Ο πολυβραβευμένος Ιάπωνας συγγραφέας συναντά τον Μαρκήσιο ντε Σαντ σε
μια κρίσιμη περίοδο του δυτικού πολιτισμού, αυτήν της Γαλλικής
Επανάστασης, και τοποθετεί τις ηρωίδες του σε μια Γαλλία που βρίσκεται
στα όρια της οικονομικής και ηθικής εξαθλίωσης.
Οι έξι γυναίκες του
Μισίμα, πρόσωπα όλες του στενού περιβάλλοντος του Ντε Σαντ, αλλά και
προσωποποίηση η καθεμία μιας διαφορετικής στάσης απέναντι στη ζωή, μιας
διαφορετικής ιδεολογίας, με αφορμή τη φυλάκιση του ριζοσπάστη συγγραφέα
και φιλοσόφου Σαντ αναζητούν έναν δρόμο για την ελευθερία. Το έργο
παρακολουθεί δύο παράλληλα ιστορικά γεγονότα: τη μακροχρόνια φυλάκιση
του Μαρκήσιου Ντε Σαντ, με την κατηγορία των ανήθικων σεξουαλικών
πρακτικών, και τα χρόνια πριν από την έναρξη της Γαλλικής Επανάστασης,
καθώς και τους πρώτους μήνες μετά το ξέσπασμά της.
Ολες οι σκηνές διαδραματίζονται στο σαλόνι της κυρίας Ντε Μοντρέιγ,
μητέρας της Ρενέ, συζύγου του Μαρκήσιου ντε Σαντ. Εκεί η κυρία Ντε
Μοντρέιγ έχει προσκαλέσει την Κόμισσα ντε Σεν-Φον, μια διάσημη γυναίκα
ελευθέρων ηθών, και τη Βαρόνη Σιμιάν, καθωσπρέπει κυρία, που ο τίτλος
της φανερώνει την αξιοσέβαστη κοινωνική θέση της, να συνδράμουν τις
προσπάθειές της για τη σωτηρία του γαμπρού της. Το σεξτέτο του Μισίμα
συμπληρώνουν, εκτός από τη Ρενέ, η μικρή της αδελφή Αν και η υπηρέτρια
του σπιτιού Σαρλότ.
Ο συγγραφέας, βιώνοντας το τέλος μιας εποχής για τη χώρα του και τον
πολιτισμό της, δανείζεται την ιστορία της Δύσης για να πραγματευτεί την
αλλαγή των ηθών σε μια περίοδο γενικής κρίσης, αντίστοιχης με αυτήν που
βιώνουμε σήμερα. Για να δηλώσει την αντίστασή του σε αυτό που υπαγορεύει
ο ορθολογισμός του Διαφωτισμού, προτάσσει τον Σαντ ως μια ζωντανή
κριτική.
«Μαρκησία ντε Σαντ», θέατρο «Σφενδόνη»
Μετάφραση: Παναγιώτης Ευαγγελίδης. Δραματουργική επεξεργασία: Δημήτρης
Τσεκούρας - Ορέστης Τάτσης. Σκηνοθεσία: Ορέστης Τάτσης. Σκηνικά:
Κωνσταντίνος Ζαμάνης. Κοστούμια: Μπιάνκα Νικολαρεΐζη. Φωτισμοί: Λευτέρης
Παυλόπουλος. Μουσική: Τηλέμαχος Μούσας. Παίζουν: Πάνος Ροκίδης, Ανατολή
Αθανασιάδου, Δάφνη Καφετζή, Μαρία Τσιμά, Ελένη Καλαρά, Βίκυ Καλπάκα.
Από τις ομάδες «Αρ. Πρωτ. 217» και «Ρέον».
ΑΝΤΙΓΟΝΗ ΚΑΡΑΛΗ, ΕΘΝΟΣ, 15/5/2011
No comments:
Post a Comment