«Δεν είναι κρίμα ένας άνθρωπος που έχει χαρίσει την ευαισθησία
του στην κοινωνία να δοκιμάζεται τόσο σκληρά; Απορος, ποιος; Ο Νίκος
Καρούζος! Εδώ αρχίζει η πρόκληση, εδώ πρέπει να καταλάβουμε ότι είμαστε
κοινωνία η οποία ενδιαφέρεται για την ύπαρξη όντων πίσω από τα φαινόμενα
ή είμαστε μια απλοϊκή κοινωνία, επίπεδη, της οποίας δεν αξίζουν
λιβάδια, αλλά κόντρα πλακέ. Ποιος θα σώσει τη γλώσσα; Ποιος τη συνέχεια
της παράδοσης και της σκέψης; Ποιος την ταυτότητα του έθνους; Δεν έχω
κανέναν ενδοιασμό να πω: ακόμα και ο έσχατος των πνευματικών ανθρώπων
αυτής της χώρας. Τι μπορεί να γίνει; Βεβαίως θα ήταν αστείο να προτείνω
πως μέσα στον προϋπολογισμό του υπουργείου Εθνικής Αμυνας πρέπει να
ενταχθεί κι ένα ποσοστό για τον πολιτισμό. Ωστόσο σοβαρεύομαι, διότι τα
μέτωπα άμυνας μπροστά σ' αυτό το σκοτάδι το σημερινό είναι πολλαπλά και
χρειάζονται πολλαπλή παρέμβαση».
Οι τοκογλύφοι
-
Και περνάμε στην προσφιλή του ενασχόληση:
«Αλλά ευτυχώς υπάρχει η ποίηση. Το ποιητικό φαινόμενο σαν ένα
φαινόμενο ουσιαστικής συντήρησης και γλώσσας, σαν συνεκτικό στοιχείο των
ιστορικών και των νεότερων κοινωνικών μονάδων, πέρασε την εντονότερη
φάση του τον 19ο αιώνα, για ν' αποδείξει την ύπαρξη του έθνους. Μετά τον
20ό αιώνα δεν πέρασε κρίση η ποίηση, πέρασε η γλώσσα. Μια γλώσσα που
είχε φτιαχτεί στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο -ψεύτικη, ανακόλουθη, ρητορική.
Ωστόσο η ποίηση παράγεται και θα παράγεται. Το ζητούμενο είναι αν
λειτουργεί κι αν θα συνεχίσει να λειτουργεί. Είναι αμφίβολο. Τι μέλλει
γενέσθαι; Αλλοι θα την αντιμετωπίζουν σαν μουσειακό είδος κι άλλοι σαν
το άλας της γης. Κι ας πούμε ότι εδώ κρίνεται μια ελπίδα για την
πνευματική μας ζωή».
-
Υπάρχει φυσικά και το τραγούδι:
«Είναι βέβαια αστείο να πούμε πόσο πανάρχαιος φίλος και
σύντροφος είναι. Ομως υπέστη κι αυτό τις μεταστάσεις, τις καταστροφές,
"το φάγωμα των μαλαμάτων από το πρόσωπό της", όπως λέει κι ο ποιητής,
από την εμπορευματοποίηση και τη συνακόλουθη υπερπαραγωγή, με τις
εταιρείες, στις οποίες εν μέρει οφείλεται η αποβλάκωση της χώρας».
-
Και η έγνοια του -προφητική- για το αύριο του τόπου:
«Η αναζήτηση κεφαλαίων στην παγκόσμια χρηματαγορά είναι ένα
αγγούρι, που βρήκε το χωράφι ν' αναφυεί. Συνεπώς δίνουμε τη μάχη με τους
τοκογλύφους, με απρόβλεπτες συνέπειες. Από εδώ κι εμπρός η πολιτική μας
ζωή, εάν δεν καταλάβουμε, θα είναι περιστασιακή και άκρως επικίνδυνη.
Δηλαδή ξέφραγο αμπέλι. Αυτή είναι η αγωνία μου».
Λίγες ημέρες μετά την κουβέντα μας, μιλούσαμε από το τηλέφωνο
για τον Ρίτσο και τον Μινωτή που πέθαναν την ίδια ημέρα, αλλά και για
τον Τάσο Βουρνά που τον βρήκε ο θάνατος στον ύπνο.
Ωραίος θάνατος, λέω.
«Τι ωραίος; Είναι δυνατό να πεθάνεις και να μην ξέρεις ότι πέθανες;».
Εγινε όμως και έφυγε κι ο ίδιος στον ύπνο του. *
No comments:
Post a Comment