Friday, October 2, 2015

Χρονιά αναδρομής αποχαιρετώντας το "Ολύμπια"

Κακουριώτης Σπύρος, Η ΑΥΓΗ, 02.10.2015

Το φουαγέ του ιστορικού θεάτρου Ολύμπια ήταν κατάμεστο, την Τετάρτη το μεσημέρι, όχι μονάχα από δημοσιογράφους που έσπευσαν να καλύψουν την παρουσίαση του νέου καλλιτεχνικού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής αλλά και από εκπροσώπους πολιτιστικών φορέων και ιδρυμάτων, ένδειξη του αυξημένου ενδιαφέροντος που συγκεντρώνει η Λυρική στην πορεία μετάβασής της προς τη νέα της έδρα.

Φέτος, άλλωστε, θα είναι και η τελευταία πλήρης σεζόν στον χώρο όπου στεγάζεται από το 1944, όπως παρατήρησε ξεκινώντας την ομιλία του ο καλλιτεχνικός της διευθυντής Μύρων Μιχαηλίδης, γι' αυτό και το φετινό πρόγραμμα θα έχει χαρακτήρα αναδρομής σε έργα που «έγραψαν ιστορία και αγαπήθηκαν ιδιαιτέρως» αυτά τα 70 χρόνια.
Μοιραία, σε αυτήν τη μεταβατική φάση, το ενδιαφέρον εστιάζεται όχι μονάχα στο καλλιτεχνικό έργο αλλά και στις οικονομικές δυσκολίες που έχουν οδηγήσει την ΕΛΣ σε οριακή λειτουργία.
Το γεγονός ότι εδώ και δέκα μέρες έχει λήξει η θητεία του Δ.Σ. της είναι ίσως το μικρότερο, αν και ο απερχόμενος πρόεδρός του Αθ. Θεοδωρόπουλος, παρεμβαίνοντας, αναφέρθηκε στην ανάγκη αγαστής συνεργασίας του όποιου νέου Δ.Σ. με τον καλλιτεχνικό διευθυντή.
Έχοντας επιτύχει να μηδενίσει το χρέος των 17 εκατομμυρίων του 2011, ο Μύρων Μιχαηλίδης βλέπει να «τιμωρείται» με μείωση της κρατικής επιχορήγησης, που τα τελευταία δύο χρόνια καλύπτει μόνο το μισθολογικό κόστος. Με αποτέλεσμα να δημιουργούνται ξανά ελλείμματα, που φτάνουν το 1,5 εκατ., με καθυστερήσεις στη μισθοδοσία, αλλά και τη μετάθεση για το μέλλον προγραμματισμένης συμπαραγωγής με τη Βασιλική Όπερα του Λονδίνου.
Όπως ανέφερε, έως το 2020 απαιτείται επιχορήγηση 14,5 εκατ. ετησίως, ενώ η μετεγκατάσταση δεν μεταβάλλει αυτό το ποσό, αφού αναμένεται θεαματική αύξηση των εσόδων στη νέα της έδρα. Άλλωστε, και φέτος, από τα εισιτήρια σχεδόν καλύφθηκαν τα έξοδα των παραγωγών.
Η ΕΛΣ, λοιπόν, «έφτασε στη βρύση», την οικονομική εξυγίανση, αλλά δεν μπορεί «να πιει νερό». Γι' αυτό, ίσως, ο Μ. Μιχαηλίδης ήταν περισσότερο αιχμηρός απ' όσο συνήθως: «Ανέλαβα μια εθνική όπερα», είπε, «δεν θα επιτρέψω, όσο αυτό περνάει από το χέρι μου, να συρρικνωθεί σε επαρχιακό θίασο. Δεν θα το επιτρέψει κανείς μας!»

Το φετινό ρεπερτόριο

Διεθνείς συμπαραγωγές (Καπουλέτοι και Μοντέγοι, με το Λα Φενίτσε της Βενετίας και την Αρένα της Βερόνας, Κουρέας της Σεβίλλης, με το Τεάτρο Κομουνάλε της Μπολόνιας), νέες συνεργασίες (όπως ο Σίμος Κακάλας, που καλείται να σκηνοθετήσει τον Βαφτιστικό, ή ο διεθνής χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης, που επιστρέφει στη Λυρική με το καινούργιο του μπαλέτο σε μουσική Μπαχ και Χαίντελ), επαναλήψεις επιτυχημένων παραγωγών (ανάμεσά τους η Φόνισσα, του Γιώργου Κουμεντάκη), αλλά και μια Κάρμεν τοποθετημένη στην Ευρώπη-φρούριο των μεταναστών (μαζί με την Αΐντα, το καλοκαίρι στο Ηρώδειο), αποτελούν τα βασικά χαρακτηριστικά του φετινού ρεπερτορίου, που στοχεύει στο μεγάλο κοινό.

No comments: