- Του Νικου Α. Δοντα, Η Καθημερινή, Παρασκευή, 1 Iουλίου 2011
Η «Στέψη της Ποππαίας», μία από τις πρώτες όπερες στην Ιστορία, καθώς το είδος ήταν τότε ακόμα πολύ νέο, δεν ασχολείται με μυθικούς ήρωες, τον Ορφέα, την Αριάδνη, τη Μήδεια. Δεν στρέφεται ούτε στην επική «Απελευθέρωση της Ιερουσαλήμ» του Τορκουάτο Τάσο, που ενέπνευσε αργότερα δεκάδες όπερες του μπαρόκ. Στηρίζεται σε ποιητικό κείμενο του Τζοβάνι Φραντσέσκο Μπουζενέλο, που πρωτοτυπεί, καθώς επιλέγει να αποδώσει ιστορικά πρόσωπα. Βασίζεται σε Ρωμαίους ιστορικούς και θέτει στο κέντρο της δράσης την Ποππαία Σαβίνα, ερωμένη του Ρωμαίου αυτοκράτορα Νέρωνα. Η όπερα παρακολουθεί τις μηχανορραφίες της, ώσπου να τον χωρίσει από την αυτοκράτειρα Οκταβία και να ανέλθει η ίδια στον θρόνο. Το έργο έχει ευτυχή κατάληξη, αφού η Ποππαία επιτυγχάνει τον στόχο της. Προηγουμένως, βεβαίως, έχει εξοντώσει όλους όσοι στάθηκαν στον δρόμο της.
Φόνοι, δολοπλοκίες, σεξΤο σπάνιο στην περίπτωση της συγκεκριμένης όπερας είναι ότι δυσκολεύεται κανείς να συμπαθήσει οποιονδήποτε από τους χαρακτήρες. Το πρωταγωνιστικό ζευγάρι εκ των πραγμάτων δεν θέτει σοβαρή υποψηφιότητα. Ομως, ακόμα και η απατημένη σύζυγος Οκταβία αποδίδεται στην όπερα ως σκοτεινή δολοπλόκος, ενώ ο φιλόσοφος Σενέκας, που οποίου η δολοφονία δεν σχετιζόταν με όσα διαδραματίζονται στην όπερα, στο έργο εμφανίζεται ως διεφθαρμένος και επηρμένος γέρων. Ο Μπουζενέλο προλαβαίνει τους επικριτές του, καθώς στον πρόλογο του ποιητικού κειμένου σημειώνει ότι «Εδώ παρουσιάζουμε τα γεγονότα με διαφορετικό τρόπο». Επομένως, αισθάνεται ελεύθερος να συνοψίσει σε διάρκεια μίας μέρας όσα συνέβησαν σε επτά χρόνια, από το 58 έως το 65 μ.Χ.
Είναι καταπληκτικό με πόση ακρίβεια σχεδιάζουν ο Μοντεβέρντι και οι συνεργάτες του τα κεντρικά πρόσωπα, αλλά και τους δευτερεύοντες χαρακτήρες όπως ο Οθωνας, που είναι ερωτευμένος με τη Ποππαία ή η Αρνάλτα, η τροφός της. Ο συνθέτης κωδικοποιεί τον τρόπο που αποδίδει τα συναισθήματα, τον φόβο, τον θυμό, την ερωτική διάθεση και δίνει σε κάθε πρόσωπο διακριτό τρόπο έκφρασης. Οι φωνητικές γραμμές παραμένουν κοντά στις φυσικές διακυμάνσεις της ανθρώπινης φωνής, έτσι ώστε το τελικό αποτέλεσμα να δίνει την αίσθηση μουσικού θεάτρου, σήμερα περισσότερο σύγχρονου και επίκαιρου παρά ποτέ. Η νέα παραγωγή του έργου στο Φεστιβάλ Αθηνών υπόσχεται μια ενδιαφέρουσα μεταγραφή στα σημερινά δεδομένα.
*Η «Στέψη της Ποππαίας» παρουσιάζεται στις 6 και 7 Ιουλίου στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ωνασείου. Η μουσική διεύθυνση είναι του Μάρκελλου Χρυσικόπουλου και η σκηνοθεσία της Αποστολίας Παπαδαμάκη. Τους κεντρικούς ρόλους ερμηνεύουν: Φλορίν Τσέζαρ Οουάτου (Νέρων), Θεοδώρα Μπάκα (Ποππαία), Εμανουέλα Γκάλι (Οκταβία), Τάσος Αποστόλου (Σενέκας), Ρομίνα Μπάσο (Αρνάλτα), Καρολίνα Μπλιξτ (Οθων).
No comments:
Post a Comment