Tuesday, March 8, 2011

Εγινε Πρόσπερα, θέλει να γίνει και Αµλετ

  • H EΛΕΝ ΜΙΡΕΝ ΑΛΛΑΞΕ ΦΥΛΟ ΣΤΟΝ ΗΡΩΑ ΤΗΣ «ΤΡΙΚΥΜΙΑΣ»
  • Επιµέλεια: Μαίρη Αδαµοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ: Τρίτη 8 Μαρτίου 2011
Η Ελεν Μίρεν ως Πρόσπερα σε σκηνή από την ταινία «Τρικυµία», που σκηνοθέτησε η Τζούλι Τέιµορ _  γνωστή για το περιβόητο µιούζικαλ «Σπάιντερµαν» που διχάζει το Μπρόντγουεϊ
Οι πρώτες της συνεντεύξεις δηµοσιεύτηκαν πριν από 42 χρόνια. Η ντέιµ Ελεν Μίρεν δεν µπορούσε να φανταστεί, όµως, πως ο τίτλος στον βρετανικό «Guardian» θα ήταν «Εδειχνα σέξι από τα δεκατέσσερα». Λίγες µέρες αργότερα έστειλε επιστολή γράφοντας: «Είναι ντροπή να δίνω συνέντευξη στον “Guardian” και να βιώνω µια τέτοια ελεεινή εµπειρία». Φοβόταν, όπως εξοµολογείται, πως αυτή θα την ακολουθούσε για την επόµενη δεκαετία τουλάχιστον.

Εκανε όµως λάθος. ∆ιότι η σεξουαλική της ζωή συνέχισε να απασχολεί τις σελίδες περιοδικών και εφηµερίδων έως πρόσφατα. Και µόλις πριν από λίγο καιρό τροποποιήθηκε ελαφρά το µενού. Κι όλοι πλέον αναρωτιούνται: είναιδυνατόν να δείχνει ελκυστική και ευτυχισµένη στα 65 της; Ισως να φταίει ο τίτλος της ντέιµ που πήρε το 2003, το Οσκαρ για τη «Βασίλισσα» το 2007 και η ανάδειξή της σε «εθνικό θησαυρό» για τους Βρετανούς.

Η ανατροπή φαίνεται πως είναι άρρηκτα δεµένη µε την προσωπικότητα της Ελεν Μίρεν. ∆ιότι πώς αλλιώς να εξηγήσει κάποιος πως τολµά να ερµηνεύσει έναν κατά παράδοση ανδρικό ρόλο – τον πρωταγωνιστικό στο έργο «Η τρικυµία» του Σαίξπηρ –ως γυναικείο; Και ο πρωταγωνιστής Προσπέρο µεταµορφώνεται σε µάγισσα Προσπέρα, που εξόριστησε ένα νησί αναλαµβάνει τον ρόλο του ανδρικού προτύπου και πατέρα για την τετράχρονη κόρη της υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Τζούλι Τέιµορ και µε συµπρωταγωνιστές τους Αλαν Κάµινγκ, Αλφρεντ Μολίνα, Κρις Κούπερ ανάµεσα σε άλλους.

«Τα παιδιά δεν πρέπει να διδάσκονται Σαίξπηρ. Η πρώτη τους επαφή θα έπρεπε να είναι µέσω µιας καλής παραγωγής». Και ανακαλεί τη δική της εµπειρία. Οταν είδε για πρώτη φορά «Αµλετ» από µια ερασιτεχνική οµάδα στη βρετανική επαρχία. «Οταν τελείωσε η παράσταση, βρισκόµουν σε άλλο κόσµο. Ηµουν τόσο ενθουσιασµένη, αν και δεν επρόκειτο για κάποια ιδιαίτερα καλή παράσταση».

Αν και έχει ερµηνεύσει πολλά έργα του Σαίξπηρ, ωστόσο δεν προτιµά τους ρόλους που έχει γράψει για ηλικιωµένες γυναίκες. «∆εν θέλω να κάνω τη Γερτρούδη. Θέλω να παίξω τον Αµλετ».

Ο σαιξπηρικός ήρωας όµως δεν είναι και ο µοναδικός αγαπηµένος της. Ο επόµενος που λατρεύει είναι ο Ζεράρ Ντεπαρντιέ. «Βρεθήκαµε µαζί σε ένα πάνελ στο Φεστιβάλ του Σάντανς και µε έκανε να αλλάξω τον τρόπο που έβλεπα την υποκριτική. Τον ρώτησα πώς προσεγγίζει έναν ρόλο και µου απάντησε: “Κοιτάζω τον ρόλο. Αν λέει γκάνγκστερ, παίζω τον γκάνγκστερ. Αν γράφει ότι παίζω τον µαγαζάτορα, παίζω έναν µαγαζάτορα”. Ηταν σαν να άναψε ένας γλόµπος στο µυαλό µου. Είπα: “Αυτό είναι!”. Και ακολούθησα έκτοτε τις συµβουλές του. Οταν γράφουν οι οδηγίες “γυναίκα θυµωµένη χωρίς µέικ-απ σηκώνεται από το κρεβάτι”, αυτό ακριβώς ερµηνεύω. ∆εν κοιτάζω τι κουβαλάει».

No comments: