Thursday, September 19, 2013

Ανοιξε νέους θεατρικούς δρόμους

Οταν κλείνει ένα θέατρο, κλείνει ένα παράθυρο στον πολιτισμό. Οταν πρόκειται, δε, για ένα ιστορικό θέατρο, έναν χώρο στον οποίο έχουν γραφτεί αξιόλογες σελίδες της πρόσφατης θεατρικής ιστορίας, τα πράγματα είναι ακόμη πιο δυσοίωνα.

Το ιστορικό κτίριο με την εμβληματική επιγραφή «Εμπρός» κατασκευάστηκε το 1933 και στέγασε το τυπογραφείο της ιστορικής εφημερίδας «Εμπρός» έως το 1985. Το 1988 η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου το μί
Το ιστορικό κτίριο με την εμβληματική επιγραφή «Εμπρός» κατασκευάστηκε το 1933 και στέγασε το τυπογραφείο της ιστορικής εφημερίδας «Εμπρός» έως το 1985. Το 1988 η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου το μίσθωσε στον Τάσο Μπαντή
Ο λόγος για το Ελεύθερο Διαχειριζόμενο Θέατρο «Εμπρός», στην πλατεία Ψυρρή, επί της οδού Ρήγα Παλαμήδη 2, το οποίο σφράγισαν το πρωί της Δευτέρας υπάλληλοι του ΤΑΙΠΕΔ συνοδεία αστυνομικών.
Το ιστορικό κτίριο με την εμβληματική επιγραφή «Εμπρός» (κηρυγμένο διατηρητέο μνημείο από το 1989), κατασκευάστηκε το 1933, και στέγασε το τυπογραφείο της ιστορικής εφημερίδας «Εμπρός» έως το 1985. Το 1988 η Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου το μίσθωσε στον ηθοποιό και σκηνοθέτη Τάσο Μπαντή.
  • «Μορφές»
Ο τελευταίος, με μια ομάδα σημαντικών ηθοποιών -τον Δημήτρη Καταλειφό και τη Ράνια Οικονομίδου ως βασικά στελέχη- ιδρύει τον θεατρικό οργανισμό «Μορφές» (ο οποίος στεγάζεται στο θέατρο για μία δεκαετία), ενώ στη συνέχεια ο Τ. Μπαντής συνεχίζει στον ίδιο χώρο (έως τον θάνατό του, το 2007) με την Εταιρεία Θεάτρου «Εμπρός».

Καταλειφός - Κέντρος στην παράσταση «Σωσμένος», την πρώτη που ανέβασε ο Τάσος Μπαντής
Καταλειφός - Κέντρος στην παράσταση «Σωσμένος», την πρώτη που ανέβασε ο Τάσος Μπαντής
Το θέατρο «Εμπρός» άνοιξε τον δρόμο για να γίνει η περιοχή «θεατρική», ενώ υπήρξε ένας «πνεύμονας» σύγχρονου θεάτρου σε μια εποχή που οι θεατρικές αναζητήσεις ήταν εντελώς διαφορετικές. Οταν οι άλλοι αναλώνονταν σε κωμωδίες και μπουλβάρ ο Τάσος Μπαντής ανέβαζε έναν συγκλονιστικό «Σωσμένο». Και στον εξώστη του «Εμπρός» σκηνοθετούσε τον «Αμερικάνικο Βούβαλο» με τους Δ. Καταλειφό, Γ. Κέντρο, Δ. Τάρλοου, παράσταση που έθεσε εν μία νυκτί τη σκηνή στο θεατρικό χάρτη.
Ο υπέροχα ποιητικός «Γυάλινος κόσμος» του Δ. Μαυρίκιου, με τη Ρ. Οικονομίδου, τον Ν. Κουρή και την «εύθραυστη» Αγγ. Παπαθεμελή, παίχτηκε και ξαναπαίχτηκε, πάντοτε με sold out παραστάσεις, ενώ «Ο μικρός Εγιολφ» έφερε άλλα υποκριτική ήθη, τα οποία χαρακτήριζαν το «Εμπρός» και τη δραματική σχολή του (στα χρόνια που λειτούργησε έβγαλε εξαιρετικούς ηθοποιούς της νεότερης γενιάς).
Δημήτρης Τάρλοου - Δημήτρης Καταλειφός στο «Εγώ, ο Φόιερμπαχ»
Δημήτρης Τάρλοου - Δημήτρης Καταλειφός στο «Εγώ, ο Φόιερμπαχ» 
Η ηθογραφία της «Αγγέλας» που χρησιμοποιούσε τον χώρο ως σκηνικό, το «Εγώ, ο Φόιερμπαχ», σε μια αξέχαστη ερμηνεία του Δ. Καταλειφού, αλλά και η τιμημένη (με το Βραβείο Θεάτρου από την Ενωση των Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών) «Υπόθεση της οδού Λουρσίν» είναι μερικές από τις αλησμόνητες στιγμές που μας χάρισε το «Εμπρός». Αλλά δεν είναι μόνο αυτές. Είναι και «Το τάβλι», «Το έργο για το μωρό», «Ενας αριθμός», «Ενα ψέμα του μυαλού», «Σαν Ελληνας», «Ο Δον Ζουάν έρχεται από τον πόλεμο» και πολλές άλλες θεατρικές αναμνήσεις που ζωντανεύουν στις γωνιές του. Μετά τον θάνατο του Τάσου Μπαντή, το 2007, το κτίριο σταμάτησε να χρησιμοποιείται και εγκαταλείφθηκε.
Το υπουργείο Πολιτισμού, επί υπουργίας Παύλου Γερουλάνου, είχε διερευνήσει τη δυνατότητα να παραχωρηθεί ο χώρος σε θεατρικές ομάδες για παραστάσεις, ωστόσο η πρωτοβουλία αυτή δεν ολοκληρώθηκε. Το 2011 μετά από σχεδόν 5 χρόνια που είχε μείνει κλειστός ο χώρος, επανενεργοποιήθηκε από πρωτοβουλία καλλιτεχνών (Κίνηση Μαβίλη) ως πολυδύναμος καλλιτεχνικός χώρος σύγχρονης έκφρασης.

Λεμπεσόπουλος - Μοσχίδης - Καταλειφός στην «Αγριόπαπια»
Λεμπεσόπουλος - Μοσχίδης - Καταλειφός στην «Αγριόπαπια»

  • Θεατρική κίνηση Μαβίλη
Σύμφωνα με την πρόσφατη ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ, «το δημόσιο ακίνητο, το οποίο έχει περιέλθει κατά πλήρη κυριότητα στο ΤΑΙΠΕΔ, είχε καταληφθεί από τη ''Θεατρική κίνηση Μαβίλη'' και χρησιμοποιείτο χωρίς την άδεια της Εταιρείας Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ), που είναι ο διαχειριστής του ακινήτου, και το σημαντικότερο, χωρίς να πληρούνται οι απαραίτητες προδιαγραφές ασφάλειας και πυρόσβεσης, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο όσους πολίτες επισκέπτονταν το ακίνητο».
Στόχος του ΤΑΙΠΕΔ -προστίθεται στην ανακοίνωση- είναι «η αξιοποίηση του ακινήτου μέσα από νόμιμες διαδικασίες που θα διασφαλίζουν το δημόσιο συμφέρον και θα συμβάλλουν στην ανάδειξη της ιστορικής του αξίας καθώς και στην αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής».
Σε ανακοίνωσή του το Θέατρο «Εμπρός» αναφέρει ότι «στην ιστοσελίδα του ΤΑΙΠΕΔ δεν αναφέρεται το Θέατρο σαν χώρος προς εκποίηση» και εκφράζει ερωτηματικά «γιατί το ΤΑΙΠΕΔ διαλέγει αυτήν τη στιγμή να σφραγίσει τον μοναδικό ελεύθερο πολιτιστικό χώρο που υπάρχει σε αυτήν τη ''δύσκολη'' περιοχή του κέντρου;».
  • «ΠΑΡΚ»
    Αλλο ένα ιστορικό θέατρο, το οποίο έζησε δόξες, το καλοκαιρινό «Παρκ» της Λ. Αλεξάνδρας έχει βγει στο... σφυρί. Ο Πάνος Λιβαδάς, γιος του αείμνηστου Βαγγέλη Λιβαδά, που το είχε υπεκμισθώσει από το 1970, αποφάσισε να το αφήσει...
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 18/9/2013

No comments: