Πολλές, ιδίως νέες ή πρωτοεμφανιζόμενες, θεατρικές ομάδες αντιμετωπίζουν μεγάλη δυσκολία στην προσπάθεια να «συναντηθούν» με το κοινό, λόγω του υψηλού κόστους ενοικίασης θεατρικής στέγης. Τίθεται το ερώτημα κατά πόσον θα ήταν σκόπιμο μέρος των επιχορηγήσεων του ελεύθερου θεάτρου να λαμβάνει τη μορφή οικονομικής ενίσχυσης προς τις εν λόγω ομάδες (λ.χ. επιδότησης ενοικίου), ώστε να διευκολυνθεί η από μέρους τους εξεύρεση θεατρικής στέγης. Ακόμη εξετάζεται το ενδεχόμενο δημιουργίας ενός πολυχώρου σε ακίνητο που θα διαχειρίζεται το ίδιο το Υπουργείο, στον οποίο θα μπορούσαν να παρουσιάζονται οι εκάστοτε κατατιθέμενες καλλιτεχνικές προτάσεις κατόπιν αξιολόγησης.
7 Σχόλια στο Δικτυακό Τόπο Διαβουλεύσεων του Υπουργείου Πολιτισμού και Τουρισμού
- 28 Φεβρουαρίου 2011, 19:10 | Ειρήνη Βρεττού
Θυμήθηκα τώρα το Τρένο στο Ρουφ. Μετά τις πρόσφατες καταργήσεις τόσων δρομολογίων του ΟΣΕ μπαίνουν στα αζήτητα και συρμοί αλλά φαντάζομαι και σταθμοί σε όλη την Ελλάδα. Γιατι να μη δοθούν σε τοπικές θεατρικές ομάδες, μετά από αίτηση είτε στο ΥΠΠΟΤ είτε στους Δήμους και τις Περιφέρειες, που έτσι κι αλλιώς με τον Καλλικρατη αποκτουν και πολιτιστικες αρμοδιότητες; Η παραχώρηση θα γίνεται δωρεάν ή ίσως με ένα ΜΙΚΡΟ, ΣΥΜΒΟΛΙΚΟ ποσοστό επί των εισπράξεων.
Σε όλη την Ελλάδα υπάρχουν αίθουσες που είναι κλειστές και χρησιμοποιούνται κατά καιρούς π.χ. το λεγόμενο βασιλικό θέατρο στην Θεσσαλονίκη ή και άλλες αίθουσες. Ολες αυτές και όπου υπάρχουν να δίνονται δωρεάν όχι μόνο για θέατρο, αλλά για όλες τις πολιτιστικές εκδηλώσεις. Επίσης στους νέους δήμους πολλά σχολεία ή και αίθουσες από πρώην δήμους θα είναι κλειστές. Ολες αυτές οι αίθουσες είναι ευκαιρία να αξιοποιηθούν και όχι να μαραζώνουν στην φθορά του χρόνου.
Το νομικό πλαίσιο που διέπει τη λειτουργία και αδειοδότηση θεατρικών χώρων είναι παμπάλαιο και αποτελεί τη βασική αιτία απουσίας αδειοδοτημένων χώρων ανά την επικράτεια. Πρέπει, οπωσδήποτε, να εξεταστεί και να εξορθολογιστεί το πλαίσιο αυτό ώστε να συμπεριλάβει τις τεχνολογικές και αισθητικές εξελίξεις σχεδόν ενός αιώνα…! Οι τιμές των χώρων (πρόβας ή παράστασης) έχουν ανέβει λόγω της πολύ υψηλής ζήτησης και δεν μπορεί να ληφθεί κανένα αστυνομικό μέτρο περιορισμού των τιμών. Η δε επιδότηση ενοικίου θα αυξήσει τις τιμές παραπάνω καθώς στο υπάρχον διαθέσιμο για ενοίκια χρήμα θα προστεθεί κι εκείνο της επιδότησης. Το υπουργείο μπορεί να ενισχύσει την προσφορά, άρα να πέσουν οι τιμές, με δύο τρόπους.
- Πρώτον, τα θέατρα των επιχορηγούμενων ομάδων δεν μπορούν να είναι ανάκτορα των δημιουργών τους και να κάθονται τις περιόδους που η ομάδα που τα διαχειρίζεται δεν παράγει έργο.
- Δεύτερον, το υπουργείο μπορεί να δώσει στις ομάδες τη δυνατότητα να αποκτούν και να συντηρούν χώρους, οι οποίοι θα δεσμεύονται για τα ύψη ενοικίων τους σε επιχορηγούμενους (και μη).
Έτσι, θα μπορέσει να δημιουργήσει ένα δίκτυο θεάτρων στην Αθήνα (όπου και εντοπίζεται το πρόβλημα) με ανταγωνιστικές τιμές οι οποίες θα επηρεάσουν προς τα κάτω τις τρέχουσες τιμές της αγοράς. Το ζήτημα δεν είναι μόνο να βρίσκονται τα χρήματα για ενοίκια αλλά, η διαχείριση των θεατρικών χώρων να διαχυθεί στους ενδιαφερόμενους με τα οφέλη που ο ανταγωνισμός των τιμών θα φέρει για όλους.
- 27 Φεβρουαρίου 2011, 16:10 | Δήμητρα Γρηγορέα
Δεν μπορεί σαν δημιουργός να ξεκινάς με πρώτο άγχος το ακριβό ενοίκιο στέγασης και το πού θα παρουσιάσεις τη δουλειά σου. Με αυτό εννοώ ότι η στέγαση της παράστασής σου δεν μπορεί να είναι θέμα δημόσιας διαβούλευσης. Είναι θέμα δημόσιας διαβούλευσης το αν μπορεί ένας ιατρός να βρει χρήματα να νοικιάσει ένα διαμέρισμα και να το κάνει ιατρείο; Μάλλον όχι…Το θέμα δεν είναι πώς θα βρούμε τρόπο να μειώσουμε το κόστος ενοικίασης… Ετσι κι αλλιώς οι ιδιοκτήτες των θεατρικών χώρων δίνουν και αυτοί δυσβάστακτα ποσά για να διατηρήσουν τους χώρους τους. Συμφωνώ απόλυτα με τον κ. Λαμπράκη και το πρώτο του σχόλιο. Μόλις ξεκαθαριστεί ποιοι χώροι λειτουργούν νόμιμα (πιστέψτε μας ότι πολλοί από τους χώρους δεν έχουν άδεια να λειτουργούν ως θέατρα!) και πόσοι από τους νόμιμους χώρους επιχορηγούνται, τότε πρέπει να τους δίνεται κίνητρο φιλοξενίας επίσης επιχορηγούμενων άστεγων ομάδων. Π.χ να τους μειώνονται οι δημοτικοί φόροι ή να τους «χορηγεί» το υπουργείο τα ενοίκια κάποιων μηνών. Τέλος, χώροι όπως το ίδρυμα Κακογιάννη, ο πολυχώρος Ρουφ, το Altera Pars, Το τρένο στο Ρουφ, η Θύρα Τέχνης που είτε μέσω χαμηλών ενοικίων ή φεστιβάλ ενισχύουν τη φιλοξενία νέων δημιουργών είναι καλό να επιβραβευονται από το υπουργείο μέσω π.χ χρηματοδότησης projects παρουσίασης θεματικών φεστιβάλ ή διευκόλυνσης και έκπτωσης σε λογαριασμούς ΔΕΚΟ.
- 27 Φεβρουαρίου 2011, 13:03 | Μάριος Σέργιος Ηλιάκης
Θα είχε ενδιαφέρον να υπήρχε ενας χώρος στον οποίο να μπορούσε οποιοσδήποτε ατομικά, σε ομάδα ή σχήμα να παρουσιάσει τη δουλειά του χωρίς να περάσει πρώτα από αξιολόγηση. Κάτι σαν ένα θεατρικό δημόσιο βήμα. Ένα κτήριο με πολλές μικρές σκηνές εξοπλισμένες με τα απαραίτητα που θα παραχωρούνται για ένα σύντομο χρονικό διάστημα – ενός, δύο ή τριών μηνών για παράδειγμα – χωρίς καμία αξιολόγηση, για την παραγωγή και παρουσίαση θεατρικής πρότασης. Αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν πύλη εισόδου νέων (όχι απαραίτητα ηλικιακά) ομάδων στα θεατρικά δρώμενα αλλά και σαν πλατφόρμα θεατρικών πειραματισμών χωρίς τον φόβο της οικονομικής αποτυχίας.
- 27 Φεβρουαρίου 2011, 09:28 | Αυγερινός Σπύρος
Δεν είναι δυνατό να επιχειρείται αποκέντρωση προς την περιφέρεια και, ταυτόχρονα, να αντιμετωπίζεται σαν πρόβλημα προς επίλυση αυτό της έλλειψης θεατρικής στέγης στην Αθήνα. Αντίθετα, θα πρέπει να ληφθεί πρόνοια για την επίλυση τέτοιων προβλημάτων στην περιφέρεια. Όσον αφορά στην Αθήνα ας παραχωρηθεί στέγη σε επιχορηγούμενα θεατρικά σχήματα που θα ανεβάζουν παραστάσεις σε περιφερειακούς της Αθήνας δήμους με δωρεάν είσοδο σε συγκεκριμένες κατηγορίες πολιτών.
- 26 Φεβρουαρίου 2011, 15:31 | Μάνος Λαμπράκης
1. Αρχικά, προϋπόθεση για το Υπουργείο, είναι να συγκεντρώσει απ’ όλους τους επιχορηγούμενους φορείς τις νόμιμες άδειες λειτουργίας των θεάτρων όπου στεγάζονται. Να δούμε για παράδειγμα πόσοι από αυτούς που που επιχορηγούνται τα τελευταία 10 χρόνια έχουν άδεια λειτουργίας, και πόσοι από αυτούς ενοικιάζουν χώρους που δεν διαθέτουν νόμιμη άδεια λειτουργίας.
2. Όσοι φορείς διαθέτουν νόμιμη θεατρική στέγη και τυγχάνουν επιχορήγησης οφείλουν να διαθέτουν τους χώρους τους σε άλλα σχήματα με τιμή ενοικιοστάσιου που θα ορίζει επιτροπή του Υπουργείου και η οποία δεν θα ξεπερνά την τρέχουσα τιμή ενοικιοστασίου του ακινήτου.
3. Όσοι φορείς έχουν στην ιδιοκτησία τους μέχρι και συγγένειας δευτέρου βαθμού, μόνιμη στέγη να μην δικαιούνται επιχορήγηση, Δικαίωμα επιχορήγησης να έχουν εφόσον συνάπτουν καλλιτεχνική σύμπραξη με τουλάχιστον άλλους 2 επιχορηγούμενους φορείς.
No comments:
Post a Comment