Πειραματική Νο2. Οσο κι αν το αρνείται ο Στάθης Λιβαθινός, η πάλαι ποτέ ηρωική Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, που ο ίδιος ανέστησε και ανέδειξε, συνεχίζει ακάθεκτη. Απλούστατα, αλλάζουν το πλαίσιο (από μια κρατική σκηνή μεταστεγάζεται σε ιδιωτική) και ο χώρος (από το «Εθνικό-Από Μηχανής» μετακομίζει -τι σύμπτωση- στην ίδια γειτονιά, στο θέατρο «Μεταξουργείο»).
Η Μαρία Ναυπλιώτου εν μέσω των Γ. Δάμπαση και Β. Κουκαλάνι στον «Ηρωα» του Σινγκ |
Πενήντα άνθρωποι θα εργαστούν την τρέχουσα σεζόν σ' αυτό. «Είναι τεράστιο οικονομικό ρίσκο και μεγάλη ευθύνη», παραδέχεται η ηθοποιός, «γιατί έχουμε μάθει να είμαστε συνεπείς στις υποχρεώσεις μας. Δεν είναι εύκολο. Πέρσι πήραμε μόλις 30.000 ευρώ επιχορήγηση. Ελπίζουμε το ΕΚΕΘΕΧ να είναι πιο αποτελεσματικό στο μέλλον».
«Στις δύσκολες εποχές μας είναι πολύ σημαντική η πρόταση της Βαγενά. Η στέγη που μας παραχώρησε δεν είναι αυτονόητη», τονίζει ο Λιβαθινός, που δεν θέλει να κοιτάζει στο παρελθόν. «Στη ζωή τίποτα δεν είναι αυτονόητο. Και στο θέατρο όλα ξεκινούν από την αρχή κάθε φορά, από μια λευκή σελίδα. Ο,τι δημιουργήσαμε χθες σε ένα γκαράζ ή ένα υπόγειο έγινε γιατί δεν μπορούσαμε να κάνουμε αλλιώς. Δεν κάναμε χάρη σε κανένα».
Σύμπτωμα μιας «αφασικής κι άρρωστης κοινωνίας» χαρακτηρίζει η Ολια Λαζαρίδου, που συμπράττει στη νέα εποχή του «Μεταξουργείου» με την παράσταση «Περίπτωση Ευρυδίκη», το γεγονός ότι η Πειραματική του Εθνικού αφέθηκε να καταρρεύσει και ένας άνθρωπος, η Αννα Βαγενά, αντί για το κράτος, ανέλαβε να τη διασώσει.
Αννα Βαγενά - Στάθης Λιβαθινός: μαζί στο «Μεταξουργείο». Η πρώτη ως παραγωγός και ο δεύτερος ως καλλιτεχνικός διευθυντής |
Η αρχή γίνεται αύριο με το «Ενας ήρωας - Το καμάρι της Δύσης», μια «ανατρεπτική, πνιγμένη στο ουίσκι κωμωδία για όλη την οικογένεια» του Ιρλανδού Τζον Μίλινγκτον Σινγκ, που για πολλούς είναι πρόδρομος του Μπέκετ. Το έργο έχει ανεβεί μόνο μία φορά στην Ελλάδα. Τη νέα του μετάφραση φιλοτέχνησαν ο Γιώργος Δεπάστας και η Ζένια Κριτσέφσκαγια.
«Από το ουίσκι στη βότκα μολότοφ. Αυτή είναι η βιογραφία της Ιρλανδίας», συνοψίζει ο Λιβαθινός. «Ο Σινγκ, που έχει μια πατρική ματιά πάνω στον λαό του, συνδυάζει την τραγωδία με την κωμωδία. Το γράψιμό του θυμίζει άψογο κινηματογραφικό σενάριο».
Το έργο, που επικεντρώνεται σε μια πατροκτονία και τα ήθη των αγροτικών μικροκοινωνιών, γράφτηκε το 1907. «Θα μπορούσε, όμως, να έχει βγει από το εργαστήριο οποιουδήποτε από τους μεγάλους κωμωδιογράφους των δύο τελευταίων αιώνων», πιστεύει ο Λιβαθινός, που συνεργάστηκε στη σκηνοθεσία με τον Δημήτρη Ημελλο. Τα σκηνικά-κοστούμια υπογράφει η Ελένη Μανωλοπούλου και τη χορογραφία ο Κωνσταντίνος Μίχος. Παίζουν οι Μαρία Ναυπλιώτου, Μαρία Σαββίδου, Ν. Καρδώνης, Αρ. Τρουπάκης, Δ. Παπανικολάου, Σοφία Τσινάρη, Γ. Δάμπασης, Σ. Ιακωβίδης, Β. Κουκαλάνι, Αννα Κουτσαφτίκη και Καλλιόπη Σίμου. Στην παράσταση, που θα έχει και κυριακάτικη matinee, παίζει ζωντανά τις πρωτότυπες συνθέσεις του ο Κώστας Μαγγίνας.
** Η επόμενη παράσταση του Στάθη Λιβαθινού στο «Μεταξουργείο» θα είναι ο «Edmond» του Ντέιβιντ Μάμετ, ένας συμβιβασμένος οικογενειάρχης που καταλήγει στη φυλακή.
**Φυλακή, ναρκωτικά και αλκοόλ, είναι το τρίπτυχο των «Προσωπογραφιών», βασικής ενότητας του θεάτρου (Δευτερότριτα). Η αρχή γίνεται στις 24 Νοεμβρίου με την «Περίπτωση Ευρυδίκη» της Κατερίνας Μάτσα, που σκηνοθετεί η Ολια Λαζαρίδου. Τη «σκυτάλη» θα πάρει τη νέα χρονιά το «Νο 44», έργο που γράφεται στις πρόβες από τον σκηνοθέτη Γιώργο Παλούμπη και τρεις ηθοποιούς (Εκάβη Ντούμα, Μάνος Κανναβός, Γιάννος Λεάκος).
Αφορά το χρονικό ενός χρήστη και εμπόρου ουσιών που σήμερα βρίσκεται στη φυλακή. Τελευταία παράσταση των «Προσωπογραφιών» θα είναι το «Delirium Tremens», που βασίζεται στην πραγματική βιογραφία ενός ανώνυμου αλκοολικού. Γράφει και σκηνοθετεί ο Στρατής Πανώριος. *
Της ΙΩΑΝΝΑΣ ΚΛΕΦΤΟΓΙΑΝΝΗΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 12/11/2008,
No comments:
Post a Comment