Σκηνή από την παράσταση του έργου «Straight White Men» σε σκηνοθεσία Young Jean Lee.
YOUNG JEAN LEE
Straight White Men
σκην.: Young Jean Lee
θέατρο: Πειραιώς 260 (Φεστιβάλ Αθηνών)
Το 2010 ο ιδιοφυής Γουίλ Ινο παρουσίασε την εκδοχή του για τις χαρές
και τα προβλήματα της «Μικρής μας πόλης», κινούμενος στις παρυφές των
προχωρημένων τεχνικών που είχε παρουσιάσει ο Θόρντον Ουάιλντερ στο
ρηξικέλευθο έργο του. Στη «Middletown» του, ο Ινο σαρκάζει τα φαιδρά
όνειρα της μικρής πόλης στον νέο αιώνα και θρηνεί βουβά για τη συλλογική
τραγωδία που περιβάλλει τις επιμέρους ατομικές: oι ανθρώπινοι δεσμοί
έχουν διαρραγεί και η εγγενής αδυναμία της γλώσσας να παραστήσει τον
κόσμο επιτείνει την κοινωνική διάβρωση, ορθώνοντας εκ προοιμίου εμπόδια
στην καθημερινή επικοινωνία. Straight White Men
σκην.: Young Jean Lee
θέατρο: Πειραιώς 260 (Φεστιβάλ Αθηνών)
Τέσσερα χρόνια αργότερα, η κορεατικής καταγωγής θεατρική συγγραφέας και σκηνοθέτις Γιανγκ Τζιν Λι, η οποία, όπως και ο Γουίλ Ινο, ανήκει στη γενιά των επονομαζόμενων «downtown» θεατρικών συγγραφέων της νεοϋορκέζικης σκηνής, με το «downtown» στην προκειμένη περίπτωση να είναι συνώνυμο του πειραματικού συγγραφέα, επέστρεψε σε ένα άλλο αρχέτυπο αμερικανικό έργο, την ανεξάντλητη μήτρα ιδεών που είναι ο «Θάνατος του εμποράκου», για να ξηλώσει κώδικες και υλικά από τη στιβαρή κατασκευή του προκειμένου να τα πλανίσει και να τοποθετήσει στην ανακαινισμένη πρόσοψη της δικής της πρότασης για το μοντέρνο οικογενειακό δράμα. Το «Straight White Men», ένα μετα-ρεαλιστικό κείμενο, το πρώτο κοντινό στον ρεαλισμό για το μέχρι πρότινος αβανγκάρντ ρεπερτόριο της Λι, αποδείχθηκε στις τρεις παραστάσεις που δόθηκαν στο θέατρο της Πειραιώς 260 μείζον έργο, αστείο, ειρωνικό, συνταρακτικό· ένα έργο που ανανεώνει τη μακρά παράδοση του αμερικανικού οικογενειακού δράματος.
- Η υπόθεση
Διότι το βράδυ της παραμονής των Χριστουγέννων ο Ματ ξεσπάει σε κλάματα στα καλά καθούμενα ενώπιον του πατέρα και των αδερφών του. Ενα γεγονός που σοκάρει τους πάντες, καθώς τίποτα δεν προμήνυε μια τέτοια τροπή. Η μέρα ξεκίνησε με τον Τζέικ και τον Ντρου να παίζουν το παιχνίδι «Προνόμιο», μια μεταμοντέρνα monopoly για τα παιδιά της ευημερούσας μεσαίας τάξης. Προχώρησε με τα τρία αδέρφια να εκτοξεύουν κατά ριπάς ο ένας στον άλλον ειρωνείες και πειράγματα, ανασύροντας από το εφηβικό τους παρελθόν επαίσχυντες σκανδαλιές και ταπεινωτικά παρατσούκλια. Και κατέληξε με τους τέσσερις άνδρες να παραγγέλνουν το αγαπημένο τους κινέζικο φαγητό, σε κλίμα σχεδόν ανεξέλεγκτου αρσενικού παλιμπαιδισμού. Μια στο τόσο ο Εντ προσπαθούσε να εξισορροπήσει την κατάσταση αμολώντας παλιομοδίτικες νουθεσίες και καλώντας τους σαραντάχρονους γιους του να τραγουδήσουν μαζί του τα κάλαντα. Δεν είναι ιδιαίτερα δύσκολο για τον θεατή να αναγνωρίσει τον αρχικό στόχο της Λι: ο προνομιούχος αστός δεν είναι ακριβώς ο ορισμός του συμπαθητικού χαρακτήρα. Ομως ευτυχώς το ταλέντο της Λι δεν της επέτρεψε να βαλτώσει σε ένα στρατευμένο και χιλιοειπωμένο κατηγορώ ενάντια στον καλοζωισμένο Αμερικανό.
- Βαθύ ρήγμα
Παρότι ο αμερικανικός θίασος που είδαμε στην παράσταση του Φεστιβάλ Αθηνών δεν ήταν αυτός που παρουσίασε το έργο στο Μπρόντγουεϊ, όλοι οι ηθοποιοί απέδωσαν εξαιρετικά τους ρόλους τους, καταφέρνοντας να ισορροπήσουν με αξιοζήλευτη επίγνωση στο κοπιαστικά κατακτημένο σημείο όπου η υπέρβαση των ιδεολογικών προδιαγραφών του ρόλου εφάπτεται με την ανάγκη για ταυτόχρονη ενδοσκόπηση και απόρριψη των τετριμμένων ψυχολογικών ερμηνειών.
No comments:
Post a Comment