Tuesday, September 15, 2015

«Κραυγές» από 11 γυναίκες στο θέατρο «Τζένη Καρέζη».

Η καρδιά των γυναικών χτυπά στο θέατρο «Τζένη Καρέζη». Ελληνίδες ηθοποιοί παρουσιάζουν γυναικείους μονολόγους, στο πλαίσιο του κύκλου «Κραυγές γυναικών», που λαμβάνει χώρα από τις 25 Σεπτεμβρίου έως τις 5 Οκτωβρίου.

Η Υρώ Μανέ στον «Συμβολαιογράφο»
Η Υρώ Μανέ στον «Συμβολαιογράφο»

Οι Αννα Βαγενά, Κατερίνα Διδασκάλου, Τζένη Δριβάλα, Ελένη Ερήμου, Εύα Κεχαγιά, Υρώ Μανέ, Γιασεμί Κηλαηδόνη, Αλεξάνδρα Παλαιολόγου, Μάνια Παπαδημητρίου, Καίτη Παπανίκα, Γιώτα Φέστα ερμηνεύουν γυναίκες ιδιαίτερες, ξεχωριστές, σημαντικές. Μια παράσταση-απολογία και εξομολόγηση με σπαρακτική κορύφωση, ένας βαθιά συγκινητικός μονόλογος μιας γυναίκας που ζει σε λάθος χώρο και χρόνο αποτελεί ο «Συμβολαιογράφος» του Ν. Βασιλειάδη με την Υρ. Μανέ (25/9).
«Μορέντο», ένας μονόλογος για τη Μαρία Κάλλας, τη γυναίκα που άλλαξε την ιστορία της όπερας.
Λίγο πριν το τέλος της ζωής της, η μεγάλη ντίβα είναι κλεισμένη στο διαμέρισμά της στο Παρίσι στο έργο της Ολ. Λασκαράτου με την Εύα Κεχαγιά (26/9). Η Ερατώ -η νοικοκυρά από κάτω- μιλάει για τον έρωτα, την απόρριψη, την προδοσία, τη βαναυσότητα σε βάρος των γυναικών, τους διεφθαρμένους δημόσιους λειτουργούς, την έλλειψη αυτοεκτίμησης. Με υπομονή και στωικότητα ζει στο περιθώριο, μέχρι την ημέρα που στο από πάνω διαμέρισμα μετακομίζει μια πόρνη.
Η Κατερίνα Διδασκάλου, αναπολώντας τη ζωή της Ερατούς, «πλημμυρίζει» τη σκηνή στο έργο του Αν. Τσιπιανίτη, «Η Πόρνη από πάνω» (27/9). Η ζωή μιας γυναίκας, από δεκαπέντε μέχρι ενενήντα πέντε ετών, μια από αυτές τις ασήμαντες-σημαντικές γυναίκες που όλοι συναντήσαμε στο διάβα της ζωής μας ως μάνα, ως κόρη, ως σύζυγο, ως γιαγιά, ως γειτόνισσα, ως φίλη, ως γνωστή σκιαγραφείται στο «Συγνώμη μαμά» του Γ. Βασιλειάδη. Τη μέση Ελληνίδα που πάντα περνάει απαρατήρητη δίπλα μας, παρ' όλη τη δύναμη που κουβαλάει μέσα της, υποδύεται η Καίτη Παπανίκα (28/9).
H Εύα Κεχαγιά στο «Μορέντο»
H Εύα Κεχαγιά στο «Μορέντο»
  • Προμηθεϊκό πνεύμα
H Αννα Βαγενά στην «Αγγέλα Παπάζογλου»
H Αννα Βαγενά στην «Αγγέλα Παπάζογλου»

Η παράσταση «Αλέξανδρος Παναγούλης-Πρόβες θανάτου» του Δ. Αβδελιώδη αποτελεί μια καταγραφή της ηρωικής, πολιτικής και ποιητικής προσωπικότητας του Αλέκου Παναγούλη. Προσπαθεί να αποδώσει το βαθύτερο, τραγικό και προμηθεϊκό πνεύμα του Αλέκου και της οικογένειας των Παναγούληδων, μέσα από τις μεταμορφώσεις μιας ηθοποιού, της Ελένης Ερήμου (29/9). Οι μνήμες και ο λόγος αυτής της σπουδαίας μικρασιάτισσας, της «Αγγέλας Παπάζογλου», γυναίκας του ρεμπέτη Βαγγέλη Παπάζογλου, όπως τις διηγήθηκε στον γιο της Γιώργη Παπάζογλου, έγιναν, μέσα από το στόμα, τον λόγο και την ψυχή της Αννας Βαγενά που την ενσαρκώνει, κτήμα όλου του κόσμου, πολύτιμη παρακαταθήκη για τις νέες γενιές (30/9).

Ο Εν. Φεζολάρι σκηνοθετεί την Αλεξάνδρα Παλαιολόγου στις ιστορίες «Της Χούντας» από το βιβλίο «Επάγγελμα Πόρνη» της Λιλής Ζωγράφου. Δύο ιστορίες αυτοβιογραφικές που δίνουν το στίγμα της εποχής και σκιαγραφούν τη συγγραφέα-ορόσημο της Ελλάδας της Μεταπολίτευσης: μίας γυναίκας αγωνίστριας ενάντια σε κάθε καθεστώς που εξαθλιώνει την ανθρώπινη υπόσταση (1/10). Η Γιασεμί Κηλαηδόνη δίνει υπόσταση σε όλα τα πρόσωπα-πρωταγωνιστές που αναδύονται στη μνήμη ενός 90χρονου μοναχού, όταν ύστερα από 65 χρόνια ηθελημένης σιωπής εξομολογείται, λίγο προτού πεθάνει, τα πεπραγμένα της ζωής του, τη φρικτή τιμωρία και τον ευνουχισμό του από τον προστάτη δεσπότη που τον ανέθρεψε και τον προόριζε για τη διαδοχή του στο «Μαράν Αθά» του Θ. Ψύρρα (2/10). Η Μυριέλ-Μ. Παπαδημητρίου, η ηρωίδα του «Monologue», βρίσκεται μόνη παραμονή Πρωτοχρονιάς σ' ένα διαμέρισμα στο κέντρο του Παρισιού, σε κακή ψυχολογική κατάσταση, είναι εγκαταλελειμμένη απ' όλους και απομονωμένη.

Βλέπει να γερνά και ότι προδίδεται από τους άντρες της ζωής της και τους οικείους της. Τα λάθη πολλά αλλά είναι δικά της ή των άλλων; (3/10). Μια γυναίκα περιμένει κάθε Πέμπτη απόγευμα έναν άντρα. Ξαφνικά την καλούν για «αναγνώριση». Αναγνωρίζει σημάδια ενός ανεκπλήρωτου έρωτα. Αναγνωρίζει την ιστορία της ζωής της στο κείμενο του Ακ. Δήμου, «Η αναγνώριση» με τη Γ. Φέστα (4/10). Μια διάσημη σοπράνο και η εμμονή της με τον χαρακτήρα της Μαργαρίτας στον «Φάουστ» του Γκαίτε. Με αφορμή την επικείμενη εμφάνισή της στον ρόλο της «Μαργαρίτας» στην όπερα «Φάουστ» του Γκουνό, υποβάλλει τα δικά της ερωτήματα, με οδηγό μια συμβολική αινιγματική φιγούρα στη «Φωνή της πεταλούδας» του Γρ. Χαλιακόπουλου. Η επιλογή της μοίρας μας είναι στα χέρια μας; αναρωτιέται η πρωταγωνίστρια, Τζένη Δριβάλα (5/10).
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 15/9/2015

No comments: