Εγινε σινεμά, έγινε κόμικς, θέατρο
αλλά και χοροθέατρο. Και την Πέμπτη ο «Φρανκενστάιν», στην εκδοχή του
Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, με κείμενο του Ντικ Ντίαρ και σε σκηνοθεσία
Ντάνι Μπόιλ («Trainspotting»), θα μεταδοθεί απ' ευθείας από το Λονδίνο
στην οθόνη του Μεγάρου Μουσικής, χάρη στο θεσμό National Theatre Live.
Μαρία Φιλίνη και Βασίλης Μαυρογεωργίου: οι δύο ερμηνευτές του πολυπρόσωπου μυθιστορήματος
Ηδη όμως δυο νέοι Ελληνες δημιουργοί, ο Θέμελης Γλυνάτσης και ο
Βασίλης Μαυρογεωργίου (της περίφημης «Κατσαρίδας»), τόλμησαν να δουν
στην «Knot Gallery» το αγέραστο «τέρας» της Μέρι Σέλεϊ στην πιο αιρετική
και, ει δυνατόν, μίνιμαλ βερσιόν, που φαίνεται πολύ πιο ιντελεκτουέλ
από αυτή του Ντίαρ. Το «Frankenstein ή ο σύγχρονος Προμηθέας» (1817),
όπως είναι ο τίτλος της παράστασής τους που συμπίπτει με αυτόν του
σπουδαίου βιβλίου, έχει μόλις δύο ερμηνευτές. Τον Βασίλη Μαυρογεωργίου,
που υποδύεται και το τέρας και τον Φρανκενστάιν, και τη Μαρία Φιλίνη,
που είναι και η συγγραφέας Σέλεϊ και η ηρωίδα Ελίζαμπεθ.
Τα «εφόδια» που παρέχονται και στους δύο είναι ελάχιστα. Φοράνε
τα καθημερινά ρούχα τους, ενώ μετακινούνται διαρκώς μαζί με το κοινό,
μέσα σε λίγα τετραγωνικά, χωρίς σκηνικά ή ειδικά φώτα.
Το «πάντρεμα» Γλυνάτση - Μαυρογεωργίου δεν προέκυψε
συμπτωματικά, «αλλά επειδή και οι δύο αγαπάμε φοβερά τις ιστορίες
τρόμου», όπως λέει ο πρώτος, που μετέφρασε το έργο και σκηνοθετεί.
«Βρεθήκαμε γιατί ο Θέμελης είναι από τους λίγους στο χώρο που
καταλαβαίνουν τη βαρύτητα του γοτθικού τρόμου», προσθέτει ο δεύτερος.
Οι μεταφορές του μυθιστορήματος στον κινηματογράφο και στα
κόμικς «αφαιρούν τους φιλοσοφικούς προβληματισμούς περί επιστήμης και
Θεού και παρουσιάζουν το κείμενο σαν ιστορία με τερατάκια», πιστεύει ο
Γλυνάτσης. Ο,τι ακριβώς ήθελε να αποφύγει.
Εστησε κι αυτός μια παράσταση τρόμου; «Ναι. Αλλά πιο τρομακτικό
πράγμα στο μυθιστόρημα είναι η αναζήτηση του τέρατος», πιστεύει. Ο
Φρανκενστάιν πασχίζει να βρει το τέρας που δημιούργησε για να το
σκοτώσει. Το μισό μυθιστόρημα είναι περί δημιουργίας και το άλλο μισό
περί καταστροφής. Αυτό είναι και η πηγή του τρόμου».
Ο Βασίλης Μαυρογεωργίου, δημιουργός της «Κατσαρίδας», ξανανέβηκε
στο σανίδι, στο οποίο νιώθει ανασφάλεια και μάλιστα σε ρόλο διπλό, αφ'
ενός «επειδή εμπιστεύομαι τον Θέμελη», αφ' ετέρου «επειδή νιώθω σαν να
κάνω μια δική μου δουλειά πάλι». Υπάρχει αυτενέργεια και αλληλεπίδραση.
Δεν είναι εύκολο να μπαινοβγαίνει από το χαρακτήρα του
Φρανκενστάιν στο ρόλο του τέρατος, από το δημιουργό στο δημιούργημα.
«Μέσω μιας αυστηρής όμως τεχνικής η έξοδος και η είσοδος στους δύο
χαρακτήρες γίνεται σχεδόν χορευτικά», αποκαλύπτει.
Η πρωτότυπη μουσική του Γιάννη Κοτσώνη αναπαράγει τον ήχο του ηλεκτρισμού, «το άλφα και το ωμέγα στον Φρανκενστάιν».
*Knot Gallery: Μιχαλακοπούλου 206 και Πύρρου, Αμπελόκηποι.
Τηλέφωνο: 6940808727. Παραστάσεις: 15, 21, 22, 28 και 29 Μαρτίου.
- ΙΩΑΝΝΑ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ, Ελευθεροτυπία, Τρίτη 15 Μαρτίου 2011
No comments:
Post a Comment