- Ελευθεροτυπία, Τρίτη 14 Ιουνίου 2011
- Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗ
Η κρίση συρρικνώνει. Αναμενόμενο.
Την προσεχή σεζόν θα δείξει τα δόντια της στον προγραμματισμό των
περισσότερων θεατρικών σκηνών. Υπάρχουν όμως και οι τολμηροί. Τρανταχτό
παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του Φάνη Κιρκινέζου, που ανακαίνισε εκ
βάθρων το θέατρο «Ακροπόλ» της οδού Ιπποκράτους και θα ανοίξει
πανηγυρικά το φθινόπωρο με τον «Ερωτόκριτο» που ετοιμάζει ο Στάθης
Λιβαθινός και η περίφημη ομάδα τής -πάλαι ποτέ- Πειραματικής Σκηνής του
Εθνικού Θεάτρου.
Τα 900 άβολα, σπασμένα καθίσματα της
πλατείας αντικαταστάθηκαν από 750 άνετες, πολυτελείς θέσεις
Συνεπώς έχουμε μια είδηση διπλή. Αφ' ενός, έναν 30χρονο μουσικό
παραγωγό, τον Φ. Κιρκινέζο (ιδρυτή της εταιρείας SUIS GENERIS MUSIC), να
επενδύει, κόντρα στην ύφεση, να βάζει το χέρι βαθιά στην τσέπη για τα
επόμενα 16 χρόνια και μάλιστα σε ένα χώρο πολιτισμού, όπως το θέατρο
«Ακροπόλ», απαξιωμένο τα τελευταία χρόνια.
Η δεύτερη είδηση, ότι το θέατρο εγκαινιάζει ο Στάθης Λιβαθινός
με την ομάδα του, σε μια, τρόπον τινά, επανεκκίνηση της ιδανικής
συλλογικής συνθήκης που γέννησε τα θαύματα της Πειραματικής Σκηνής του
Εθνικού Θεάτρου. Αλλωστε, ένα απ' αυτά, ο μνημειώδης «Ηλίθιος» του
Ντοστογέφκσι, προγραμματίζεται να είναι η δεύτερη παράσταση μετά τον
«Ερωτόκριτο». Μην ξεχνάμε πως η παράσταση αυτή, όταν κατέβηκε προ
πενταετίας από το «Από Μηχανής Θέατρο/Εθνικό», δεν είχε εξαντλήσει τη
λίστα αναμονής.
Ο Φ. Κιρκινέζος δηλώνει «καλώς ή κακώς έπρεπε να επενδύσω
σήμερα». Και το έκανε, χωρίς τσιγκουνιές, ανακαινίζοντας ριζικά από τις
τουαλέτες και τα καμαρίνια, μέχρι τη σκηνή, την πλατεία, και τα φουαγέ
του ιστορικού θεάτρου της δεκαετίας του '30. «Ξηλώσαμε όλο το θέατρο.
Θεωρώ όμως ότι απέκτησε και πάλι την παλιά του αίγλη», υπερηφανεύεται.
Τα 900 άβολα, σπασμένα καθίσματα της πλατείας αντικαταστάθηκαν από 750
άνετες, πολυτελείς θέσεις.
Η εικόνα της κατάρρευσης, που αντικρίζαμε παρακολουθώντας τα
τελευταία χρόνια τις οπερέτες της Λυρικής Σκηνής, έχει δώσει τη θέση της
σε μια καλόγουστη πολυτέλεια, που επιμελήθηκε ο Γιάννης Μετζικώφ. Το
τεχνικό, μηχανολογικό κομμάτι συναγωνίζεται σκηνές όπως το «Παλλάς»,
τονίζει ο Φ. Κιρκινέζος. Με μια θεμελιώδη διαφορά: «Το "Ακροπόλ" θα
είναι ένα θέατρο λαϊκό. Φεύγοντας από την οπερέτα, διατηρούμε το λαϊκό
χαρακτήρα, με εισιτήρια που ξεκινούν από 10 ευρώ. Δεν θα είμαστε το
δεύτερο "Παλλάς" για δύο βασικούς λόγους. Δεν θα έχουμε εισιτήρια-φωτιά
των 70, 100 ευρώ και άνω. Είχαμε ξεφύγει. Ο μέσος όρος όλων των
εισιτηρίων μας θα κυμαίνεται στα 20 ευρώ. Σύνθημά μου είναι "φτηνό
εισιτήριο-γεμάτη αίθουσα". Θέλω να φτιάξω ένα χώρο ανοιχτό και φιλικό
στον καθένα».
Δεν θα είναι το «Ακροπόλ» δεύτερο «Παλλάς» και για έναν επιπλέον
λόγο: «Δεν θα κάνουμε οτιδήποτε, μόνο και μόνο για να γεμίσει το
θέατρο. Δεν θα κάνουμε πράγματα εύκολα. Τα πάντα θα έχουν μια συνοχή».
Μαζί με τις παραστάσεις του Στ. Λιθαθινού και την παιδική σκηνή
με τις «Τρεις βασιλοπούλες που λιώναν τα γοβάκια» του Στρατή Πασχάλη, σε
σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου, το «Ακροπόλ» θα είναι η μόνιμη στέγη της
Κρατικής Ορχήστρας Ελληνικής Μουσικής του Σταύρου Ξαρχάκου, αλλά και της
Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ. Εμφανίσεις θα πραγματοποιήσουν επίσης ο
Διονύσης Σαββόπουλος και η Αρλέτα. Το θέατρο θα συνυπάρχει με τη
μουσική, ενώ «κυνηγάμε και μετακλήσεις από την Αγγλία».
Ο Φ. Κιρκινέζος, μολονότι άνθρωπος προερχόμενος από το μουσικό
χώρο, ξέρει από θέατρο και εκτιμά πολύ τον Στ. Λιβαθινό. «Τον πλησίασα
με αγάπη γιατί τον πιστεύω. Καταφέραμε να βρούμε μια καλή φόρμουλα
ξεκινώντας με ένα ελληνικό έργο στο πλαίσιο ενός εναλλασσόμενου
ρεπερτορίου. Ελπίζω η διετία της συνεργασίας μας να γίνει 8ετία αλλά και
15ετία», λέει με ενθουσιασμό.
Μελλοντικός στόχος του είναι να συνδυάζονται δύο «δυνατοί
σκηνοθέτες» τη σεζόν, ενώ δεν αποκλείει συνεργασίες και με το ΚΘΒΕ, με
το οποίο βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις.
«Το θέατρο "Ακροπόλ" δεν είχε ταυτότητα. Φιλοξενούσε ό,τι
περίσσευε από τα "Ολύμπια". Πρέπει να αποκτήσει ένα σαφές στίγμα και μια
ταυτότητα. Ελπίζω να τα καταφέρουμε», υπογραμμίζει. Στοχοθεσία που
βάζει τον πήχυ ψηλά, και την οποία συμμερίζεται και ο Στ. Λιβαθινός, ο
οποίος δεν κρύβει τον ενθουσιασμό του για την πρόταση που του έκανε ένας
άνθρωπος «με όραμα».
Επέλεξε το αριστούργημα της Κρητικής Αναγέννησης για τη νέα
εκκίνηση του «Ακροπόλ», γιατί, όπως λέει, «η γλώσσα είναι μια διαχρονική
αξία και ένα από τα αγαθά που δεν θα εκποιηθούν ποτέ». «Ο "Ερωτόκριτος"
-προσθέτει ο σκηνοθέτης- είναι ένα φλεγόμενο κείμενο με το οποίο
φλερτάρω από πέντε ετών. Ηταν ο πρώτος δίσκος που άκουσα! Είναι μια
παιδική ανάμνηση αλλά και μια θεατρική πρόκληση. Από τα δύσκολα
στοιχήματα. Ενα κείμενο υπαρξιακό και όχι ερωτικό. Ενα κείμενο γνωστό
-άγνωστο».
Για το λόγο αυτό θα στήσει μια παράσταση ερευνητική, που
φιλοδοξεί να είναι «κατανοητή ακόμα και στις καθαρίστριες». «Πώς αλλιώς
μπορείς να αντιμετωπίσεις αυτό το κείμενο; Δεν είναι θέατρο, ωστόσο
πρέπει να ανακαλύψεις το είδος θεάτρου που του αναλογεί».
Να θεωρήσουμε ότι η Πειραματική Σκηνή του Εθνικού ανοίγει αισίως
νέο κύκλο; τον ρωτήσαμε. «Η Πειραματική Σκηνή έκλεισε. Αν ξανανοίξει θα
συμβεί με νέο τρόπο», εξηγεί. Ωστόσο, θα έχει μαζί του τον βασικό
πυρήνα της, τους Δημήτρη Ημελλο, Μαρία Ναυπλιώτου, Βασίλη Ανδρέου, Κόρα
Καρβούνη, Νίκο Καρδώνη, Μαρία Σαββίδου, Νεφέλη Κουρή, Στέλιο Ιακωβίδη,
Αρη Τρουπάκη, Σπύρο Τσεκούρα, Πηνελόπη Μαρκοπούλου, Ηλία Μελέτη και
Χρήστο Σουγάρη.
Οσο για το δεύτερο σπίτι του, το Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας,
δεν σκοπεύει να το εγκαταλείψει. Την καινούργια σεζόν 2011-12 θα
πειραματιστεί πάνω στη «Φόνισσα» του Παπαδιαμάντη, με τους Μπέτυ
Αρβανίτη, Τζίνη Παπαδοπούλου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Παναγιώτη Παναγόπουλο
και Χάρη Χαραλάμπους.