- Ο συγγραφέας Κώστας Μουρσελάς με αφορμή τη νέα θεατρική εκδοχή του έργου θυμάται τα χρόνια της δικτατορίας, όταν παιζόταν ένα από τα πιο θρυλικά σίριαλ
Ζουμπουλάκης Γιάννης, TO BHMA:28/04/2015
O συγγραφέας Κώστας Μουρσελάς συνομιλεί με το κοινό την Κυριακή 26 Απριλίου
Αν κάποιος αναφέρει στον Κώστα Μουρσελά ότι το ύφος του έργου του «Εκείνος κι εκείνος» έχει ομοιότητες με το έργο του Σάμιουελ Μπέκετ, ο συγγραφέας δεν θα συμφωνήσει. Για την ακρίβεια, ο ίδιος ο Μουρσελάς θεωρεί ότι το «Εκείνος κι εκείνος» που έγινε το απόλυτο τηλεοπτικό must στη δεκαετία του 1970, με πρωταγωνιστές τον Γιώργο Μιχαλακόπουλο και τον Βασίλη Διαμαντόπουλο στους ρόλους αντιστοίχως του Σόλωνα και του Λουκά, δύο «αιωνίων απροσάρμοστων» (όπως ο ίδιος ο Μουρσελάς τους χαρακτηρίζει), θυμίζει περισσότερο τον «Δον Κιχώτη» του Μιγκέλ Θερβάντες. Ο πίνακας «Δον Κιχώτης» του Πάμπλο Πικάσο άλλωστε ήταν που έδωσε στον συγγραφέα την ιδέα της σύνθεσης του «Εκείνος κι εκείνος» όταν στα χρόνια της δικτατορίας ο Βασίλης Διαμαντόπουλος του πρότεινε να γράψει κάτι που «θα πρόβαλλε αντίσταση, χωρίς όμως να μας βάλουν μέσα».
«Το να καταφέρεις να γράψεις κάτι χωρίς να φαίνεται αυτό που στην ουσία λες είναι το δυσκολότερο όλων» εκμυστηρεύτηκε ο Κ. Μουρσελάς το απόγευμα της Κυριακής 26 Απριλίου στην εκδήλωση που ακολούθησε μετά την παράσταση του «Εκείνος κι εκείνος» στο θέατρο Αλεξάνδρεια. Η νέα θεατρική εκδοχή του «Εκείνος κι εκείνος» (έχει ανεβεί και στο παρελθόν στο θέατρο) αποτελείται από μια επιλογή από τα 132 μονόπρακτα του Μουρσελά αναπροσαρμοσμένα στα πρότυπα της εποχής μας. Την παράσταση σκηνοθέτησε ο Νίκος Σακαλίδης, με τον Γιάννη Κρανά ως Σόλωνα και τον Βασίλη Βλάχο στον ρόλο του Λουκά.
Στην εκδήλωση που συντόνισε ο δημοσιογράφος Μάκης Προβατάς ο Μουρσελάς μοιράστηκε με το κοινό τις αναμνήσεις του από τη δημιουργία τού «Εκείνος κι εκείνος». Δεν ήταν εύκολη η «υπόγεια αντίσταση» στα χρόνια της δικτατορίας. Τα κείμενα περνούσαν από την Επιτροπή Λογοκρισίας και υπήρξαν περιπτώσεις που αποφασίστηκε η διακοπή της σειράς, κάτι που π.χ. συνέβη με το επεισόδιο του τρελοκομείου, όπου φαινόταν η διακωμώδηση του Γιώργου Παπαδόπουλου. «Μας απείλησαν αρκετές φορές» είπε ο κ. Μουρσελάς, ο οποίος μάλιστα στα χρόνια της δικτατορίας είχε χάσει τη θέση του στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους λόγω των αριστερών φρονημάτων του.
Εξίσου δύσκολη όμως ήταν στις ημέρες μας και η δουλειά των τελευταίων ηθοποιών στους ρόλους του Λουκά και του Σόλωνα. «Για εμάς τους ηθοποιούς το δυσκολότερο εμπόδιο ήταν να υπηρετήσουμε το κείμενο με τέτοια κληρονομιά από τους δύο κορυφαίους ηθοποιούς που πρωτόπαιξαν τον Λουκά και τον Σόλωνα μα και με τέτοια παρακολούθηση αφού ο συγγραφέας είναι ζωντανός» είπε από τη δική του πλευρά ο Βασίλης Βλάχος.
Μία από τις πιο ευχάριστες αναμνήσεις του Κ. Μουρσελά από την περίοδο του τηλεοπτικού «Εκείνος κι εκείνος» πάντως σχετίζεται με ένα ερώτημα που ανέκαθεν τον απασχολούσε: «Μπορεί η Τέχνη να σώσει τον άνθρωπο;». Ο ίδιος πιστεύει ότι ενδεχομένως και να μπορεί, κρίνοντας κανείς από την ιστορία της γυναίκας που του τηλεφώνησε ζητώντας μια συνάντηση μαζί του. «Ηρθε με έναν νεαρό και το πρώτο πράγμα που έκανε ήταν να μου ζητήσει να μου φιλήσει το χέρι» είπε ο συγγραφέας. «Και μου είπε ότι της έσωσα το παιδί».
Τι είχε γίνει; Ο τοξικομανής γιος της κυρίας είχε «κολλήσει» με τη σειρά σε σημείο να μη θέλει να χάσει κανένα επεισόδιο. Και εν τέλει ο νεαρός αποφάσισε να κόψει τη βλαβερή συνήθεια. Πώς τα κατάφερε; «Αφού οι δύο τύποι στο "Εκείνος κι εκείνος" που ζουν μέσα σε τέτοια αθλιότητα κατορθώνουν να είναι ευτυχισμένοι, τότε εγώ για ποιον λόγο να παίρνω ναρκωτικά;».
No comments:
Post a Comment