Τριάντα άτοµα σε
µια αίθουσα τριάντα θέσεων ισοδυναµεί µε απόλυτη επιτυχία. Οι
παραστάσεις του «Bios» όµως δεν παίζουν µε τέτοιους όρους και το κοινό
που κατηφορίζει στην Πειραιώς τα ∆ευτερότριτα δεν µοιάζει (ακριβώς) µε
το κοινό των θεάτρων του κέντρου. Ούτε κι ο «Πελεκάνος» του
Στρίντµπεργκ είναι ακριβώς «Στρίντµπεργκ», έτσι όπως τον ξέραµε από τα
συχνά ανεβάσµατά του. Η σκηνοθέτρια Σύλβια Λιούλιου χρησιµοποίησε
διακριτικά το βίντεο και τη φωτογραφία, και έλαβε σοβαρά υπόψη τους
κραδασµούς από το µπαρ του πρώτου ορόφου. Με φόντο τον καφετί πέτρινο
τοίχο, ντυµένοι µε καφετιά κοστούµια, ο Λαέρτης Βασιλείου και ο
Μιλτιάδης Φιορέντζης ανεβοκατεβαίνουν πάνω σε δυο µαύρα βάθρα και
οδηγούν το κοινό σε µια δεύτερη ανάγνωση του αυτοβιογραφικού έργου που ο
µεγάλος Σουηδός έγραψε υπό την επήρεια του διαζυγίου του µε τη Σίρι φον
Εσεν. Οι δυο ηθοποιοί που παίζουν τους γυναικείους και τους αντρικούς
ρόλους χωρίς να υπολογίζουν στο παραξένισµα αλλά µάλλον στην ερµηνεία
του κειµένου, µας έβαλαν αµέσως στo νόηµα µε τη βοήθεια της
εξαιρετικής µετάφρασης της Ερις Κύργια απευθείας από τα σουηδικά.
Σε ένα διαµέρισµα που µυρίζει φαινόλη από τον πεθαµένο πατέρα, η µάνα,
η κόρη, ο γαµπρός, ο γιος και η υπηρέτρια αποκαλύπτουν ή παραποιούν
την αλήθεια για τον µυστηριώδη θάνατο φτιάχνοντας ταυτόχρονα τη ζοφερή
εικόνα του πιο ζοφερού έγγαµου βίου. Ο γιος µετατρέπει τον θρήνο για
τον πατέρα σε ένα βαρύ κατηγορώ προς τη µάνα του που επεκτείνεται προς
όλο το γυναικείο φύλο. «Ποτέ σου δεν µ’ αγάπησες, ποτέ σου δεν µε
θήλασες. Παραµάνα είχα κι ένα γυάλινο µπουκάλι». Από τη µεριά της η
νιόπαντρη κόρη όσο κι αν κάνει τα στραβά µάτια, αναγκάζεται να
οµολογήσει ότι ο γάµος της δηλητηριάστηκε από το ασύστολο φλερτ της
µητέρας της µε τον αρραβωνιαστικό της.
Και η γυναίκα - τέρας; Ή
η Σίρι φον Εσεν µε την οποία ο Στρίντµπεργκ µοιράστηκε µερικά χρόνια
γαµήλιας ευτυχίας και ένα οδυνηρό διαζύγιο; Τα αποσπάσµατα από την
αλληλογραφία του που προβάλλονται στο φόντο δεν αφήνουν αµφιβολία.
Ενώπιόν µας δεν έχουµε έναν σύζυγο - τιµωρό, αλλά ένα παρατηµένο παιδί
που διαδηλώνει την αιώνια πείνα του και την ανεστιότητά του. «Σίρι λίγο
λίγο πεθαίνω κι όµως δεν µπορώ να σε µισήσω». Μετά το ασταµάτητο
χειροκρότηµα, το οποίο αναγκάστηκε να διακόψει µε ευγενικό νεύµα ο
Λαέρτης Βασιλείου, ένα ποτό στον επάνω όροφο ήταν ό,τι έπρεπε.
INFO
Ο «Πελεκάνος» του Αύγουστου Στρίντµπεργκ, στο «Bios Basement» (Πειραιώς 84, Αθήνα), τηλ. 210-3425.335. Κάθε Δευτέρα και Τρίτη µέχρι τις 29 Μαρτίου στις 21.30.
Εισιτήρια 15 και 10 ευρώ (φοιτητικό)
No comments:
Post a Comment