«Άνοιγμα» στη λιγότερο γνωστή δραματουργία χωρών, όπως η Αυστραλία, ο Καναδάς και συνεργασίες με καλλιτέχνες του εξωτερικού και της περιφέρειας, πραγματοποιεί το Θέατρο Πόρτα για τη σεζόν 2015-2016.
Το θέατρο της Λεωφόρου Μεσογείων συμπλήρωσε ένα χρόνο από την επανεκκίνησή του, έχοντας επικεφαλής την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Θωμά Μοσχόπουλο, αλλά και τον νέο συνθέτη Κορνήλιο Σελαμσή, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το μουσικό κομμάτι του καλλιτεχνικού προγράμματος.
Από τη σκηνή του θεάτρου της Λεωφόρου Μεσογείων ο καλλιτεχνικός διευθυντής Θωμάς Μοσχόπουλος έκανε χθες, Κυριακή, ένα μικρό απολογισμό της χρονιάς που πέρασε και παρουσίασε το θεατρικό ρεπερτόριο της επόμενης σεζόν που κινείται «ελεύθερα» και «απενοχοποιημένα» μεταξύ σύγχρονης και κλασικής δραματουργίας.
«Φέτος, το άχος είναι μεγαλύτερο γι' αυτά που έρχονται» παραδέχτηκε ο γνωστός σκηνοθέτης, ευχαριστώντας όλους τους συντελεστές των παραστάσεων και όσους δούλεψαν σε εθελοντική βάση. Σχετικά με το νέο ρεπερτόριο που φέρει τον τίτλο «Σχεδόν Αθώοι» , όπως είπε ο ίδιος, σε όλα τα έργα θα μπορούσε να διαπιστωθεί ως κοινός θεματικός άξονας ο στοχασμός πάνω στην ευθύνη και την ανευθυνότητα, συλλογική και μη, καθώς και το τι γίνεται με τις ζωές μας, όταν έρχεται κάποια στιγμή ο «λογαριασμός» της κατάχρησης ψευδαισθήσεων.
Ειδικότερα, η θεατρική σεζόν θα ξεκινήσει με τις «Σκοτεινές γλώσσες» του σπουδαίου Αυστραλού συγγραφέα Άντριου Μπόβελ σε σκηνοθεσία Θ. Μοσχόπουλου (Νοέμβριος 2015). Παρ' ότι το έργο έγινε γνωστό εκτός Αυστραλίας από την βραβευμένη κινηματογραφική μεταφορά του το 2001 με τίτλο «Lantana» (σε σενάριο του ίδιου του Μπόβελ), η θεατρική του εκδοχή δεν σταμάτησε να παίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο με μεγάλη επιτυχία.
Ακολουθεί το «This is war» της Χάνα Μόσκοβιτς σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Καναδού Άλαν Ντίλγουορθ. Συνεργάτης του σπουδαίου Βρετανού συγγραφέα Έντουαρντ Μποντ και βασικός συντελεστής του σημαντικότερου ίσως θεάτρου σύγχρονου ρεπερτορίου του Τορόντο, του Soul and Pepper Theatre, ο Ντίλγουορθ συστήνει, στην πρώτη του συνεργασία με το Πόρτα, ένα από τα πιο επιτυχημένα καναδικά έργα που παρουσιάστηκαν στη χώρα του τα τελευταία χρόνια.
Με τη νέα χρονιά θα σηκώσουν αυλαία «Οι ιδιοτροπίες της Μαριάννας» του σπουδαίου Γάλλου ρομαντικού ποιητή και συγγραφέα του 19ου αιώνα Αλφρέ ντε Μυσσέ. Ενα κλασικό έργο για «τα πάθη, τα λάθη και τις γλυκόπικρες πλάνες της ζωής», σε σκηνοθεσία και μετάφραση Θ. Μοσχόπουλου (Ιανουάριος 2016).
Τη σκυτάλη θα πάρουν «Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες» του Ρόμπερτ Μούζιλ (που ανεβαίνουν για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή) σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη, το «Νουάρ» μια παράσταση των Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου πάνω σε κείμενα της Πατρίτσια Χάισμιθ και το «Brazilian Rhapsody» του Νίκου Καραθάνου. Μια παράσταση «χωρίς λόγια» με πολλή σάμπα, κασάσα, καριόκας, φαβέλες, μελαμψά κορμιά, παγιέτες, φτερά και ποδόσφαιρο.
Ενώ, στο κλείσιμο της θεατρικής σεζόν, ακριβώς μετά το Πάσχα και στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης, το Πόρτα θα παρουσιάσει είκοσι χρόνια μετά το τελευταίο ανέβασμά της, την κλασσική κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Το καινούριο σπίτι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.
Μετά την επιτυχημένη εισαγωγή του χορού την περσινή χρονιά, η συνέχεια ήταν αναμενόμενη: δύο νέες προτάσεις θα παρουσιαστούν στο θέατρο. Πρόκειται για το «The Hero» της Σοφίας Μαυραγάνη και το «Trio» του Χρήστου Παπαδόπουλου.
Από το φετινό πρόγραμμα δεν θα λείψει όμως και η όπερα. Η Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή, μετά την επιτυχημένη πορεία της όπερας «Сendrillon» της Πολίν Βιαρντό σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, στρέφει το βλέμμα της στο γαλλικό μπαρόκ με την όπερα- μπαλέτο «Πυγμαλίωνας» του Ζ. Φ. Ραμώ. Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο εικαστικός και σκηνογράφος Πάρης Μέξης, σε μια σύγχρονη, εντελώς πρωτότυπη ανάγνωση.
Οι «Τρίτες Παράλληλες» -η σειρά συναυλιών του θεάτρου Πόρτα- συνεχίζονται και τη νέα καλλιτεχνική περίοδο. Με 32 συναυλίες που εκτείνονται από τις 27 Οκτωβρίου, ανελλιπώς κάθε Τρίτη, ως τις μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας, οι «Τρίτες Παράλληλες» συντίθενται από πολλές διαφορετικές προοπτικές, τεχνοτροπίες και προβληματικές πάνω στη μουσική.
Με βασικές αφετηρίες για τα προγράμματά του την παλαιά μουσική, τη μουσική δωματίου, τη σύγχρονη κλασική δημιουργία, τη τζαζ, αλλά και το ιδιαίτερα αγαπητό στο κοινό τραγούδι, ο κύκλος συναυλιών του Πόρτα αποκτά φέτος και τρεις συναυλίες/λευκές επιταγές. Σε αυτές, το θέατρο προσκαλεί νέους καλλιτέχνες να φτιάξουν τα δικά τους προγράμματα όχι ως προσωπικά πορτραίτα, αλλά ως προτάσεις σχετικά με τον τρόπο που μπορούμε να βιώσουμε τη μουσική.
Ακόμη, όπως είπε ο Κορνήλιος Σελαμσής, στον προγραμματισμό θα ενταχθεί ακόμα μια ενότητα υπό τον τίτλο «Συνοικέσια», στην οποία θα «συναντώνται και νυμφεύονται για μία νύχτα ζεύγη καλλιτεχνών που θα μας εκπλήσσουν με τη διαφορετικότητα και το θάρρος τους να συνυπάρξουν και να συνεργαστούν».
Και την επόμενη χρονιά, θα συνεχιστούν οι παραστάσεις για παιδιά που υπήρξαν ανέκαθεν η ναυαρχίδα του Θεάτρου Πόρτα. «Θα ήταν αδύνατον να μη συνεχίσουμε την παράδοση αυτή, προσπαθώντας πάντα για κάτι παραπάνω. Φέτος εντάσσουμε στο ρεπερτόριό μας συνεργασίες με στόχο την αποκέντρωση καθώς και την επιλογή έργων που θέτουν τα ερωτήματα: είναι το ανερμάτιστα "διασκεδαστικό θέαμα" τόσο ανώδυνο εν τέλει; Πόσο θεατρικό "junk food" αντέχει ένα παιδί και ποια η ευθύνη γονέων και των δασκάλων στην κακή παιδική θεατρική "διατροφή";» σημείωσε ο Θ. Μοσχόπουλος. Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν με ημερίδες και συζητήσεις με φορείς και προσωπικότητες που εμπλέκονται στο θέμα αυτό.
Από το πρόγραμμα ξεχωρίζει το έργο του Ντέιβιντ Γκρέγκ «Ποιος είναι ο Δόκτωρ Κόρτσακ» που αφηγείται την ιστορία του Γιάνους Κόρτσακ, του σημαντικού Πολωνοεβραίου ανθρωπιστή, συγγραφέα και κυρίως παιδαγωγού, που θεωρείται πρόδρομος μιας σειράς εκπαιδευτικών τάσεων σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών και έχει γίνει σημείο αναφοράς για πολλούς σύγχρονους συγγραφείς.
Τέλος, η «ψυχή» του θεάτρου, Ξένια Καλογεροπούλου, θα συνεχίσει για δεύτερη χρονιά τις αφηγήσεις παραμυθιών από όλον τον κόσμο για μικρούς ακροατές… Και την ώρα που η 'Αννα Παπαφίγκου θα παρασύρει τα παιδιά σε δράσεις και παιχνίδια εμπνευσμένα από τις ιστορίες που άκουσαν, η Ξ. Καλογεροπούλου θα συζητά με τους συνοδούς των παιδιών για την αναγκαιότητα της προφορικής αφήγησης.
Το θέατρο της Λεωφόρου Μεσογείων συμπλήρωσε ένα χρόνο από την επανεκκίνησή του, έχοντας επικεφαλής την Ξένια Καλογεροπούλου και τον Θωμά Μοσχόπουλο, αλλά και τον νέο συνθέτη Κορνήλιο Σελαμσή, ο οποίος είναι υπεύθυνος για το μουσικό κομμάτι του καλλιτεχνικού προγράμματος.
Από τη σκηνή του θεάτρου της Λεωφόρου Μεσογείων ο καλλιτεχνικός διευθυντής Θωμάς Μοσχόπουλος έκανε χθες, Κυριακή, ένα μικρό απολογισμό της χρονιάς που πέρασε και παρουσίασε το θεατρικό ρεπερτόριο της επόμενης σεζόν που κινείται «ελεύθερα» και «απενοχοποιημένα» μεταξύ σύγχρονης και κλασικής δραματουργίας.
«Φέτος, το άχος είναι μεγαλύτερο γι' αυτά που έρχονται» παραδέχτηκε ο γνωστός σκηνοθέτης, ευχαριστώντας όλους τους συντελεστές των παραστάσεων και όσους δούλεψαν σε εθελοντική βάση. Σχετικά με το νέο ρεπερτόριο που φέρει τον τίτλο «Σχεδόν Αθώοι» , όπως είπε ο ίδιος, σε όλα τα έργα θα μπορούσε να διαπιστωθεί ως κοινός θεματικός άξονας ο στοχασμός πάνω στην ευθύνη και την ανευθυνότητα, συλλογική και μη, καθώς και το τι γίνεται με τις ζωές μας, όταν έρχεται κάποια στιγμή ο «λογαριασμός» της κατάχρησης ψευδαισθήσεων.
Ειδικότερα, η θεατρική σεζόν θα ξεκινήσει με τις «Σκοτεινές γλώσσες» του σπουδαίου Αυστραλού συγγραφέα Άντριου Μπόβελ σε σκηνοθεσία Θ. Μοσχόπουλου (Νοέμβριος 2015). Παρ' ότι το έργο έγινε γνωστό εκτός Αυστραλίας από την βραβευμένη κινηματογραφική μεταφορά του το 2001 με τίτλο «Lantana» (σε σενάριο του ίδιου του Μπόβελ), η θεατρική του εκδοχή δεν σταμάτησε να παίζεται σε ολόκληρο τον κόσμο με μεγάλη επιτυχία.
Ακολουθεί το «This is war» της Χάνα Μόσκοβιτς σε σκηνοθεσία του διακεκριμένου Καναδού Άλαν Ντίλγουορθ. Συνεργάτης του σπουδαίου Βρετανού συγγραφέα Έντουαρντ Μποντ και βασικός συντελεστής του σημαντικότερου ίσως θεάτρου σύγχρονου ρεπερτορίου του Τορόντο, του Soul and Pepper Theatre, ο Ντίλγουορθ συστήνει, στην πρώτη του συνεργασία με το Πόρτα, ένα από τα πιο επιτυχημένα καναδικά έργα που παρουσιάστηκαν στη χώρα του τα τελευταία χρόνια.
Με τη νέα χρονιά θα σηκώσουν αυλαία «Οι ιδιοτροπίες της Μαριάννας» του σπουδαίου Γάλλου ρομαντικού ποιητή και συγγραφέα του 19ου αιώνα Αλφρέ ντε Μυσσέ. Ενα κλασικό έργο για «τα πάθη, τα λάθη και τις γλυκόπικρες πλάνες της ζωής», σε σκηνοθεσία και μετάφραση Θ. Μοσχόπουλου (Ιανουάριος 2016).
Τη σκυτάλη θα πάρουν «Οι αναστατώσεις του οικότροφου Τέρλες» του Ρόμπερτ Μούζιλ (που ανεβαίνουν για πρώτη φορά στην ελληνική σκηνή) σε σκηνοθεσία Γεωργίας Μαυραγάνη, το «Νουάρ» μια παράσταση των Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου πάνω σε κείμενα της Πατρίτσια Χάισμιθ και το «Brazilian Rhapsody» του Νίκου Καραθάνου. Μια παράσταση «χωρίς λόγια» με πολλή σάμπα, κασάσα, καριόκας, φαβέλες, μελαμψά κορμιά, παγιέτες, φτερά και ποδόσφαιρο.
Ενώ, στο κλείσιμο της θεατρικής σεζόν, ακριβώς μετά το Πάσχα και στο πλαίσιο της ευρύτερης συνεργασίας με το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Κοζάνης, το Πόρτα θα παρουσιάσει είκοσι χρόνια μετά το τελευταίο ανέβασμά της, την κλασσική κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Το καινούριο σπίτι» σε σκηνοθεσία Γιάννη Μόσχου.
Μετά την επιτυχημένη εισαγωγή του χορού την περσινή χρονιά, η συνέχεια ήταν αναμενόμενη: δύο νέες προτάσεις θα παρουσιαστούν στο θέατρο. Πρόκειται για το «The Hero» της Σοφίας Μαυραγάνη και το «Trio» του Χρήστου Παπαδόπουλου.
Από το φετινό πρόγραμμα δεν θα λείψει όμως και η όπερα. Η Ομάδα μουσικού θεάτρου Ραφή, μετά την επιτυχημένη πορεία της όπερας «Сendrillon» της Πολίν Βιαρντό σε σκηνοθεσία Θέμελη Γλυνάτση, στρέφει το βλέμμα της στο γαλλικό μπαρόκ με την όπερα- μπαλέτο «Πυγμαλίωνας» του Ζ. Φ. Ραμώ. Τη σκηνοθεσία αναλαμβάνει ο εικαστικός και σκηνογράφος Πάρης Μέξης, σε μια σύγχρονη, εντελώς πρωτότυπη ανάγνωση.
Οι «Τρίτες Παράλληλες» -η σειρά συναυλιών του θεάτρου Πόρτα- συνεχίζονται και τη νέα καλλιτεχνική περίοδο. Με 32 συναυλίες που εκτείνονται από τις 27 Οκτωβρίου, ανελλιπώς κάθε Τρίτη, ως τις μέρες της Μεγάλης Εβδομάδας, οι «Τρίτες Παράλληλες» συντίθενται από πολλές διαφορετικές προοπτικές, τεχνοτροπίες και προβληματικές πάνω στη μουσική.
Με βασικές αφετηρίες για τα προγράμματά του την παλαιά μουσική, τη μουσική δωματίου, τη σύγχρονη κλασική δημιουργία, τη τζαζ, αλλά και το ιδιαίτερα αγαπητό στο κοινό τραγούδι, ο κύκλος συναυλιών του Πόρτα αποκτά φέτος και τρεις συναυλίες/λευκές επιταγές. Σε αυτές, το θέατρο προσκαλεί νέους καλλιτέχνες να φτιάξουν τα δικά τους προγράμματα όχι ως προσωπικά πορτραίτα, αλλά ως προτάσεις σχετικά με τον τρόπο που μπορούμε να βιώσουμε τη μουσική.
Ακόμη, όπως είπε ο Κορνήλιος Σελαμσής, στον προγραμματισμό θα ενταχθεί ακόμα μια ενότητα υπό τον τίτλο «Συνοικέσια», στην οποία θα «συναντώνται και νυμφεύονται για μία νύχτα ζεύγη καλλιτεχνών που θα μας εκπλήσσουν με τη διαφορετικότητα και το θάρρος τους να συνυπάρξουν και να συνεργαστούν».
Και την επόμενη χρονιά, θα συνεχιστούν οι παραστάσεις για παιδιά που υπήρξαν ανέκαθεν η ναυαρχίδα του Θεάτρου Πόρτα. «Θα ήταν αδύνατον να μη συνεχίσουμε την παράδοση αυτή, προσπαθώντας πάντα για κάτι παραπάνω. Φέτος εντάσσουμε στο ρεπερτόριό μας συνεργασίες με στόχο την αποκέντρωση καθώς και την επιλογή έργων που θέτουν τα ερωτήματα: είναι το ανερμάτιστα "διασκεδαστικό θέαμα" τόσο ανώδυνο εν τέλει; Πόσο θεατρικό "junk food" αντέχει ένα παιδί και ποια η ευθύνη γονέων και των δασκάλων στην κακή παιδική θεατρική "διατροφή";» σημείωσε ο Θ. Μοσχόπουλος. Οι παραστάσεις θα πλαισιωθούν με ημερίδες και συζητήσεις με φορείς και προσωπικότητες που εμπλέκονται στο θέμα αυτό.
Από το πρόγραμμα ξεχωρίζει το έργο του Ντέιβιντ Γκρέγκ «Ποιος είναι ο Δόκτωρ Κόρτσακ» που αφηγείται την ιστορία του Γιάνους Κόρτσακ, του σημαντικού Πολωνοεβραίου ανθρωπιστή, συγγραφέα και κυρίως παιδαγωγού, που θεωρείται πρόδρομος μιας σειράς εκπαιδευτικών τάσεων σχετικά με τα δικαιώματα των παιδιών και έχει γίνει σημείο αναφοράς για πολλούς σύγχρονους συγγραφείς.
Τέλος, η «ψυχή» του θεάτρου, Ξένια Καλογεροπούλου, θα συνεχίσει για δεύτερη χρονιά τις αφηγήσεις παραμυθιών από όλον τον κόσμο για μικρούς ακροατές… Και την ώρα που η 'Αννα Παπαφίγκου θα παρασύρει τα παιδιά σε δράσεις και παιχνίδια εμπνευσμένα από τις ιστορίες που άκουσαν, η Ξ. Καλογεροπούλου θα συζητά με τους συνοδούς των παιδιών για την αναγκαιότητα της προφορικής αφήγησης.
No comments:
Post a Comment