ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ: ΣΥΓΓΡΑΦΕΙΣ, ΕΡΓΑ, ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ, ΗΘΟΠΟΙΟΙ, ΣΚΗΝΟΘΕΤΕΣ, ΣΚΗΝΟΓΡΑΦΟΙ, ΦΩΤΙΣΤΕΣ, ΜΟΥΣΙΚΟΙ, ΧΟΡΟΓΡΑΦΟΙ, ΚΡΙΤΙΚΟΙ, ΜΕΤΑΦΡΑΣΤΕΣ, ΒΙΒΛΙΑ, ΠΕΡΙΟΔΙΚΑ, ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗΣ...
Saturday, May 10, 2008
Off - Off Athens...
Ο «ΓΥΑΛΙΝΟΣ ΚΩΔΩΝΑΣ» ΑΝΕΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ ΣΤΟ «ΜΕΤΑΞΟΥΡΓΕΙΟ»
Ο ΘΕΟΦΡΑΣΤΟΣ ΣΑΚΕΛΛΑΡΙΔΗΣ ΕΓΡΑΨΕ ΤΟΥΣ ΑΠΑΧΗΔΕΣ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ!!!
- Οι Απάχηδες των Αθηνών Θεόφραστος Σακελλαρίδης. Νέα παραγωγή. 29 Νοεμβρίου 2008 έως 12 Απριλίου 2009 Θέατρο ΑΚΡΟΠΟΛ Σκηνοθεσία Ισίδωρος Σιδέρης, σκηνικά / κοστούμια Γιάννης Κατρανίτσας, χορογραφία Κυριάκος Κοσμίδης, φωτισμοί Κώστας Μπλουγουράς.
Είναι μέσα στο καινούργιο πρόγραμμα της Εθνικής Λυρικής Σκηνής! Ξαναδιαβάστε το καλά και δεν θα σας γελάσουν τα μάτια σας. Η οπερέτα Οι Απάχηδες των Αθηνών άλλαξε συγγραφέα. Βαρέθηκε τόσα χρόνια να είναι του Νίκου Χατζηαποστόλου και είπε να γίνει του... Θεόφραστου Σακελλαρίδη! Είναι δυνατόν να βγαίνει τέτοια αγραμματοσύνη από τα επίσημα κιτάπια της Εθνικής Λυρικής Σκηνής; Κι όμως είναι... Αλλά, ποιος να ελέγξει τον υπεύθυνο του Γραφείου Προγράμματος ή του Γραφείου Τύπου της ΕΛΣ; Κι αυτός ακόμη ο καλλιτεχνικός διευθυντής είναι Ιταλός! Γνωρίζει τον Σακελλαρίδη ή τον Χατζηαποστόλου ή τους Απάχηδες; Εγώ, αυτή τη στιγμή θα απέλυα και τον (την) δημοσιογράφο του Γραφείου Τύπου αλλά και τον διευθυντή. Κυρίες και κύριοι της Λυρικής ό,τι βγαίνει από αυτό το ίδρυμα που το δόξασαν κάποιοι άλλοι που είχαν γνώσεις και αγάπη για την τέχνη, θα έπρεπε να είναι... "διαμάντι" και να μην επιδέχεται αμφισβήτηση. Αλλά δεν είναι το μοναδικό "λάθος" - γιατί άραγε να το πούμε αβλεψία; Υπάρχουν κι άλλα. Ποιος έχει τώρα όρεξη να κάθεται να χάνει τον καιρό του για να διορθώσει τα κακώς κείμενα! Ξύλο χρειάζεται και βούρδουλας. Όξω... απ' την παράγκα!
Και η πλάκα είναι πως αυτές οι μπούρδες αναπαράγονται και από το in.gr! Λέω: καλά, δεν βρέθηκε κάποιος μορφωμένος αρχισυντάκτης να διορθώσει; Βλέπετε όμως ότι η σημερινή δημοσιογραφία έχει πλημμυρίσει από αγράμματους που υποδύονται τους δημοσιογράφους. Κι όταν λένε "καλλιτεχνικό ρεπορτάζ" εννοούν τις σαχλαμάρες που βλέπει ο κοσμάκης στις κουτσομπολίστικες τηλεοπτικές εκπομπές και τα παιδιά (ή αναλόγως κάποιοι "μεγάλοι") είναι "καλλιτεχνικοί συντάκτες"! Κρίμα. Το καλλιτεχνικό ρεπορτάζ είχε κάποτε διαβασμένους δημοσιογράφους...
Friday, May 9, 2008
Η ΠΡΟΚΛΗΣΗ ΤΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ
ΝΕΟ Δ.Σ. ΣΤΟ ΣΕΗ...
Το νεοεκλεγμένο του ΔΣ του Σωματείου Ελλήνων Ηθοποιών συγκροτήθηκε σε σώμα ως εξής: πρόεδρος Λεωνίδας Βαρδαρός. Α' αντιπρόεδρος - υπεύθυνη Θεάτρου Ελένη Γερασιμίδου. Β' αντιπρόεδρος - υπεύθυνος τομέα Οπτικοακουστικών Μέσων, σύμβουλος κρατικών θεάτρων Νίκος Παναγιωτίδης. Γενικός γραμματέας Γιώργος Σώχος. Αναπληρωτής γ.γ., υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων, σύμβουλος επιχορηγούμενων θιάσων ελεύθερου θεάτρου Κωνσταντίνος Καραδήμας. Ταμίας - σύμβουλος ΔΗΠΕΘΕ Νίκος Καραγεώργης. Αναπληρωτής ταμίας, γραμματέας θεάτρου, αντεπιστέλλον μέλος ΟΕΘ Κάτια Ζαρκάδα. Εφορος - γραμματέας Οπτικοακουστικού Ανθή Τσαγκαλίδου. Σύμβουλος Ασφάλισης - Περίθαλψης, αντεπιστέλλον μέλος ΤΑΣΕΗ, σύμβουλος Ραδιοτηλεόρασης Λίλα Καφαντάρη. Σύμβουλος Κινηματογράφου Ρήγας Αξελός. Μέλη: Δημήτρης Παλαιοχωρίτης, Γεράσιμος Γεννατάς, Μάνια Παπαδημητρίου, Περικλής Λιανός, Κλεοπάτρα Ροντήρη, Αντιγόνη Κανάκη, Γιάννης Ματαράγκας.
Δεν ξέρω ποιοι από τους ηθοποιούς κινούνται στο χώρο του ΠΑΣΟΚ, του ΣΥΝ, ή της Νέας Δημοκρατίας, αλλά από αυτά που γνωρίζω οι περισσότεροι ανήκουν στο ΚΚΕ. Δηλαδή, τι σόι εκλογές γίνονται αφού πηγαίνουν να ψηφίσουν μονάχα οι Κουκουέδες; Στο τέλος θα απαξιωθεί και το ΣΕΗ και να δούμε τι λόγο ύπαρξης θα έχει!
Thursday, May 8, 2008
«Ηρακλείδες» στο «Βαφείο»
Μέσα από την ιστορία των παιδιών του Ηρακλή, που μετά το θάνατό του τα καταδιώκει ο βασιλιάς του Αργους, Ευρυσθέας, και βρίσκουν καταφύγιο στην Αθήνα, η παράσταση θίγει προβλήματα της εποχής μας, όπως η λαθρομετανάστευση και η μεταχείριση των αιχμαλώτων πολέμου, και αντιπαραβάλλει τη σημερινή αντιμετώπισή τους με εκείνη της Αθήνας του 4ου π.Χ. αιώνα. Παράλληλα, προβάλλονται οι θέσεις του ποιητή για το ευμετάβλητο και αντιστρέψιμο των ανθρωπίνων πραγμάτων.
Πέντε ηθοποιοί και ένας ακορντεονίστας εναλλάσσονται στους ποικίλους ρόλους, αντρικούς και γυναικείους, καθώς και στο χορό. Η σκηνοθεσία δίνει το προβάδισμα στο κείμενο, στο λόγο, για την ανάδειξη των στοιχείων που δρουν για να επιτευχθεί το δράμα και τις μεταξύ τους σχέσεις, αποφεύγοντας την «αρχαιολογική» αναβίωση και τον άκριτο εκσυγχρονισμό.
Μετάφραση: Ελένη Μερκενίδου. Σκηνοθεσία: Δαμιανός Κωνσταντινίδης. Σκηνικά - κοστούμια: Απόστολος Αποστολίδης. Μουσική: Κωστής Βοζίκης. Παίζουν: Στέλιος Ανδρονίκου, Κώστας Ανταλόπουλος, Γιάννης Δρακόπουλος, Αντώνης Κρόμπας, Δημήτρης Μακαλιάς. Ακορντεόν: Κώστας Κοράκης.
Wednesday, May 7, 2008
Η ΟΠΕΡΑ ΒΓΑΙΝΕΙ ΑΠ’ ΤΟ... ΨΥΓΕΙΟ
Οταν διάβασα ότι ο «Τροβατόρε», από τις πλέον δημοφιλείς όπερες του Τζουζέπε Βέρντι, θα ανεβεί στο Bios, θεώρησα ότι θα είναι διασκευή ή παρωδία του κλασικού έργου. Επεσα έξω. Οπως δήλωσε στην «Κ» ο συνθέτης Χαράλαμπος Γωγιός, «Ανεβάζουμε την όπερα πλήρη και χωρίς περικοπές και αυτό που θέλουμε είναι στο τέλος ο θεατής να μείνει με την αίσθηση ότι παρακολούθησε “Τροβατόρε”». Ο Χ. Γωγιός είναι ένα από τα τρία μέλη της αστικής εταιρείας «Οι Οπερες των Ζητιάνων», που ιδρύθηκε το 2002 (οι άλλοι δύο είναι ο σκηνογράφος Κωνσταντίνος Ζαμάνης και η παραγωγός Γαβριέλλα Τριανταφύλλη). Στόχος της εταιρείας το ανέβασμα παραστάσεων όπερας και μουσικού θεάτρου χαμηλού κόστους και σύγχρονης αισθητικής, σε χώρους έξω από τους καθιερωμένους. Το 1998 ο Χ. Γωγιός ανέβασε τη δική του όπερα «Η κοκκινοσκουφίτσα και ο (καλός) λύκος» (σε λίγο καιρό θα κυκλοφορήσει σε δίσκο ακτίνας με την Ορχήστρα των Χρωμάτων). «Η άποψή μας είναι ότι η όπερα πρέπει να βγει από το ψυγείο. Απολαμβάνω παραστάσεις όπερας σε παραδοσιακούς χώρους, θεωρώ όμως ότι δεν είναι ο μοναδικός τρόπος να προσεγγίσεις ένα είδος που παραμένει κατ’ εξοχήν λαϊκό»... [Του Ηλια Μαγκλινη, Η Καθημερινή, 7/5/2008]
ΣΤΟ ΓΙΑΠΙ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ...
O μεγάλος ποιητής που στα 20 χρόνια του είχε ήδη γράψει τα σπουδαία που είχε να γράψει, ο «ασύμβατος» εραστής, ο τυχοδιώκτης και αυτοεξόριστος σε χώρες μακρινές και δύσκολες, ο άνθρωπος που «κάηκε» νέος, μόλις στα 37 του, ο Αρθούρος Ρεμπό, καλείται τον καιρό αυτό να επιφοιτήσει στο γιαπί του Εθνικού Θεάτρου.
Εκεί παρουσιάζεται από σήμερα έως τέλη Μαΐου η παράσταση Rainbow που ετοίμασαν η αναπληρώτρια διευθύντρια του Εθνικού Εφη Θεοδώρου και οι συνεργάτες της, προσπαθώντας να αναστήσουν κάτι από το πνεύμα του «καταραμένου» ποιητή.
Η παράσταση παίζεται στην παλιά αίθουσα χορού του παλιού κτιρίου -«που είναι ημιτελής ακόμα, ταιριαστή δηλαδή στη μορφή της παράστασης που κάνουμε», λέει η σκηνοθέτις. «Δεν θα υπάρχει σκηνή, θα είναι ελεύθερος ο χώρος, θα διαμορφωθεί με τη βοήθεια της σκηνογράφου Εύας Μανιδάκη, μόνο καρέκλες για τους θεατές θα μπουν και ελάχιστα σκηνικά στοιχεία»... [Του Βασιλη Αγγελικοπουλου, Η Καθημερινή, 7/5/2008]
ΤΟ ΝΕΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΕΘΝΙΚΗΣ ΛΥΡΙΚΗΣ ΣΚΗΝΗΣ
Από την ερχόμενη χρονιά, μάλιστα, η διοίκηση της Λυρικής στοχεύει σε πρόγραμμα όπου το 80% έως και 100% θα συγκροτείται από συμπαραγωγές με μεγάλους ξένους καλλιτεχνικούς φορείς, με τη συμμετοχή όμως περισσότερων απ΄ό,τι φέτος, Ελλήνων καλλιτεχνών.
Στις συμπαραγωγές βρίσκεται το μέλλον της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, οικονομικό και καλλιτεχνικό, υποστήριξαν σήμερα ο πρόεδρος της Λυρικής, Οδυσσέας Κυριακόπουλος, ο αντιπρόεδρος, Φάνης Παπαθανασίου και ο καλλιτεχνικός της διευθυντής, Τζιοβάνι Πάκορ, παρουσιάζοντας το πρόγραμμα της ερχόμενης χρονιάς, το οποίο περιλαμβάνει, ακριβώς, συμπαραγωγές με την Opera de Nice, στην όπερα «Ρουσάλκα» του Ντβόρζακ, αλλά και με το Τheatre Imperial de Compiegne, για το ανέβασμα της όπερας του Σταύρου Ξαρχάκου «Συρανό και Ρωξάνη», σε παγκόσμια πρώτη παρουσίαση, ενώ με την De Nederlandse Opera και σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής θα ανεβούν «Οι πουριτανοί» του Μπελίνι.
Επίσης, σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής, θα παρουσιαστεί ο «Τάνχοϊζερ» του Βάγκνερ, μια παραγωγή της όπερας του San Fransisco.
Σε συμπαραγωγή με το Teatro National Cervantes του Μπουένος Αϊρες, η Εθνική Λυρική Σκηνή θα παρουσιάσει το μιούζικαλ του Άστορ Πιατσόλα «Μαρία του Μπουένος Αϊρες»,σε μουσική βασισμένη στο tango nuevo, μια εκδοχή του αργεντίνικου τάνγκο.
Σε πανελλήνια πρώτη παρουσίαση, θα ανεβεί και η συμπαραγωγή της Λυρικής Σκηνής, της Όπερας Δωματίου Αθηνών και της Ορχήστρας Πατρών, «Η ωραία Γαλάτεια» του Φρανς Φον Ζουπέ.
Η νέα καλλιτεχνική περίοδος θα τερματιστεί με την παρουσία της Λυρικής Σκηνής στο Φεστιβάλ Αθηνών και την παράσταση της «Αϊντα» του Βέρντι, σε συνεργασία με την Arena di Verona.
Στις νέες παραγωγές της Λυρικής Σκηνής, την καλλιτεχνική περίοδο 2008-2009 και σε πανελλήνια πρώτη, περιλαμβάνεται η «Κακοφυλαγμένη κόρη» του Λουί Ερόλ, όπως και «Μια Φλωρεντινή τραγωδία» του Τσεμλίνσκι.
Επίσης, στις νέες παραγωγές της Λυρικής περιλαμβάνεται και το μπαλέτο «Ευγένιος Ονιέγκιν», του Τσαϊκόφσκι, η κωμική «Ρίτα», του Ντονιτσέτι και η όπερα «Ριγολέτος» του Βέρντι, σε σκηνοθεσία Νίκου Πετρόπουλου.
Τέλος, οι μικροί φίλοι της Λυρικής Σκηνής, θα παρακολουθήσουν φέτος τη νέα παραγωγή της Λυρικής,"Ο Τσάρος Σαλτάν, η όμορφη τσαρέβνα και ο μαγεμένος κύκνος», παράσταση σε σκηνοθεσία Κάρμεν Ρουγγέρη και βασισμένη στην όπερα του Ρίμσκι-Κόρσακοφ «Το παραμύθι του τσάρου Σαλτάν».
www.kathimerini.gr με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΣΕΡΒΙΤΟΡΟΙ ΓΙΑ ΞΕΦΑΝΤΩΜΑ
Είναι οι Δανοί Cafe Kolbert, θίασος σερβιτόρων και πολυκαλλιτεχνών που αυτή την Παρασκευή και το Σάββατο φέρνουν μια ανατρεπτική πρόταση διασκέδασης στο καλοκαιρινό μπαρ-εστιατόριο El Pecado (Λ. Καραμανλή 14, τηλ. 210-8959645).
Είναι η πρώτη από τις ανάλογες εκδηλώσεις που προγραμματίζει το μπαρ: διαφοροποιώντας τις διαθέσεις του από το συνηθισμένο κλάμπινγκ της παραλίας, το El Pecado εγκατέλειψε τη χειμερινή του στέγη στου Ψυρρή και εγκαταστάθηκε στο πρώην Βο μαζί με μια ατζέντα εκδηλώσεων με shows, dj sets και live συναυλίες.
Show ή πρόσκληση σε... ριψοκίνδυνο δείπνο η εμφάνιση των εκκεντρικών σερβιτόρων ισοδυναμεί με ένα θέαμα μοναδικό στο είδος του. Οι ίδιοι το έχουν παρουσιάσει μπροστά στον βασιλιά της Νορβηγίας και στο φεστιβάλ του Βερολίνου ή και στο επίσημο δείπνο έναρξης της Πάτρας-Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης 2006... [Κι αυτά... Ν. ΧΑΤΖΗΑΝΤΩΝΙΟΥ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ, 7/5/2008]
ΒΕΡΝΤΙ ΤΣΕΠΗΣ ΣΕ ΜΠΑΡ
25μελής χορωδία και πενταμελής ορχήστρα για 9 μέρες θα ερμηνεύουν «Τροβατόρε» για ένα κοινό που, ίσως, δεν πηγαίνει στη Λυρική ή στο Μέγαρο |
«Το Bios είναι ένας χώρος που έλκει ένα τελείως διαφορετικό κοινό. Η όπερα, κακώς κατά τη γνώμη μας, έχει τη φήμη του ελιτίστικου ειδικού κοινού. Το στοίχημα είναι να λειτουργήσει χωρίς κανενός είδους έκπτωση ή μάλλον χωρίς καμιά εκ μέρους μας απολογία. Δεν αισθανόμαστε ότι κάνουμε κάτι για το οποίο πρέπει να δώσουμε εξηγήσεις» τονίζει ο Χαράλαμπος Γωγιός... [Της ΦΩΤΕΙΝΗΣ ΜΠΑΡΚΑ, Ελευθεροτυπία, 7/5/2008]
Tuesday, May 6, 2008
Η Προδοσία Του Harold Pinter
Το κορυφαίο έργο του Harold Pinter Η ΠΡΟΔΟΣΙΑ παρουσιάζει το Θέατρο Τόπος Αλλού σε μετάφραση και σκηνοθεσία Μίνας Αδαμάκη από την Παρασκευή 2 Μαΐου και για ένα μήνα.
Πρόκειται για ένα έργο σύγχρονο που εμβαθύνει στις σχέσεις, τον έρωτα, την απώλεια, το θάνατο, με τρόπο τόσο μοναδικό που το καθιστά κλασσικό και το πιο γνωστό του Άγγλου νομπελίστα. Αναφέρεται στο ρόλο που παίζει το τυχαίο στη ζωή μας και πόσο μπορεί να μας καθορίσει. Πόσο δύσκολη ή και επώδυνη μπορεί να είναι η επαφή και η σχέση δύο ατόμων και πως μπορεί να ξεπεράσει τις ατραπούς της μοναξιάς. Με χιούμορ, συγκίνηση και κυρίως ευαισθησία, ο συγγραφέας μας ξεναγεί στο λαβύρινθο των ανθρώπινων σχέσεων, στο αβάσταχτο της ζωής και του έρωτα.
Η παράσταση ανεβαίνει σε μετάφραση, σκηνοθεσία, σκηνικό, μουσική επιμέλεια Μίνας Αδαμάκη, κοστούμια Μίκας Πανάγου και φωτισμούς Κατερίνας Μαραγκουδάκη.
Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Μαρία Σολωμού, Αντώνης Καρυστινός, Νίκος Νίκας.
Θέατρο Τόπος Αλλού. Κεφαλληνίας 17 -Κυψέλη, τηλ. 210 8656004, www.topos-allou.gr
ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΡΙΑΣ
Η γοητεία της απροσδιοριστίας
Με ρωτάνε πολλοί: γιατί την «Προδοσία»; Γιατί Πίντερ; Γιατί δηλαδή αποφάσισα ν' ασχοληθώ με τον Πίντερ και να αποπειραθώ τη σκηνική απόδοση αυτού του συγκεκριμένου θεατρικού του έργου, της «Προδοσίας». Προσπαθώντας να δώσω μια ειλικρινή απάντηση όσον αφορά στα κίνητρα που με οδήγησαν σ' αυτή μου την επιλογή, ήρθα αντιμέτωπη με την ουσία του προβλήματος που θέτει ο Πίντερ στο έργο του: το πρόβλημα δηλαδή τού κατά πόσο μπορούμε να ξέρουμε ποιο είναι το πραγματικό κίνητρο πίσω απ' τις πράξεις των ανθρώπων, πίσω απ' τις πράξεις μας.
Πέρα λοιπόν από το προφανές, που συνίσταται στο ότι είναι ίσως ο μεγαλύτερος εν ζωή θεατρικός συγγραφέας και βαθύς γνώστης της ανθρώπινης συμπεριφοράς, το ακριβές κίνητρο της προσωπικής μου επιλογής, το τι δηλαδή με οδήγησε στο να επιλέξω αυτό το συγκεκριμένο έργο για να συνομιλήσω μαζί του, μου διαφεύγει παντελώς.
Ίσως αυτή η αδυναμία εντοπισμού της βαθύτερης έλξης μου προς την «Προδοσία» και τον Πίντερ γενικότερα να είναι αυτό που με γοητεύει περισσότερο. Το απροσδιόριστο των πραγμάτων, η αμφισημία του λόγου, η πολυσημία των πράξεων, που όσο περισσότερο προσπαθούμε να τις προσδιορίσουμε, να τους δώσουμε ένα ακριβές περιεχόμενο, τόσο περισσότερο αντιστέκονται, τόσο περισσότερο μας διαφεύγουν.
Τι είναι προδοσία; Η πιο βεβαρημένη ίσως συναισθηματικά και ηθικά λέξη, μια λέξη που ρίχνει βαριά τη σκιά της, αιώνες τώρα, πάνω στις ανθρώπινες σχέσεις, κι όμως τόσο δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια. Μια δυσοίωνη λέξη, που ασκεί ωστόσο μια σκοτεινή όσο κι απροσδιόριστη έλξη.
Πώς εξηγείται η γοητεία που ασκούν πάνω μας ήρωες τόσο αρνητικοί όπως ο Ριχάρδος ο Γ΄ ή ο Ιάγος, οι οποίοι συμπορεύτηκαν σε τέτοιο βαθμό με την προδοσία που έμειναν στην ιστορία ως συνώνυμό της; Μήπως αυτό που μας δονεί σ' αυτούς και μας συναρπάζει είναι που αγγίζουν τα δικά μας σκοτεινά κι ανομολόγητα πάθη; Ερωτήματα που η απάντησή τους εξακολουθεί να μας διαφεύγει κι ωστόσο δεν θα πάψουμε διαρκώς να τα διατυπώνουμε.
Μίνα Αδαμάκη
ΠΙΤΕΡ ΜΠΡΟΥΚ ΚΑΙ ΝΟΤΙΟΑΦΡΙΚΑΝΙΚΗ "ΟΡΕΣΤΕΙΑ"
Για τέταρτη χρονιά θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα (στο θέατρο «Δημήτρης Χορν») το φεστιβάλ «Θέατρο πέρα από τα όρια», που περιλαμβάνει παραστάσεις διακεκριμένων στο διεθνές θεατρικό τοπίο δημιουργών και ερμηνευτών.
O Πίτερ Μπρουκ θα παρουσιάσει την καινούργια του δουλειά. Μια καινούργια σκηνοθεσία, ένα έργο πάνω σ' ένα πολύ παλιό δίλημμα: «Γιατί θέατρο;» O διάσημος σκηνοθέτης διερευνά τις ρίζες, τη γλώσσα και τα μέσα της σύγχρονης σκηνικής πράξης. Επανέρχεται δε στη γερμανική γλώσσα. Η παράστασή του, με τίτλο «Warum - Warum» («Γιατί - Γιατί;») έκανε πρεμιέρα στις 17 Απρίλη στο θέατρο «Schauspielhaus» στη Ζυρίχη και στις 19 Μάη θα παιχτεί στην Αθήνα.
Η Ιρίνα Μπρουκ (κόρη του σκηνοθέτη) έρχεται για πρώτη φορά στην Αθήνα, ακολουθεί τη σαιξπηρική παράδοση της καλλιτεχνικής της οικογένειας, με την παράσταση «Ενα όνειρο καλοκαιρινής νύχτας», το οποίο «ονειρεύτηκε μια βραδιά», ακριβώς όπως παιζόταν στα χρόνια του Σαίξπηρ, αποκλειστικά από άντρες ηθοποιούς. Το θέατρο είναι ένα παιγνίδι, υποστηρίζει η σκηνοθέτης. «Αφήνει στην πάντα τη σκοτεινιά του έργου και παρασύρεται από τη μαγεία και το κωμικό στοιχείο» (22, 23, 24 Μάη).
Ερχόμενη από τη Νότιο Αφρική, η βραβευμένη στο φεστιβάλ του Εδιμβούργου σκηνοθέτρια και βραβευμένη συγγραφέας Yeal Farber θα παρουσιάσει μια διασκευή της αισχυλικής «Ορέστειας», με τίτλο «Μολόρα». Πρόκειται για συμπαραγωγή του θεάτρου «Oxford Playhouse» και του νοτιοαφρικανικού θιάσου «Johannesburg Market Theatre». Ο νοτιοαφρικανικός θίασος, με Χορό αποτελούμενο από γυναίκες της νοτιοαφρικανικής φυλής Xhosa και με ζωντανή μουσική από το νοτιοαφρικανικό συγκρότημα «Ngqoko Group» παρουσιάζει τη διασκευασμένη «Ορέστεια», μια παράσταση που η εφημερίδα «London Times» τη χαρακτήρισε «αριστούργημα, θέατρο βγαλμένο από την ψυχή». Ο ματωμένος κύκλος των Ατρειδών προσομοιάζεται με τις αγριότητες του απαρτχάιντ στη Νότιο Αφρική. Η τέφρα, το καμένο κορμί του Ορέστη, κατά την Ηλέκτρα στην παράσταση αυτή, είναι το θλιβερό λείψανο του ρημαγμένου νοτιοαφρικανικού έθνους «Μολόρα», στη διάλεκτο του οποίου «σεσότο» σημαίνει «τέφρα». Η νοτιοαφρικανική «Ορέστεια» θα παρουσιαστεί στις 28, 29, 30/5.
Εισιτήρια - κρατήσεις στα θέατρα: «Παλλάς» (Βουκουρεστίου 5, Τηλ. 210 3213.100) και «Δημήτρης Χορν» (Αμερικής 10, τηλ. 210 3612.500).
«Αίαντα» πειραματική προσέγγιση
Monday, May 5, 2008
«Σκουίκ» από τη «Μικρή Σκηνή» του «Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας»
Η «Μικρή Σκηνή» του «Σύγχρονου Θεάτρου Αθήνας», μεταστεγασμένη στο «Θέατρο της Ανοιξης», από σήμερα και μέχρι τις 22/5 (κάθε Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, 9.15μμ) ανεβάζει την παράσταση «Σκουίκ». Τέσσερις νέοι, μέσα από τη ματιά ενός ποντικού: ο Κόλιν και η Χλόη, ο Τσικ και η Αλις ζουν σε μια μακρινή, άγνωστη χώρα ομορφιάς και πλούτου. Στην ιστορία συμμετέχουν ένας μάγος - μάγειρας που προσπαθεί να φτάσει στο ωραιότερο ταχυδακτυλουργικό του κόλπο, ένας animateur, ένας διανοούμενος-σταρ, ένας διεστραμμένος παλαιοπώλης, ένας τρελογιατρός, ένας μουσικόφιλος Ιησούς. Μετά τον ονειρικό γάμο του Κόλιν με την Αλις, η διανόηση οδηγεί σε μανία, η αγάπη σε φόνο και ένα νούφαρο μεγαλώνει μέσα στη Χλόη... Ενα τρελό παραμύθι, με τζαζ μουσική.
Κείμενο, σκηνοθεσία, σκηνογραφία, μουσική επιμέλεια: Νικόλας Μαραγκόπουλος - Γεωργία Γεωργαντοπούλου, φωτισμοί Γιώργος Κιμούλης, κίνηση Κυριάκος Κοσμίδης. Παίζουν: Γεωργία Γεωργαντοπούλου, Νικόλας Μαραγκόπουλος, Δημοσθένης Φίλιππας, Αννα Βασιλείου, Ηλίας Γκογιάννος, Γιάννης Κοτσαρίνης, Ερση Νιαώτη, Γιώργος Βουρδαμής, Νίκος Αξιώτης.
«Σκηνή» ... όλου του κόσμου
Φεστιβάλ θεατρικών μεθόδων
Το «Θέατρο των Αλλαγών» (3ης Σεπτεμβρίου 19α) διοργανώνει το 4ο Διεθνές Φεστιβάλ Θεατρικών Μεθόδων (6-13/7). Θα συμμετέχουν δημιουργοί από διάφορες χώρες. Στο φετινό πρόγραμμα θα παρουσιάσουν τη δουλειά τους οι: Σοφί Χουτέν (Γαλλία) «Τα μονοπάτια της φωνής». Σάσο και Τίνα Γιούρσερ (Σλοβενία) «Πέρα απ' τον Ρεαλισμό». Ντέιβιντ Μπάρκερ (ΗΠΑ - Αριζόνα) «Συνδυαστική κίνηση». Φρανσουάζ Ουαλό (Βέλγιο) «Τεχνική Λινκλέιτερ». Μαράια Πόρτερ (ΗΠΑ - Νέα Υόρκη) «Μέθοδος Σουζούκι». Ιβάνα Πέρανιτς (Κροατία) «Η Υποκριτική μέσα από την κίνηση». Λι Ουίλσον Σμάιλι (ΗΠΑ - Μέριλαντ) «Αρχέτυπο και Φωνή». Τζάιλς Φόρμαν (Ηνωμένο Βασίλειο) «Τεχνική Σούζαν Μπάτσον». Μόσε Μάλκα (Ισραήλ) «Η ουσία της υποκριτικής». Μαρίνα Μάρκοβιτς (Σερβία) «Η φωνή του ρόλου». Τ. Τούπαν και Σ. Λέζενερ (Βραζιλία) «Σωματοποιώντας τη σκέψη». Φίλιπ Μακένζι (Αυστραλία) «Το σώμα του ηθοποιού». Ευδόκιμος Τσολακίδης (Ελλάδα) «Αυτοσχεδιασμός». Λον Γκόρντον (ΗΠΑ Ιλινόις ) «Τα εργαλεία του ηθοποιού». Μαρτίνα Μοράσο (Ιταλία) «Ο χορός Κι Γκονγκ». Επίσης, θα παρουσιαστούν οι παραστάσεις των: Φρανσουάζ Ουαλό «Οι γυναίκες ξέρουν γιατί...», Σάσο και Τίνα Γιούρσερ «Μήδεια», Σοφί Χουτέν «Ανδρομάχη», Ευδόκιμου Τσολακίδη «Ελένη».
Το φεστιβάλ μπορούν να παρακολουθήσουν ηθοποιοί, σκηνοθέτες, δάσκαλοι υποκριτικής και σκηνοθεσίας, σπουδαστές ωδείων και δραματικών σχολών και όσοι ενδιαφέρονται για τις παραστατικές τέχνες. Πληροφορίες στα τηλ. 210.5246.833 και 210.5248.251 και στο www.toc.gr.
Παντελή Χορν «Το Μελτεμάκι»
Ο Ξενόπουλος και ο Χορν (και οι δύο φέτος είχαν από δύο αθηναϊκές παρουσίες στη σκηνή- «Φιόρο του Λεβάντε», «Ραχήλ», «Φλανδρώ», «Μελτεμάκι») γνώριζαν καλά τη μαγειρική, τη δοσολογία και το θεματικό εδεσματολόγιο του λαϊκού θεάτρου, του θεάτρου που απευθύνεται στο ευρύ μέσο κοινό, όχι αναγκαστικά σ΄ αυτό που θεατρίζεται για να περάσει δυο ξέγνοιαστες ώρες αλλά στο κοινό που θέλει να συγκινηθεί, να προβληματιστεί πάνω σε οικεία και γι΄ αυτό περίπλοκα αδιέξοδα του καθ΄ ημέραν βίου και να γελάσει με τις ανοίκειες συμπεριφορές, τους στρεβλούς χαρακτήρες, τους λοξούς τύπους ή τους σχολαστικούς τυπολάτρες που συναντάμε σε κάθε βήμα μας... [ Του Κώστα Γεωργουσόπουλου, Τα Νέα, 5/5/2008]
Sunday, May 4, 2008
ΒΡΕΘΗΚΕ… ΧΑΜΕΝΗ ΟΠΕΡΑ ΤΟΥ ΒΙΒΑΛΝΤΙ
Χαμένη όπερα του Βιβάλντι παρουσιάστηκε στην Πράγα για πρώτη φορά εδώ και 278 χρόνια
Ο Τσέχος μουσικός ακολούθησε τα ίχνη της όπερας μέχρι τη Γερμανία |