- Πολενάκης Λέανδρος
- Η ΑΥΓΗ: 03/07/2011
Ξεκινώ τις κριτικές των φετινών φεστιβαλικών παραστάσεων με το
ανορθόδοξο και σκανδαλιστικό, για πολλούς, θέαμα: "Περί της εννοίας του
προσώπου του υιού του Θεού", του γνωστού μας από τις προηγούμενες
χρονιές Ρομέο Καστελούτσι. Χρειάζεται, για να καταλάβει ο αναγνώστης
περί τίνος πρόκειται, να γίνω λίγο περιγραφικός.
Το μισό σχεδόν της σκηνής καταλαμβάνεται από έναν μεγάλο πίνακα του σπουδαίου ζωγράφου της πρώιμης Αναγέννησης Αντονέλλο ντα Μεσίνα με τίτλο: "Ο σωτήρας του κόσμου". Δείχνει το πρόσωπο του Χριστού, στον ρόλο του "υιού του Θεού": σοβαρό, αυστηρό, λυπημένο, λίγο απόμακρο, αλλά βυθισμένο στο μέλλον. Ένα πρόσωπο που ξέρει τον πόνο του ανθρώπου και έχει ζήσει τη μοναξιά, την προδοσία, τη θλίψη. Στο άλλο μισό της σκηνής εκτυλίσσεται η δράση: Ένας ηλικιωμένος, ανήμπορος, αλλά με πλήρη συνείδηση άνδρας, της ανώτερης τάξης, που πάσχει από ανίατη ακράτεια, βλέπει τηλεόραση, ενώ "λερώνεται" συνέχεια. Συντετριμμένος ζητεί διαρκώς συγχώρεση από τον μεσήλικα γιο του, ο οποίος από καθήκον τον φροντίζει, τον καθαρίζει ιδιοχείρως και του αλλάζει επί σκηνής τις "πάνες". Ο ρεαλισμός (νατουραλισμός) της σκηνοθετικής γραφής είναι, σκοπίμως, ώστε να προκαλέσει ενστικτώδη αντίδραση, τόσο έντονος, που δεν λείπουν από τη σκηνή παρά μόνο τα οσφρητικά ερεθίσματα για να συμμετέχει σε αυτήν ολοκληρωτικά ο θεατής. Για ποιο όμως ακριβώς πράγμα ζητεί συγχώρεση ο πατέρας από τον γιο; Η παράσταση δεν μας το λέει, αλλά μας αφήνει να εννοήσουμε σε πρώτη ανάγνωση ότι "αμάρτημα" είναι ο ίδιος ο ατέρμων κύκλος των γεννήσεων, που ανακυκλώνει ταπεινώνοντας τη φθορά του σώματος και εισάγει τον θάνατο.
Το μισό σχεδόν της σκηνής καταλαμβάνεται από έναν μεγάλο πίνακα του σπουδαίου ζωγράφου της πρώιμης Αναγέννησης Αντονέλλο ντα Μεσίνα με τίτλο: "Ο σωτήρας του κόσμου". Δείχνει το πρόσωπο του Χριστού, στον ρόλο του "υιού του Θεού": σοβαρό, αυστηρό, λυπημένο, λίγο απόμακρο, αλλά βυθισμένο στο μέλλον. Ένα πρόσωπο που ξέρει τον πόνο του ανθρώπου και έχει ζήσει τη μοναξιά, την προδοσία, τη θλίψη. Στο άλλο μισό της σκηνής εκτυλίσσεται η δράση: Ένας ηλικιωμένος, ανήμπορος, αλλά με πλήρη συνείδηση άνδρας, της ανώτερης τάξης, που πάσχει από ανίατη ακράτεια, βλέπει τηλεόραση, ενώ "λερώνεται" συνέχεια. Συντετριμμένος ζητεί διαρκώς συγχώρεση από τον μεσήλικα γιο του, ο οποίος από καθήκον τον φροντίζει, τον καθαρίζει ιδιοχείρως και του αλλάζει επί σκηνής τις "πάνες". Ο ρεαλισμός (νατουραλισμός) της σκηνοθετικής γραφής είναι, σκοπίμως, ώστε να προκαλέσει ενστικτώδη αντίδραση, τόσο έντονος, που δεν λείπουν από τη σκηνή παρά μόνο τα οσφρητικά ερεθίσματα για να συμμετέχει σε αυτήν ολοκληρωτικά ο θεατής. Για ποιο όμως ακριβώς πράγμα ζητεί συγχώρεση ο πατέρας από τον γιο; Η παράσταση δεν μας το λέει, αλλά μας αφήνει να εννοήσουμε σε πρώτη ανάγνωση ότι "αμάρτημα" είναι ο ίδιος ο ατέρμων κύκλος των γεννήσεων, που ανακυκλώνει ταπεινώνοντας τη φθορά του σώματος και εισάγει τον θάνατο.