Ο πρόεδρος του ΕΚΕΘΕΧ Γιώργος Δραγώνας μάς εξηγεί το σκεπτικό της απόφασης για τη συνεργασία με το Θέατρο Τέχνης, μια αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, με σκοπό την αναβάθμιση και την αναγέννησή του.
- Πώς ξεκίνησε η ιδέα για την ίδρυση αυτού του «δεύτερου πόλου»;
«Το ΕΚΕΘΕΧ παρακολουθεί με ενδιαφέρον και προσοχή τη διαμόρφωση του θεατρικού τοπίου στην Αθήνα, κυρίως την υπερανάπτυξη του Εθνικού Θεάτρου αλλά και της Ελληνικής Θεαμάτων. Εκτιμούμε ότι διαμορφώνεται ένα είδος συνεργασίας ανάμεσά τους».
- Πότε και σε ποιο επίπεδο;
«Ο Θ. Μοσχόπουλος αναλαμβάνει να δημιουργήσει το νέο "Αμόρε" στο καινούριο θέατρο που κτίζει η Ελληνική Θεαμάτων, ενώ το καλοκαίρι πρόκειται να σκηνοθετήσει στην Επίδαυρο. Επίσης, ο Σταμάτης Φασουλής θ' ανεβάσει του χρόνου στο Εθνικό Θέατρο το "Τρίτο Στεφάνι" του Κ. Ταχτσή. Μια ρυθμιστική για το θέατρο αρχή όπως είναι το ΕΚΕΘΕΧ υποχρεούται εκ του ρόλου του να κατοπτεύει το θεατρικό τοπίο και να διασφαλίζει τη διατήρηση της άμιλλας και της πολυφωνίας στο χώρο. Πιστεύω ότι η παρουσία περισσοτέρων του ενός πόλων, είτε στον ιδιωτικό είτε στον κρατικό τομέα, είναι χρήσιμη».
- Το Εθνικό Θέατρο παραμένει εκτός ελέγχου ΕΚΕΘΕΧ. Μήπως αυτή η «εξαίρεση» σας προκάλεσε θεσμικά και σας οδήγησε στην ιδέα για την ανασύσταση ενός καινούριου, ισχυρού καλλιτεχνικά αλλά και οικονομικά επιχορηγούμενου αδρά, ημικρατικού Θεάτρου Τέχνης;
«Δεν είναι καθόλου κακό να δημιουργηθεί σιγά σιγά ένας θεατρικός οργανισμός, "αντίπαλον δέος" του Εθνικού Θεάτρου. Ποιος δεν θα το ήθελε; Κάποτε το Θέατρο Τέχνης αποτελούσε ένα ουσιαστικό δεύτερο πόλο απέναντι στο Εθνικό, δημιουργώντας ένα πολύ ενδιαφέρον τοπίο για το ίδιο το θέατρο και το κοινό. Η πρότασή μας στο Θέατρο Τέχνης έρχεται σε μια κατάλληλη στιγμή. Το θέμα είναι η τήρηση των συμφωνιών εκατέρωθεν. Το ΥΠΠΟ θέλει να είναι σίγουρο ότι με τη χρηματοδότησή του θα επιτευχθεί η δημιουργία του δεύτερου πόλου, με βάση πάντα τις αρχές του Κουν προσαρμοσμένες στο σήμερα».
- Το προσχέδιο του μνημονίου φωτογράφιζε πράγματι τον Β. Παπαβασιλείου ως καλλιτεχνικό διευθυντή;
«Το σχέδιο που υποβάλαμε ήταν ανεπίσημο χαρτί, ένα non paper. Επρόκειτο για σκέψεις που χρειάζονταν περαιτέρω επεξεργασία. Κάποιο σημείο του εξελήφθη ότι, με την ενδεχόμενη συμμετοχή των Πιττακή-Λυμπεροπούλου στο καλλιτεχνικό συμβούλιο, φωτογραφίζει την επιλογή του Β. Παπαβασιλείου. Αυτό θεωρήθηκε από ορισμένους επιθετική ενέργεια κατά του Δ. Χρονόπουλου. Εμείς δεν έχουμε φτάσει στο πρόσωπο. Αλλά ευθαρσώς λέω ότι το ΕΚΕΘΕΧ δεν πρόκειται να εισηγηθεί στον υπουργό ν' αναλάβει την ευθύνη της οικονομικής υποστήριξης του Θεάτρου Τέχνης, αν δεν σιγουρευτεί ότι τα πρόσωπα που θα το στελεχώσουν θ' ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη γραμμή. Σε ό,τι αφορά τον Β. Παπαβασιλείου, πιστεύω ότι είναι απ' τους σημαντικότερους ανθρώπους του θεάτρου και δύσκολα κάποιος θα υποστήριζε ότι το όνομά του δεν δικαιούται να αναφέρεται για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Θ.Τ. Ως θεατής επιθυμώ την επιστροφή των Πιττακή, Λυμπεροπούλου, Γέρου και Παπαβασιλείου, αλλά σ' ένα πλαίσιο λειτουργίας του θεάτρου συνεπούς ως προς τον τίτλο του. Κουβέντιασα με τον κ. Χρονόπουλο και του εξήγησα τις θέσεις μας. Μου είπε ότι δεν ενδιαφέρεται να μείνει εσαεί στο Θ.Τ.».
- Σε ποιο σημείο βρίσκονται τώρα οι διαπραγματεύσεις;
«Αναμένεται η απάντηση του Θ.Τ. Αν αρνηθούν, απλώς χάνουν μια ευκαιρία. Οσο για τη θεωρία του δεύτερου πόλου, θα κοιτάξουμε πού και πώς μπορούμε να την εφαρμόσουμε. Το Θ.Τ. θα συνεχίσει να κρίνεται και να επιχορηγείται όπως όλα τ' άλλα»...
- Το πλάνο του «δεύτερου πόλου» θα υποστηριχθεί και από μια επόμενη κυβέρνηση;
«Προϋπόθεση του σχεδίου είναι απλώς η εκατέρωθεν εμπιστοσύνη, ιδιότητα ομολογώ σπάνια για τα ελληνικά δεδομένα. Ομως, παρά τις όποιες καψυποψίες, φτάσαμε σε μια θετική επιφυλακτικότητα... Αν ο υπουργός μπορέσει να τηρήσει τις υποσχέσεις του για πόρους και χρήματα, αν εμείς στο ΕΚΕΘΕΧ και οι συναλλασσόμενοι στο Θέατρο Τέχνης επιδείξουμε σοβαρότητα και δικαιοσύνη, νομίζω ότι θα προκύψει μια πλατφόρμα συνεργασίας που θα αντέχει αφ' εαυτής».
- Και στην περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε, θα διαθέσει το ΥΠΠΟ ένα τόσο μεγάλο χρηματικό ποσό;
«Γνωρίζω ότι ο υπουργός δεν δεσμεύεται, αν δεν το σκεφτεί κι αν δεν συνεννοηθεί. Οταν ανέλαβε υπουργός, είπε: "Δώστε μου χρόνο να σκεφτώ αν χρειαζόμαστε το ΕΚΕΘΕΧ"... Αποφάσισε ότι ένας ευέλικτος κρατικός οργανισμός έξω από το ΥΠΠΟ ήταν χρήσιμος. Τώρα εκτιμά ότι αξίζει τον κόπο το Θέατρο Τέχνης να γίνει ένας δεύτερος πόλος, που θα λειτουργεί συμπληρωτικά στη δράση του Εθνικού Θεάτρου».
«Το ΕΚΕΘΕΧ παρακολουθεί με ενδιαφέρον και προσοχή τη διαμόρφωση του θεατρικού τοπίου στην Αθήνα, κυρίως την υπερανάπτυξη του Εθνικού Θεάτρου αλλά και της Ελληνικής Θεαμάτων. Εκτιμούμε ότι διαμορφώνεται ένα είδος συνεργασίας ανάμεσά τους».
- Πότε και σε ποιο επίπεδο;
«Ο Θ. Μοσχόπουλος αναλαμβάνει να δημιουργήσει το νέο "Αμόρε" στο καινούριο θέατρο που κτίζει η Ελληνική Θεαμάτων, ενώ το καλοκαίρι πρόκειται να σκηνοθετήσει στην Επίδαυρο. Επίσης, ο Σταμάτης Φασουλής θ' ανεβάσει του χρόνου στο Εθνικό Θέατρο το "Τρίτο Στεφάνι" του Κ. Ταχτσή. Μια ρυθμιστική για το θέατρο αρχή όπως είναι το ΕΚΕΘΕΧ υποχρεούται εκ του ρόλου του να κατοπτεύει το θεατρικό τοπίο και να διασφαλίζει τη διατήρηση της άμιλλας και της πολυφωνίας στο χώρο. Πιστεύω ότι η παρουσία περισσοτέρων του ενός πόλων, είτε στον ιδιωτικό είτε στον κρατικό τομέα, είναι χρήσιμη».
- Το Εθνικό Θέατρο παραμένει εκτός ελέγχου ΕΚΕΘΕΧ. Μήπως αυτή η «εξαίρεση» σας προκάλεσε θεσμικά και σας οδήγησε στην ιδέα για την ανασύσταση ενός καινούριου, ισχυρού καλλιτεχνικά αλλά και οικονομικά επιχορηγούμενου αδρά, ημικρατικού Θεάτρου Τέχνης;
«Δεν είναι καθόλου κακό να δημιουργηθεί σιγά σιγά ένας θεατρικός οργανισμός, "αντίπαλον δέος" του Εθνικού Θεάτρου. Ποιος δεν θα το ήθελε; Κάποτε το Θέατρο Τέχνης αποτελούσε ένα ουσιαστικό δεύτερο πόλο απέναντι στο Εθνικό, δημιουργώντας ένα πολύ ενδιαφέρον τοπίο για το ίδιο το θέατρο και το κοινό. Η πρότασή μας στο Θέατρο Τέχνης έρχεται σε μια κατάλληλη στιγμή. Το θέμα είναι η τήρηση των συμφωνιών εκατέρωθεν. Το ΥΠΠΟ θέλει να είναι σίγουρο ότι με τη χρηματοδότησή του θα επιτευχθεί η δημιουργία του δεύτερου πόλου, με βάση πάντα τις αρχές του Κουν προσαρμοσμένες στο σήμερα».
- Το προσχέδιο του μνημονίου φωτογράφιζε πράγματι τον Β. Παπαβασιλείου ως καλλιτεχνικό διευθυντή;
«Το σχέδιο που υποβάλαμε ήταν ανεπίσημο χαρτί, ένα non paper. Επρόκειτο για σκέψεις που χρειάζονταν περαιτέρω επεξεργασία. Κάποιο σημείο του εξελήφθη ότι, με την ενδεχόμενη συμμετοχή των Πιττακή-Λυμπεροπούλου στο καλλιτεχνικό συμβούλιο, φωτογραφίζει την επιλογή του Β. Παπαβασιλείου. Αυτό θεωρήθηκε από ορισμένους επιθετική ενέργεια κατά του Δ. Χρονόπουλου. Εμείς δεν έχουμε φτάσει στο πρόσωπο. Αλλά ευθαρσώς λέω ότι το ΕΚΕΘΕΧ δεν πρόκειται να εισηγηθεί στον υπουργό ν' αναλάβει την ευθύνη της οικονομικής υποστήριξης του Θεάτρου Τέχνης, αν δεν σιγουρευτεί ότι τα πρόσωπα που θα το στελεχώσουν θ' ακολουθήσουν μια συγκεκριμένη γραμμή. Σε ό,τι αφορά τον Β. Παπαβασιλείου, πιστεύω ότι είναι απ' τους σημαντικότερους ανθρώπους του θεάτρου και δύσκολα κάποιος θα υποστήριζε ότι το όνομά του δεν δικαιούται να αναφέρεται για τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή στο Θ.Τ. Ως θεατής επιθυμώ την επιστροφή των Πιττακή, Λυμπεροπούλου, Γέρου και Παπαβασιλείου, αλλά σ' ένα πλαίσιο λειτουργίας του θεάτρου συνεπούς ως προς τον τίτλο του. Κουβέντιασα με τον κ. Χρονόπουλο και του εξήγησα τις θέσεις μας. Μου είπε ότι δεν ενδιαφέρεται να μείνει εσαεί στο Θ.Τ.».
- Σε ποιο σημείο βρίσκονται τώρα οι διαπραγματεύσεις;
«Αναμένεται η απάντηση του Θ.Τ. Αν αρνηθούν, απλώς χάνουν μια ευκαιρία. Οσο για τη θεωρία του δεύτερου πόλου, θα κοιτάξουμε πού και πώς μπορούμε να την εφαρμόσουμε. Το Θ.Τ. θα συνεχίσει να κρίνεται και να επιχορηγείται όπως όλα τ' άλλα»...
- Το πλάνο του «δεύτερου πόλου» θα υποστηριχθεί και από μια επόμενη κυβέρνηση;
«Προϋπόθεση του σχεδίου είναι απλώς η εκατέρωθεν εμπιστοσύνη, ιδιότητα ομολογώ σπάνια για τα ελληνικά δεδομένα. Ομως, παρά τις όποιες καψυποψίες, φτάσαμε σε μια θετική επιφυλακτικότητα... Αν ο υπουργός μπορέσει να τηρήσει τις υποσχέσεις του για πόρους και χρήματα, αν εμείς στο ΕΚΕΘΕΧ και οι συναλλασσόμενοι στο Θέατρο Τέχνης επιδείξουμε σοβαρότητα και δικαιοσύνη, νομίζω ότι θα προκύψει μια πλατφόρμα συνεργασίας που θα αντέχει αφ' εαυτής».
- Και στην περίοδο της οικονομικής κρίσης που διανύουμε, θα διαθέσει το ΥΠΠΟ ένα τόσο μεγάλο χρηματικό ποσό;
«Γνωρίζω ότι ο υπουργός δεν δεσμεύεται, αν δεν το σκεφτεί κι αν δεν συνεννοηθεί. Οταν ανέλαβε υπουργός, είπε: "Δώστε μου χρόνο να σκεφτώ αν χρειαζόμαστε το ΕΚΕΘΕΧ"... Αποφάσισε ότι ένας ευέλικτος κρατικός οργανισμός έξω από το ΥΠΠΟ ήταν χρήσιμος. Τώρα εκτιμά ότι αξίζει τον κόπο το Θέατρο Τέχνης να γίνει ένας δεύτερος πόλος, που θα λειτουργεί συμπληρωτικά στη δράση του Εθνικού Θεάτρου».
7 - 09/11/2008
No comments:
Post a Comment