Sunday, December 11, 2011

Κρίση στη showbiz. Το δράμα των ηθοποιών

Το δράμα των ηθοποιών

















Τις αντιξοότητες πίσω από τα λαμπερά φώτα αποκαλύπτουν γνωστοί πρωταγωνιστές της τηλεόρασης και του θεάτρου. Η κρίση έχει εκτοξεύσει την ανεργία στον κλάδο, ενώ τα κασέ παίρνουν την κατιούσα. Σε σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες έχει μετατραπεί η ανεύρεση εργασίας στην τηλεόραση και το θέατρο, με τους εκπροσώπους της να περνούν δύσκολες στιγμές, τόσο σε επαγγελματικό όσο και σε βιοποριστικό επίπεδο. «Θύματα» της πρωτόγνωρης οικονομικής κρίσης είναι οι ηθοποιοί που βλέπουν τις δουλειές να μειώνονται δραματικά με τις θέσεις εργασίας στην τηλεόραση να έχουν συρρικνωθεί κατά 80% τα τελευταία χρόνια. Το 2007 οι τηλεοπτικοί σταθμοί έβγαλαν στον αέρα περί τις 43 παραγωγές μυθοπλασίας. Τη φετινή τηλεοπτική σεζόν μόλις έξι σειρές προβάλλονται σε Mega και ΑΝΤ1, εκ των οποίων οι τρεις μόνο είναι καινούργιες. Στο θέατρο είναι ακόμη χειρότερη η κατάσταση με τους μισθούς να εξασφαλίζουν στους «λαμπερούς» πρωταγωνιστές ίσα ίσα την πληρωμή του ενοικίου.
  • Κρύβουν την αλήθεια
Τη στιγμή που στη συνείδηση του κόσμου έχει περάσει η αντίληψη ότι ένας ηθοποιός ζει πλουσιοπάροχα, οι περισσότεροι κάνουν δυο και τρεις δουλειές για να μπορέσουν να εξασφαλίσουν τα απολύτως αναγκαία. Φωτογραφίζονται για λαμπερά εξώφυλλα με... δανεικά ρούχα κρύβοντας επιμελώς τη σκληρή πραγματικότητα που βιώνουν.
«Το επάγγελμά μας είναι από τη φύση του ανασφαλές, δύο φορές τον χρόνο είμαστε άνεργοι» λέει η Κατερίνα Λέχου
«Το επάγγελμά μας είναι από τη φύση του ανασφαλές, δύο φορές τον χρόνο είμαστε άνεργοι» λέει η Κατερίνα Λέχου
Οι «πρωταγωνιστές» της κρίσης δεν διστάζουν να παραδεχθούν στο «Εθνος της Κυριακής» τη δεινή κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει ο κλάδος των ηθοποιών, αλλά και να μοιραστούν τις προσωπικές πτυχές ενός συλλογικού «δράματος».
«Ολοι οι ηθοποιοί, από τους πιο δημοφιλείς μέχρι τους λιγότερο γνωστούς, βρίσκονται σε τραγική κατάσταση» δηλώνει με αφοπλιστική ειλικρίνεια η Κάτια Δανδουλάκη. «Η τηλεόραση ήταν μια διέξοδος οικονομική για τον ηθοποιό, αλλά πλέον οι σειρές που γίνονται είναι μία ή δύο. Η πτώση στο θέατρο είναι της τάξεως του 60%, άρα στην τσέπη του ηθοποιού κατά 70-80%. Δεν έχω βρεθεί σε χειρότερη κατάσταση ποτέ!», αποκαλύπτει η έμπειρη πρωταγωνίστρια και θιασάρχης.
Οσον αφορά τον Παύλο Χαϊκάλη, ξαναπιάνει το μικρόφωνο μαζί με τα Παιδιά από την Πάτρα
Οσον αφορά τον Παύλο Χαϊκάλη, ξαναπιάνει το μικρόφωνο μαζί με τα Παιδιά από την Πάτρα

Με τα πιο μελανά χρώματα περιγράφει την επικρατούσα κατάσταση στον κλάδο. «Συνέχεια ακούω για συναδέλφους που αντιμετωπίζουν προβλήματα. Τα πράγματα είναι τραγικά στον χώρο μας.
Και ο κόσμος θεωρεί ότι ζούμε μια πλουσιοπάροχη ζωή, την ώρα που κάνουμε τρεις δουλειές και δεν λαμβάνουμε από πουθενά χρήματα», υποστηρίζει η ηθοποιός, η οποία στη μακρόχρονη διαδρομή της έχει ζήσει μεγάλες επιτυχίες.
Π. Βλαντή
Π. Βλαντή
Ωστόσο, από το μετερίζι του θεατρικού επιχειρηματία δεν διστάζει να παραδεχτεί: «Δεν έχω κανένα περιουσιακό στοιχείο, δεν είχα ποτέ δικό μου σπίτι γιατί όλα μου τα χρήματα που έβγαζα από την τηλεόραση τα έχανα στο θέατρο! Ο κόσμος πώς να καταλάβει όταν βλέπει ότι το θέατρο ''Δανδουλάκη'' είναι πρώτο, γεμάτο και με βλέπει στα φώτα της δημοσιότητας ότι ουδείς θεατρικός επιχειρηματίας έχει βγάλει λεφτά».
Οσο για την αντίληψη που έχει περάσει στη συνείδηση του κόσμου ότι ο λαμπερός κόσμος της σόουμπιζ συνεπάγεται «μεγάλη ζωή», η Κάτια Δανδουλάκη έχει μια διαφορετική άποψη.
Εχουν χαθεί πολλά λεφτά
Μ. Βιδάλη
Μ. Βιδάλη
«Νομίζω ότι ο κόσμος έχει ανάγκη να πιστεύει ότι ζούμε πλουσιοπάροχα. Εγώ έχω πάψει να λέω αν βγαίνει ή δεν βγαίνει μια θεατρική επιχείρηση. Γιατί δεν σε πιστεύουν. Βλέπουν το θέατρο γεμάτο και λένε ότι θησαυρίζει ο επιχειρηματίας. Εχω πάψει εδώ και δέκα χρόνια να αναφέρομαι σε αυτό. Ζούμε εικονικές πραγματικότητες», λέει και προσθέτει απολογητικά: «Πώς να απαιτήσω εγώ από τον κόσμο να καταλάβει ότι ένας άνθρωπος που είναι λουσμένος στα φώτα της δημοσιότητας και μες στις επιτυχίες μπορεί να μην έχει να πληρώσει το νοίκι του; Γιατί δεν έχω να πληρώσω το νοίκι αλλά γιατί να βάλω στο μυαλό του άλλου τη δουλειά μιας ζωής;
Οταν έχουν χαθεί 600.000 ευρώ τη μία θεατρική χρονιά, 400.000 την άλλη, 300.000 και πώς θα βγουν αυτά τα λεφτά; Θα μου πουν «κυρία μου αυτό ήθελες, αυτό διάλεξες, τι μας παριστάνεις τώρα;''».
Π. Χαϊκάλης, Ρ. Λουιζίδου, Κ. Λέχου
Θ. Βισκαδουράκης
Θ. Βισκαδουράκης
Λίγοι ζουν αξιοπρεπώς, οι υπόλοιποι βρίσκονται σε κατάσταση απόγνωσης
Ηθοποιός σημαίνει «φως». Σημαίνει όμως και... νερό, τηλέφωνο και υποχρεώσεις στις οποίες ολοένα και περισσότεροι δυσκολεύονται να αντεπεξέλθουν.
Την τραγική κατάσταση περιγράφει και ο Παύλος Χαϊκάλης, ο οποίος φέτος θα πρωταγωνιστούσε στον 4ο κύκλο της σειράς «50-50» που λόγω κρίσης, προς το παρόν, αναβλήθηκε. «Η τηλεόραση περνάει τη χειρότερη φάση των τελευταίων χρόνων. Η κρίση έχει επηρεάσει τη δουλειά μας, τους μισθούς μας, τον τρόπο πληρωμής μας. Δεν πληρωνόμαστε τις επαναλήψεις -σε άλλη χώρα θα είχαμε λύσει το πρόβλημά μας με τις επαναλήψεις μόνο- και πλέον δύο δουλειές μπορεί να κάνει ένας ηθοποιός, όχι παραπάνω», λέει ο δημοφιλής ηθοποιός που φέτος ξαναπιάνει το μικρόφωνο μαζί με Τα Παιδιά Απ' Την Πάτρα.
Γ. Στάνκογλου
Γ. Στάνκογλου
Οσο για τα υψηλά κασέ υποστηρίζει: «Δεν παίρνουμε τα χρήματα που νομίζει ο κόσμος. Εμείς δεν έχουμε 300 ένσημα τον χρόνο. Δεν δουλεύουμε όλη τη χρονιά. Να μην έχει ο κόσμος την απατηλή αίσθηση ότι οι ηθοποιοί και οι τραγουδιστές δεν περνάνε κρίση. Ενα μικρό ποσοστό είναι σε μια καλή φάση αξιοπρέπειας και οι υπόλοιποι σε κατάσταση απόγνωσης», καταλήγει.
Αγωνία για την πληρωμή
Η Ρένια Λουιζίδου πιστεύει πως ο ηθοποιός πάντα επιβίωνε δύσκολα οικονομικά, αφού ο κλάδος είχε τεράστια ποσοστά ανεργίας και πριν την κρίση. Μας εξηγεί ότι τα προηγούμενα χρόνια, για τον ηθοποιό που συμμετείχε σε σίριαλ το οποίο έβγαινε στον αέρα τον Οκτώβριο, οι πληρωμές ξεκινούσαν τον Απρίλιο.
Κ. Τσαβαλου
Κ. Τσαβαλου
Η κρίση ήρθε και αποτελείωσε την κατάσταση, ενώ για τις αμοιβές που ακούγονται δηλώνει: «Είναι εξαιρετικά χαμηλές και τα ποσά που ακούγονται και δημοσιεύονται και δημιουργούν κουτσομπολιό, αφορούσαν έναν πολύ μικρό αριθμό ηθοποιών. Τώρα, με δεδομένο ότι σκάνε ''κανόνια'' σε διαφημιστικές και εταιρείες παραγωγής, είμαστε με τον φόβο ότι δεν θα πληρωθούμε καθόλου». Σπεύδει όμως να ξεκαθαρίσει ότι οι ηθοποιοί δεν αποτελούν εξαίρεση.
Ανασφάλεια
Ευ. Μουμούρη
Ευ. Μουμούρη
Στο ίδιο μήκος κύματος και η Κατερίνα Λέχου, παρότι την περσινή σεζόν γνώρισε τεράστια επιτυχία με «Το Νησί»: «Το επάγγελμά μας, είναι από τη φύση του ανασφαλές. Είμαστε δύο φορές τον χρόνο άνεργοι. Οπότε η κρίση δεν μου δημιουργεί παραπάνω ανασφάλεια, με την έννοια ότι είμαι εκπαιδευμένη κάθε μέρα να διεκδικώ το ψωμί μου. Δεν θεωρώ δεδομένο ότι κάποιος θα μου δίνει ψωμί». Η ηθοποιός δεν διστάζει να πει τα πράγματα με το όνομά τους, υποστηρίζοντας ότι λόγω της τηλεόρασης είχε δημιουργηθεί ένας υδροκεφαλισμός στο σύστημα των ηθοποιών, «επειδή η τηλεόραση μπορούσε να απορροφά όλα αυτά τα νέα παιδιά που έβγαιναν σωρηδόν από τις σχολές. Τώρα, όλα αυτά τα νέα παιδιά με τόσα όνειρα έχουν μείνει ξεκρέμαστα», διαπιστώνει με πικρία.
Σταματίνα Τσιμτσιλή
«Ζω με τα χρήματα του συζύγου μου»
Ι. Τριανταφυλλίδη
Ι. Τριανταφυλλίδη
Οπως ήταν φυσικό, η κρίση στη σόουμπιζ έχει επηρεάσει και συναφή επαγγέλματα εκτός από τους ηθοποιούς. Θύμα της περιπέτειας του Alter η Σταματίνα Τσιμτσιλή, παρουσιάστρια εκπομπής κοινωνικής κριτικής, βρίσκεται εδώ και μήνες χωρίς αντικείμενο, κατάσταση που έχει επιβαρύνει την καθημερινότητα και την ψυχολογία της. «Αγχώνομαι πολύ αν θα συνεχιστεί αυτή η δύσκολη κατάσταση που βιώνω με τη δουλειά και γενικότερα στη χώρα. Τους τελευταίους μήνες, λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε στο Alter, έχω αναπροσαρμόσει τις ανάγκες μου και τα έξοδά μου και αυτό γιατί ουσιαστικά με ενισχύει οικονομικά ο σύζυγός μου. Αυτό που με τρομάζει πιο πολύ είναι ότι όλους μάς έχει επηρεάσει ψυχολογικά η κρίση και υπάρχει ένας φόβος. Τα μηνύματα που λαμβάνω απ' όλα τα μέσα μαζικής ενημέρωσης είναι είτε για περικοπές είτε για απολύσεις. Οποτε συναντιέμαι με φίλους, η συζήτηση θα κινηθεί γύρω από την οικονομική κρίση και το τι θα γίνει».
Κ. Τσάβαλου
Είμαι ακόμα στο ενοίκιο
Σταματίνα Τσιμτσιλή
Σταματίνα Τσιμτσιλή
Η κρίση με έχει επηρεάσει, αλλά έτσι κι αλλιώς δεν είχα ποτέ ανοίγματα. Θέλω να πω, ζω δύσκολα, παρόλο που είμαι τόσα χρόνια στον χώρο, είμαι σε ενοίκιο? Αυτό που φαίνεται δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Γιατί ο κόσμος μπορεί να νομίζει ότι ζεις μες στη χλιδή αλλά δεν είναι έτσι. Κάθε χρόνο ψάχνεις τουλάχιστον δύο φορές για δουλειά. Εχω περάσει στιγμές που ήμουν πολύ στριμωγμένη οικονομικά, που ήθελα να βάλω τα γέλια από το πόσο δύσκολα ήταν.
Ευ. Μουμούρη
Δουλειά σαν... σταυρόλεξο
Η Ρένια Λουιζίδου πιστεύει πως «ο ηθοποιός πάντα επιβίωνε δύσκολα οικονομικά καθώς ο κλάδος είχε τεράστια ανεργία και πριν από την κρίση».
Η Ρένια Λουιζίδου πιστεύει πως «ο ηθοποιός πάντα επιβίωνε δύσκολα οικονομικά καθώς ο κλάδος είχε τεράστια ανεργία και πριν από την κρίση».
Δούλευα σε δύο δουλειές και δεν είχα καθόλου χρήματα να περάσω, γιατί θα πληρωνόμουν μετά από μήνες και έκρυβα από τους γονείς μου ότι δεν είχα χρήματα. Είχε έρθει η μητέρα μου στο σπίτι και είχε βρει στο ψυγείο μόνο ντομάτες και κάλεσαν οικογενειακό συμβούλιο και μου είπαν γιατί ζω σαν «ορφανό». Ακόμα μου το λέει η μαμά μου. Βεβαίως αυτό ήταν στην αρχή και πρέπει να σας πω ότι είναι ένα σταυρόλεξο, ένα sudoku, που πρέπει να λύνουμε οι ηθοποιοί ώστε να ζούμε από αυτή τη δουλειά.
Ι. Τριανταφυλλίδη
Η ανεργία μπροστά μας
Το επάγγελμά μας ήταν πάντα ανασφαλές και πάντα ερχόμασταν αντιμέτωποι με την ανεργία. Εχει αυξηθεί τώρα, όπως και σε όλους τους κλάδους. Εγώ προσωπικά έχω δουλειά, ευτυχώς, αλλά υπήρξαν πολλές μειώσεις και από τον κόσμο θεωρείται πολυτέλεια η ψυχαγωγία. Δόξα τω Θεώ μπορώ και ζω από τη δουλειά μου, αλλά δεν ξέρεις για το μέλλον και πόσο ακόμα θα έχεις χρήματα.
Π. Βλαντή
Τέλειωσαν τα υψηλά κασέ
Υπάρχει μεγάλο πρόβλημα και η κρίση έχει επηρεάσει τη ζωή μου, όπως πολλών. Δουλειές που συζητούσα να γίνουν δεν έγιναν ποτέ. Ενας ηθοποιός μπορεί να κάνει τρεις δουλειές και να πάρει αυτά τα λεφτά μετά από 10 μήνες ή για να βγει ένας βασικός μισθός. Βέβαια, κάποιες στιγμές, και βάζω και τον εαυτό μου μέσα, έχουμε πάρει από την τηλεόραση πολλά λεφτά, αλλά δεν κάνω πλούσια ζωή. Τα έτοιμα λεφτά, όμως, τελειώνουν γρήγορα και υπάρχουν εποχές που δεν βγάζεις καθόλου χρήματα. Εχουν τελειώσει οι εποχές με τα υψηλά κασέ.
Μ. Βιδάλη
Περιόρισα τα ταξίδια
Σε προσωπικό επίπεδο, η γενική καμπή ήρθε τώρα που έχω μια πορεία 33 χρόνων στον χώρο, άρα και βιοποριστικές βάσεις. Αλλωστε από πολύ νέα ήμουν καταναλωτικά ολιγαρκής. Η μόνη πολυτέλεια που περιόρισα είναι τα ταξίδια.
Θ. Βισκαδουράκης
Εχω μάθει να ζω με λίγα
Εγώ ξεκίνησα από το μηδέν και η κρίση με έχει επηρεάσει περισσότερο ψυχολογικά. Επειδή μεγάλωσα σε ορφανοτροφείο και έχω μάθει να μοιράζομαι τα πάντα. Ποτέ δεν ενοχοποίησα τα λίγα. Είμαι ολιγαρκής ως χαρακτήρας. Ως ηθοποιός έχω μάθει να ζω με τα λίγα. Δεν ανήκω στην κατηγορία των Ελλήνων που σπατάλησαν λεφτά. Είμαι ορθολογιστής και είχα πάντα στο μυαλό μου το ρήμα ζω! Να ζήσω. Επειδή δεν γνώρισα γονείς, έχω μάθει στη ζωή μου από μικρό παιδί να δουλεύω πάρα πολύ.
Γιάννης Στάνκογλου
Εχουμε περισσότερους ηθοποιούς από όσους αντέχει η χώρα και η οικονομική κρίση έχει αφήσει πολλούς έξω. Πριν από μερικά χρόνια γίνονταν 40 σίριαλ και τώρα γίνονται δύο. Και όποιος ασχοληθεί με τη θεατρική παραγωγή, ξέρει ότι είναι χαμένος από χέρι. Εμένα μου χρωστάνε χρήματα, ακόμα και το Κέντρο Κινηματογράφου μού χρωστάει χρήματα, που είναι ένας κρατικός οργανισμός, που θα έπρεπε να με έχει πληρώσει εδώ και τρία χρόνια, και την ίδια στιγμή το κράτος μού ζητά να πληρώσω χαράτσια.
ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΜΠΙΝΤΕΛΑΣ, ΕΘΝΟΣ, 11/12/2011

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

  • Το δράμα των ηθοποιών
  • «Το επάγγελμά μας είναι από τη φύση του ανασφαλές, δύο φορές τον χρόνο είμαστε άνεργοι» λέει η Κατερίνα Λέχου
  • Οσον αφορά τον Παύλο Χαϊκάλη, ξαναπιάνει το μικρόφωνο μαζί με τα Παιδιά από την Πάτρα
  • Π. Βλαντή
  • Μ. Βιδάλη
  • Θ. Βισκαδουράκης
  • Γ. Στάνκογλου
  • Κ. Τσαβαλου
  • Ευ. Μουμούρη
  • Ι. Τριανταφυλλίδη
  • Σταματίνα Τσιμτσιλή
  • Η Ρένια Λουιζίδου πιστεύει πως «ο ηθοποιός πάντα επιβίωνε δύσκολα οικονομικά καθώς ο κλάδος είχε τεράστια ανεργία και πριν από την κρίση».

No comments: