπεραιωτική δουλειά;
Φίλοι μου, τέτοια έντυπα εμείς τα βγάζουμε τζάμπα!


2 comments:

ΙΩΑΝΝΗΣ ΞΕΝΙΔΗΣ said...

Zούμε Νίκο την εποχή της αντιγραφής-επικόλλησης!

Νίκος Λαγκαδινός said...

Το ζήτημα έχει σχέση, καταρχήν, με την ανευθυνότητα της διοίκησης του Εθνικού Θεάτρου. Κατά δεύτερο, με την ανευθυνότητα των ανθρώπων που συνεργάζονται με το Εθνικό Θέατρο. Παρακολουθώ, όσο μπορώ, τις εφημερίδες και τα περιοδικά και δεν βλέπω να απασχολεί τους νέους δημοσιογράφους η ουσία. Μένουν, δυστυχώς, στην επιφάνεια. Υπάρχει και ο φόβος να μπουν σε ειδικότερα ζητήματα μη τυχόν και εκτεθούν! Όλοι κάτι προσδοκούν...